Gå til innhold

A6 2,5TDI R5, noen små problemer.

Ranger emnet


eXclusive

Anbefalte innlegg

Hei.

(Første posten min her)

Jeg har en Audi A6 som tråd sier, og har noen småfiks problemer.

 

1. Plutselig har jeg fått et sinnsykt mye dårligere grep på snåføre, noe som sjedde over natta, og tenkte da på girkasse, om det "snurrer rundt" inni der. Jeg satt girkassa i P, og dro bilen fram og tilbake med kraft, og hørte en form for gnage lyd(knikk knikk knikk). Er dette noe som kan være en feil?

 

2. Kald start er veldig vanskelig, det kan ta noen minutter å få start på den, og når jeg får start, røyklegger jeg hele området rundt bilen. Dette kan tyde på utette ventiler, eller dyser, men hvilke av dem? Den er god å få start på når den har fått motorvarmer. Den bruker også litt olje, men det er en bil som har gått langt, og gammel, men når jeg drar på full gass, ryker det ganske svart ut bak.

 

3: ABS virker ikke. Den gikk igjennom EU-kontroll med lysende lampe i dashen, men dette har vært slik enstund, så grep på veien er i 1. ikke blandet med ABS. Jeg har bestilt ABS ledninger til bremseskivene, så hvis det er der feilen ligger, skal jeg få fikset det fort.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Med dårligere grep, mener du da at bilen spinner. I såfall har dette ingenting med girkassen å gjøre, men med festet (friksjonen) mellom dekk og underlag (nullføre?)

 

2. Har du sjekket at alle glødepluggene er i orden? Svart røyk ved turtall og fullt pådrag er ikke unormalt etter å ha kjørt fint en stund.

 

3. Hva som er galt med ABS'en kan leses ut vha diagnose. Kan gjerne være billigere å begynne med dette i stedet for å begynne i en ende og skifte alt ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Glødepluggene skal være fine. Grepet på underlaget vil jeg tro er bare glett, men ble lit skeptisk, når jeg hadde godt grep en daag, og den andre dagen seilte det avgårde... har sikkert vært pluss grader, og fryst igjen eller noe.. Fant ut at ABS ledningene koster 1500 pr. stykk, så det er uaktuelt. Men at bilen gikk igjennom uten ABS i EU kontroll, er det "lov"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du med sperre ?

Er ikke manuell sperre på A6.

 

Hvis du tar av den kontakten ved kamdrevhjulet (2 polt som går til en hvit føler), så får du maks glødetid og da blir det enklere å få start. At den er tungstartet kan ha noe med slitne dyser å gjøre. Du sier at bilen har gått langt og da er det en sansynlighet for det. Hvis du skal på diagnose for å sjekke ABS-enheten, kan du også få sjekket timingen på registret samtidig.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår