Gå til innhold

Nykjøpt bruktbil har vært reparasjonslakkert...

Ranger emnet

Pellick

Anbefalte innlegg

Tok med A3-en min til NAF for en garantiutløpstest. Alt teknisk er i tipptopp stand, men de målte lakktykkelsen og fortalte meg at bilen har blitt lakkert på framskjerm og førerdør.

Bilen er en 2005-modell og har gått 120 000. Alle servicer tatt hos merkeforhandler.

Bilen er kjøpt hos merkeforhandler som ikke nevnte at det har vært noen form for skade på disse delene. Har kontaktet forhandler og bedt dem finne ut når, hvor, hvorfor. Selvfølgelig er det jo mulig at forhandler heller ikke vet noe om denne reparasjonen, men er ikke dette uansett en mangel som burde gjøre det mulig å diskutere et prisavslag?

Hvordan bør jeg gå frem om forhandler benekter kjennskap til at vogna har vært fiksa på?

Ikke kjøp BMW. De mangler blinklys og er tydeligvis umulige å parkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være f.eks hærverk som tidligere eier ikke har villet bruke forsikring på, eller noe som forhandler ikke dekker. Er det samme på min Honda Prelude, men det viste nå han som fikk inn bilen for salg meg, sånn helt uoffisielt. Har hatt av frontfanger og skjermer på min, og ingenting skada der, så håper nå det er det samme på din bil :)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være mye som kan ha skjedd her, men om det ikke er noe skader i bærende karroseri er det ingenting å være urolig for. Det kan ha vært en kvist, en tulling med nøkkel, en vaskesvamp med stein i, en liten rift som er høytrtykkspylt osv som kan være årsaken til at forrige eier har fått dette lakkert opp igjen. Og da er det vel bare greit med ny lakk?

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke at billen har vært lakkert opp er grunn til å klage, er det noe annet du finner så kaskje, mne ikke spor etter at det er tjukkere lakk der, kan være så enkelt at bilen har hatt dårlig lakk fra fabrikk og har blitt lakket opp i framskjermer derfor.

Kommer vel ikke som noen bombe for deg at en 6 år gammel bil har vært lakket på, hvis det gjør det burde du finne noe annet å drive med.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med A3-en min til NAF for en garantiutløpstest. Alt teknisk er i tipptopp stand, men de målte lakktykkelsen og fortalte meg at bilen har blitt lakkert på framskjerm og førerdør.

Det er ikke ulovlig å reparere skadede biler. Så lenge skaden er reparert har bilselger alt sitt på det tørre.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ærlig talt, skal man begynne å kreve avslag eller annen form for erstatning for slikt (Naf målte tykkelsen), så går jeg å legger meg i kista! For det 1: Du ser det ikke, 2: tykkere lakksjikt = bedre motstandsdyktig lakk 3: Opplysningsplikt, ja men dette er vel ikke en skade som kan påvirke bilens funksjon osv, er sikkert bare kosmetisk utbedring, kansje.

Kjøp heller ny bil neste gang så slipper de som skal selge å ligge i senga å skjelve buksa av seg for bagateller som folk skal klage og mase om, faens folk

DTM

Muligens noe uforskammet, ifølge enkelte . . . . .

"JEG LEKER FORTSATT MED BILER !"

-07 Audi RS4 "konebilen"

-11 MB Vito 116 4x4 med "ALT" "Arbeidswagon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller ny bil neste gang så slipper de som skal selge å ligge i senga å skjelve buksa av seg for bagateller som folk skal klage og mase om, faens folk DTM

Hjelper ikke å kjøpe ny bil heller, finnes nok av splitter nye biler som har fått reparasjons lakkering, og det er ikke mange tilfellene der kunden får vite at det har skjedd heller

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er ulovlig å holde tilbake informasjon om det!

Er nok ikke ulovligt å ikke nevne slikt, om det ikke er alvorlige skader, er jo heller ikke sikkert at selgeren/bilforhandleren vet om at det har vært utbedret en skade på bilen, det kan jo være at eieren av bilen har fått fikset en stripe, liten bulk, steinsprut o.l andre plasser en hos forhandleren, enten for egen regning, eller fått det dekt av evt andre som er skyldige i at skaden oppstod.

Mange fikser også litt opp før dei bytter inn bilen, som regel hos uavhengige verksteder siden dei betaler av egen lomme, for å unngå store trekk i innbytte summen hos forhandleren

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om eieren av bilen har lånt vekk bilen til en bekjent, som riper opp forskjermen på en hekk, får dette fikset opp og ikke sier noe til eieren, eieren bytter inn bilen og vet jo ikke om dette så sier jo ikke fra om dette. Butikken vet ikke om dette og sier jo ingenting til deg.

Du får beskjed av en Dust du ikke kjenner på NAF at bilen har vært lakket opp der, jobben er gjort skikkelig, og ingen ser den.

Mener du fremdeles at butikken du har kjøpt bør gi deg penger tilbake?

Hva om fyren fra NAF bare sier dette siden han ikke greide å finne noe galt, eller kanskje bare mistenker det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en selger holder tilbake informasjon om at bilen er lakkert opp så blir det brudd på opplysningsplikten.

Det er opp til kjøperen å vurdere om det er alvorlig eller ikke.

For kostbare biler har dette gjerne et større utslag enn rimeligere biler, med tanke på videresalg.

Men for bilens livsløp er dette informasjon som en ny eier har interesse av å vite.

Snu litt på flisa, man kjøper en bil uten å få det opplyst.

Bilen begynner å ruste å man tror dette blir dekket av rustgarantien fra fabrikken.

Leverer inn bilen og får avslag pga bilen er lakkert opp av et verksted som ikke er godkjent av fabrikken.

Hvem blir svarteper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du gjentar deg selv Marzo, så tar du fortsatt feil.

En gjenstand som er forskriftsmessig reparert har ingen mangel. Selger har således ingen plikt til å opplyse om at dekkene har blitt slitt ut og er byttet, støtfanger er byttet, frontruta er reparert for steinsprut, sidedør er lakkert to ganger, osv. Ingen av delene er en mangel ved bilen, og du er på jordet når du snakker om opplysningsplikt for ting som ikke lenger er noe problem.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider