Gå til innhold

Outback 2009 stereoanlegg, dårlig lyd!

Ranger emnet

evopower

Anbefalte innlegg

Noen andre som har erfaringer med dårlig lyd i stereoanlegget på 09 modell outback, eller subaru generelt?

I våres har vi en såkalt subwoofer, men med den innkoblet blir det bare mer brumming. Lyden er like dårlig i kvalitet. Når jeg vil spille skikkelig høyt skurrer det bare i høyttalerne. Og det å høre på anlegget over lengre tid er slitsomt.

Jeg føler ikke jeg stiller høye krav heller, er vandt til anlegget i en Hiace jeg har, som har mye bedre lyd!

Har prøvd alle mulige innstillinger også, men det er like dårlig.

Skal høre med forhandleren om det finnes oppgraderinger tenkte jeg.

Når du kommer inn i biler som audi med bose anlegg, eller ny land rover med hamann/kardon hører du tydelig forskjell fra subaruen, det er slik jeg hadde håpet på suaru også kunne få til i sine biler.

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet denne http://www.subaruoutback.org/forums/80-electrical-electronics/20388-2008-obw-stereo-speaker-upgrade-completed.html

og denne http://mobile.jlaudio.com/products_stealthbox_detail.php?fit_id=1541

linkene hvis det hjelper noen andre. Skal ta kontakt med bilstereospesialister for å høre litt rundt ang. montering. Virker som om flere har dårlig lyd i disse bilene.

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originallyden er nok dessverre ikke mye å skrive hjem om, selv om det er montert original sub.. Du vil aldri oppnå ordentlig lydkvalitet.

JL Audio subben du hadde funnet frem til å linken er nok en meget god løsning som også tar minimalt med plass. Når det er sagt så vil lydbildet bli veldig "skjeivt", med stor fokus på bassområdet og ikke nevneverdig forbedring av mid og topp.. Får du derimot montert nye, ettermakedshøyttalere (f.eks Alpine, Focal eller JL Audio) både i dører foran og bak, samt en sub så vil du oppnå resultater. Til dette vil du selvfølgelig ha behov for en ekstern forsterker til å drive høyttalerne. Ikke alle nye biler har spillere med utgang for dette, men det finnes interface som gjør oppkobling av ekstern forsterker mulig. Det finnes også rammeløsninger som gjør at du kan montere 1- eller 2- DIN spillere, det vil gjøre underverker for lyden å få byttet ut originalspiller..

Dersom lyd virkelig er i fokus, bør du også investere i ordentlig lyddemping av (minimum) dører og bagasjerom. Dette finnes det spesielle produkter for (f.eks Dynamat). Man kan ha så gode/dyre høyttalere, men dersom hele bilen spiller med så vil det ikke høres bra ut.. Slik lyddemping vil gi ett ryddigere lydbilde og vil ha store gevinster særlig i bass/mellomtone området. Du vil også oppleve vesentlig mindre støy i kupeén, noe som øker komforten:)

Nå vet ikke jeg om det er McIntosh lydpakken du har i din bil, men den er hvertfall ett alternativ dersom du ønsker å gå for en original løsning. En ting jeg kan si 99,9% sikkert, er at oppgradering til denne nok vil koste mer enn en ettermarkeds løsning og vil mest sannsynlig gi mindre valuta for pengene..

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider