snurrebass Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Er det noen her som har peiling på lager?? (kule/rullelager) Eg lure på hvordan eg kan se når de bør skiftes. tenke på lager i girkasser og diffrensial osv. kan de lage lyd selv om det er ingen slitasje tegn på lager? har sett på noen 2-takt motor som har gått uten olje der stempelet er skåret, men det e vanskelig å se noe på lagerne....... noen eksperter?? Siter -88 2wd cosworth -80 911 turbo -72 boble T1 -96 Galant td -x-96 kawasaki zx7rr -x-69 porsche 3.0l -x-86 mercedes 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Du tar tak i ytterkant i lageret og sjekker ett radiel og aksiell slark. Slark = bør byttes. Ved nålelager bruker man micrometer for å måle annleggsflatene. Er flater utenfor toleranse byttes de. Nålelager er det like greit å bytte når man først har det ute.. (f.eks øvre rådelager til moped) Støyer et lager mer enn normalt, tyder det på at det er slitt. Man kan bruke mikrofon og fourieranalyse for å se hvilke frekvenser som kommer fra et laget. En gitt frekvens kan fortelle mye om tilstanden til et lager. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarl K Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Heisan. Vanskelig det der, men da det gjelder Rullelager så er det vel noenlagre der rullene ikke er til å ta ut, da kontrolleres slark best gjennom å måle dødgangen i akslingen.Slarken skal da være innenfor visse toleranser,hvis over er det bare å bytte. Ved løse rulle, så skal det være mulig å bytte ut med ruller i en dimensjon større så lenge selve lager banen er hel og fin. Håper du fikk noe nyttig ut av dette... Jarl k. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snurrebass Skrevet Mars 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 men på koniske rullelager så er det jo ikke noe klaring å måle??? den rusteres jo med skims f.eks. åssen skal eg da vite om det blir ulyd av dette lageret når det settes sammen... f.eks 6-8 syl påhengs blir det dyrt å bare bytte nålelager eller andre lager..... Siter -88 2wd cosworth -80 911 turbo -72 boble T1 -96 Galant td -x-96 kawasaki zx7rr -x-69 porsche 3.0l -x-86 mercedes 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.