Gå til innhold

Aluminium og veisalt

Ranger emnet


Kris Felix

Anbefalte innlegg

Det er jo ett faktum at det saltes i norge på vinteren, så jeg mener at den unnskyldninga ikke holder.

 

Nei, dette virker som et standardsvar fra merkeforhandler, skyld på saltet, den vil alltid være noe av årsaken, vri seg unna eventuelle kostnader på denne måten.

 

Kan ikke skjønne annet enn at det er en annen hovedårsak til skaden, (se tidligere innlegg i denne tråden).

 

Jeg skulle gjerne prøvd å bevise at skaden har en annen virkelig årsak enn saltet, men å bruke en metalurisk lab er vel for kostbart i forhold til en reparasjonkost på 15.000,-

 

Noen som har formening om hva en metalurgisk test vil koste, og hvor jeg evt. kan henvende meg ?

Endret av Kris Felix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn helt seriøst, så ville jeg vel bare fått lodda opp der det var hull, eller kaksje prøvd å trekke slangen forbi hullet, det er ikke noe særlig trykk i denne kretsen.

 

men du kan jo prøve deg med å sende ett saklig brev til forhandler eller importør og klage på denne avgjørelsen, den er jo ikke holdbar.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten har i og for seg rett i at dette kommer av saltet, men det er en dårlig unnskyldning. Bilprodusentene har en standardisert SWAT-test for å kvalifisere aluminiumslegeringer for kjølere/radiatorer, og de skal holde lenger enn som så. Hvis produsenten har levert en bil som ikke er brukbar i Norge, har den en vesentlig mangel, og du kan heve kjøpet.

 

Hadde slangeklemma vært så feilmontert at den lå rett på aluminiumen (som er en forutsetning for galvanisk korrosjon), så hadde den vel ikke holdt tett?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten har i og for seg rett i at dette kommer av saltet, men det er en dårlig unnskyldning. Bilprodusentene har en standardisert SWAT-test for å kvalifisere aluminiumslegeringer for kjølere/radiatorer, og de skal holde lenger enn som så. Hvis produsenten har levert en bil som ikke er brukbar i Norge, har den en vesentlig mangel, og du kan heve kjøpet.

 

Hadde slangeklemma vært så feilmontert at den lå rett på aluminiumen (som er en forutsetning for galvanisk korrosjon), så hadde den vel ikke holdt tett?

 

Noen som vet hvor jeg kan finne mer informasjon om SWAT-test for aluminiusmkjølere, og hva bilprodusentene har å forholde seg til ?

 

Mener du at det ikke er nok at det renner vann fra et edlere metal ned på aluminium slik det er nevnt i et innlegg tidligere i denne tråden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er enig med Einar. Denne kjøleren fikser du lett selv eller får noen til å fikse den slangestussen for deg. Dette koster omtrent ingenting i forhold til å sende kjøleren inn til en lab osv, i tillegg slipper du å kaste bort mye tid og krefter på dette ;)

 

 

Hadde slangeklemma vært så feilmontert at den lå rett på aluminiumen (som er en forutsetning for galvanisk korrosjon), så hadde den vel ikke holdt tett?

 

Metallisk kontakt er ingen nødvendighet for å få redoks-reaksjoner (elektrokjemi)! I tilfellet over kan reaksjonen skje like godt via forurenset vann.

Kobber kan "spise" opp sink selv om kobberen er en meter over sinken ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallisk kontakt er en forutsetning for å få galvanisk reaksjon, men som du nevner kan man oppnå den metalliske kontakten ved at edlere metaller i løsning felles ut på aluminum. Det er mest relevant for kobber. Hadde man ikke hatt metallisk kontakt ville ikke elektronene kunne transporteres.

 

Vet ikke om du kommer så langt med å lete etter informasjon om SWAT-testen, men den er en del av kvalifiseringsprogrammet for kjølere, og da utsettes de for et miljø som er langt mer aggressivt enn norske veier. Meningen med testen er jo å vise at kjøleren er egnet for bruk i f.eks. Norge.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallisk kontakt er en forutsetning for å få galvanisk reaksjon, men som du nevner kan man oppnå den metalliske kontakten ved at edlere metaller i løsning felles ut på aluminum. Det er mest relevant for kobber. Hadde man ikke hatt metallisk kontakt ville ikke elektronene kunne transporteres.

 

Sant nok, men jeg har sett aluminiumskjølere på likerettere som er oppspist innvendig selv om de står isolert fra resterende metaller. Dette selv når kjølemiddelet er destillert vann med en maks konduktivitet på 3 mikroSiemens pr cm (elektrisk isolasjon på mer enn 350 000 ohm pr cm vann). På samme måte vil noen få strategisk plasserte sinkanoder beskytte et helt skrog på en båt, selv uten metallisk kontakt ;) Nok om det.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du gjør deg vanskelig (eller jeg formulerte meg noe uklart). Selvsagt er anodene festet til båtens skrog med metallisk kontakt, de henger ikke etter båten i tau ;) Det jeg mente er at anodene beskytter omliggende metall.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparasjon er fullt mulig. Dette er en liten jobb :)

 

Tre over en slange over området der det er hull og skru til med en eller to slangeklemmer på hver side hvis det er nøden at bilen må i gang. Det kan sikkert være lurt å bruke syrefaste slangeklemmer. Og generelt så tæres alu mye fortere i syrlige miljøer enn for eksempel konstruksjonsstål. Bare se på prosessanlegg som produserer syrer og tærende væsker - der brukes ikke alu. Grunnen til at jeg nevner dette som eksempel er fordi at jeg jobber på en fabrikk der vi produserer nikkel, kobber, edelmetaller osv. Og vi bruker ikke aluminium i det hele tatt på fabrikken, med få unntak. Dette er fordi at bare luften inne i anleggene innholder nok svovel og fuktighet til at det tæres vekk veldig fort. Derfor brukes stort sett syrefast, smo, sx og titan. Og ellers noe konstruksjonsstål der det går.

 

Du kan for den saks skyld sette en alu plate i sjøen, så ser du hvor fort det forsvinner :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår