Gå til innhold

Problemer med kupelyset

Ranger emnet


MK3

Anbefalte innlegg

Har problemer med kupelyset på min 1996 Golf III.

 

Når bryteren på kupelyset står i posisjonen slik at lyset automatisk slår seg av selv tidsforsinket etter at dørene er lukket så forblir lyset på, men når jeg vrir på tenningen slukker det. Noen som har en løsning? Har plukket ned kupelyset og der skjuler det seg en elektronikk krets. Regner med det er denne som styrer tidsforsinkelsen og mulignes er deffekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MK3

Har problemer med kupelyset på min 1996 Golf III.

 

Når bryteren på kupelyset står i posisjonen slik at lyset automatisk slår seg av selv tidsforsinket etter at dørene er lukket så forblir lyset på, men når jeg vrir på tenningen slukker det. Noen som har en løsning? Har plukket ned kupelyset og der skjuler det seg en elektronikk krets. Regner med det er denne som styrer tidsforsinkelsen og mulignes er deffekt!

 

Så lyset står på hele tiden til du vrir om teningen, selv etter at du har liksom gått ut av bilen og låst den for natten, har du ventet lengen nok tror du? visst ja, så er det nok noe elektroniske greier, ta deg en tur til møller og hør om de eventuelt vet hva det kan være sånn kjappt og gale, vist duskal levere den inn koster det fort flesk, mener de har en timepris på rundt 900,- inkl mnva

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MK3

Har ventet lenge ja, veldig lenge men lyset forsvinner ikke. Ingen som eventuelt vet å skaffe skjema på elektronikken?

 

En får hvertfall oversikt over deler og sånt på møller, hvordan ting er satt sammen, grats, men om de har skjema over elektronikken vet jeg ikke, men ta en titt i en haynes bok, kanskje det står der....

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei! Har akkurat samme problem i min Golf. Lyset blir hengende igjen og fare for å tappe strøm. Sjekka pris på nytt taklyselektronik, altså det kretskortet som var nevnt. Huske ikke nøyaktig pris, men trur det var nærmere 1000 spenn.

Har alarm på bilen min, kan dette ha noe å si. Alarmen er utkoblet da den forbanna Defaen lever sitt eget liv.

Gode tips taes gjerne i mot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe med alarmen å gjøre, ettersom elektriske duppeditter opfte lever sitt eget liv. ;)

 

Lyset i min Golf er også sånn at det ikke slukker før jeg setter inn nøkkelen i tenningen og vrir om. Tror det er normalt på en del modeller. Har en golf III 1992 1,8 GL. Kan jo hende det er for at man skal se hvor nøkkelen skal, men er langt i fra sikker på om det er derfor. Aner ikke hva VW hadde i tankene da de utviklet en slik løsning.

 

Etter at jeg forlater bilen tar det ca 6-10 sek før kupe lyset slår seg av. Kjører selv en defa i min bil, ikke en av billig modellene, men en av de de dyre. Den styrer jo lyset ettersom den kontrollerer sentral låsen. Kan ha skjedd noe feil kobling et sted. Jeg har ikke hatt noen problemer med min enda, but time will show.

 

Vil ikke komme med en konklusjon på hva som er feil, men er kjekt å få noen råd som du kan se etter og sjekke ut. Kan jo hende det treffer spikeren på hodet.

 

 

mvh

Ktone

Mess with the best, Die like the rest... [ KX3M RACING 2004 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er en 93 mod, og den har og dette, tror alle Golf III er orginale med sånn kupe belysning forsinker, men at den henger HELE tiden er ikke rett..

Jeg har ikke alarm..... eller det har vært DEFA i bilen men den er fjernet, grunnet den begynnte å leve sitt eget liv sikkert :rolleyes:

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DEFA alarm og ikke problemer med kupelyset (derimot har jeg problem med at defaen slutter å funke innimellom)

...men det kan være at "lys-kretsen" ikke registrerer at døra blir lukket. Når man vrir om tenningen så skal lyset slukke.

:drive2

'97 Fiat Punto 1,1 55s

'96 Mondeo Stv. 2.0GLX 16V

x'86 Peugot 309 1,6

x'96 Golf Stv R.I.P 11.05.05

x'96 Honda Civic 1,4is

:dj:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ktone, etter som jeg leser igjennom posten din virker det som om det virker som det skal på bilen din.. har du prøvd å vente 10 sek +/- med å skru på tenningen etter du har satt deg inn og lyset ikke slukker da er det noe feil.. men at forsinkeren virker når du går ut av bilen er jo det viktigste.

 

Lurer på om ikke elektronikken til golf 3 er har en liten svakhet akkurat der. Har opplevd at kupelyset har slutta å virke i noen dager før det kommer tilbake igjen.

 

I begynnelsen vurderte jeg å bytte bryteren i døra (etter at jeg hadde byttet pære en par ganger uten forskjell) men fant ut at det gjaldt alle fire dørene :rolleyes:

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Til de som har montert Defa alarm. Det at alarmen begynner å leve sitt eget liv, ikke funker som den skal, har i 90% tilfellene noe å gjøre med selve monteringen.

 

Har vært borti en del biler som møller ikke klarte å montere alarm på, de første chrysler voagerne som kom til landet for litt over 10 år siden (husker ikke helt nøyaktig). Det var et firma som klarte det, av de vi snakket med, men for de var det skikkelig krøkkete og tungvint, og sist men ikke minst tid krevende. Dette arbeidet ble ikke bra, og defaen levde sitt eget liv.

 

Snakket med noen bekjente via jobben, og de anbefalte en fyr de hadde hatt god erfaring med. Vi ringte han, og han sa: "Neida, dette ekke så vansklig, har gjort det før. Bare kom inn en gang i slutten av uka skal jeg se på det." Og etter at han monterte den funket alarmen bra i 4-5 år før vi solgte den.

 

På neste og nyere Chrysler Voyagere fikk vi en defa med software bugs, i kontrol sentralen. Byttet den bare med en som hadde fått oppdatert software versjon, og vips så var den fikset.

 

Og nå på den tredje og nyeste Chrysler Voyagern har vi ikke hatt noe problemer i det hele tatt.

 

Med andre ord, nå begynner defaen og bli kvitt barnesykdommene, og det er som oftest selve monteringen som ikke er helt god. Vet dette ikke hadde så mye med Golf III å gjøre, men det hadde med Defa alarmer, og det er det jeg tror de fleste av oss kjører på bilene sine.

 

Er ikke noen spesiell Defa fan, men synes at rett skal være rett.;)

 

 

Og så levde de lykkelig alle sine dager...:D

Mess with the best, Die like the rest... [ KX3M RACING 2004 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår