Gå til innhold

Etter-/Feiltenning

Ranger emnet

arnearne

Anbefalte innlegg

Hei!

Har endelig fått fyrt opp gulfen men nå er det neste problem, etter- og feiltenning. Vil bare pressisere at dette ikke var noe som kom først etter jeg fikk start på den igjen. Men det som skjer er at jeg kjører av gårde da og vanligvis på 3 eller 4 gir rundt 2000-3000 rmp, begynner motoren å "hakke" miste kraft og tilslutt kveles. Den starter med en gang igjen, men det er svært irriterende. Det høres også ut som den feiltenner når den står på tomgang. Er ikke tenningsmodulen da jeg har prøvd flere forskjellige, men det forbilr det samme. Den ettertenner også ofte og står og går noen ganger opp til 10 sekunder.

Noen som har tips? :) (Begynner å bli litt lei av problemer med bilen nå)

Golf 1.8 sport '87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du feil varmetall på tennpluggene eller helt feil tenningstidspunkt? Kan også være noe med forgasseren din, altså at motoren får for mager blanding på lavfartskretsen. Dette medfører stor varmeutvikling som til slutt kan skade motoren din. Går bilen skikkelig om du gir full gass / tømmer den på alle girene?

Hvilken motorkode har du?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er at det ikke er alltid dette skjer det er bare noen ganger, så derfor både ja og net til om den går skikkelig når jeg gir full gass. Kan vel legge til at det bare skjer når motoren begynner å bli varm. Motorkoden er "GU" i følge mekonomen da jeg tastet inn regnr. mitt hvertfall :)

Golf 1.8 sport '87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU-motor, altså med Pierburg 2E2-forgasser?

Feiltenning / tilbakeslag i luftfilter kommer som regel av for mager blanding, altså for lite bensin i forhold til luft. Kan det være noe galt med bensinpumpen slik at den ikke leverer nok bensin. De nikkepumpene til VAG kan svikte totalt for så plutselig å fungere igjen, samt tidvis få et illebefinnende. Dette blir et skudd i blinde! Du har ikke kondens, støv eller sprekker under fordelerlokket?

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fordeler lokket i går, så er vel ikke det. Etter det jeg kjenner til har jeg ikke bensinpumpe i det hele tatt. Kan legge til at man hører at den feiltenner på tomgang også, men det er ikke da problemet er. Og den bruker mye på mila! Måtte taues hjem i dag etter at den hosta seg inn på en busslomme og jeg ikke hadde strøm til å få starta den igjen som vanlig..

Golf 1.8 sport '87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du bensinpumpe, trur du bensina tryller seg fra tanken, framover og opp til forgasseren?

images?q=tbn:ANd9GcRJU2z47iPAyJxZhV7XTOpCru4qmhqaWO9tjwciCJb4kF9kTIDt0A&t=1

Ser omtrentlig slik ut, kikk rundt foten på fordeleren(noget usikker på plasseringa).

På blokka rett foran oljefilterholderen :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en tenningslampe for å stille tenningen. Løsne klaven som holder fordeleren (ikke skru den av) og vri fordeleren til du har rett tenningstidspunkt, dvs når merket/tappen på svinghjulet er midt i inspeksjonshullet i svinghjulshuset. Skru så til klaven igjen.

Om du har byttet fordeler uten å stille tenningen etterpå så er det en meget stor sjangs for at tenningen er feil ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider