Gå til innhold

Trenger råd ang.min audi S6 4,2 V8

Ranger emnet


Grønningen

Anbefalte innlegg

Jeg har en audi S6 med 4,2 V8 og automat. Det har ved flere tilfeller skjedd at turtallet på motoren "henger" seg , og øker og øker kraftig etter "kickdown" ved 70-80 km/t. Kan det være cruise controllen som kobler seg inn? Hvis noen har hørt om eller vært borte i liknende er jeg takknemmelig for råd,automatkassa skifter også veldig hardt noen ganger ved det første trinnet,betyr det tid for overhaling? Kom med tips alle audi entusiaster!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener. At turtallet øker kraftig ved kickdown er jo ikke akkurat noen feil :)

 

Hvis du bare mener at gassen henger seg opp ville jeg sjekket all mekanikk fra pedalen til spjeldet inn på innsuget. Ikke glem håndgasstaget som går rett gjennom motoren og er gjemmt under "4,2" skiltet.

 

Cruise kan du fort sjekke om det er. Den trekker jo inn gassen når den øker på, så du burde merke om den forsvannt under foten din.

 

Bilen har sikkert rullet noen km, og jeg antar det aldri har vært byttet girolje. Begynn med det, Kan være en clutch som er dårlig, men prøv alt som koster under 50K å bytte først ;)

'99 S4

'99 R1 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare reaksjon er at det er noe galt med automatkassen din, men det er ganske sjelden. Automatkassene på S6 4,2 skal være blandt de mest solide Audi har kommet med såvidt jeg har fått med meg.

 

Skjønte ikke helt hva du mente med at turtallet øker ved kickdown: Øker det uforholdsmessig mye i forhold til akselerasjon på bilen ? Som om kassen slurer ? eller gir bilen gass av seg selv ?

 

Girer den hardt alltid, eller bare når bil og kasse er kald. En automatkasse vil alltid virke litt treg og gire noe bråere om du presser den når den er kald.

 

Du kan ta en tur innom Audisentrum på Skøyen så kan de se på den for deg, og i det minste få skiftet automatoljen hvis du ikke har gjort dette i det siste.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklarte meg kanskje litt dumt,men det er altså bilen som drar seg kraftig opp i fart av seg selv,den overtar når jeg gir meg. Ikke spesielt hyggelig når det skjer. Må bare slenge bilen til siden på veien og kvele tenninga,og ved ny oppstart rusa motoren seg kraftig opp i turtall. Mystisk,cruisen er ihvertfall skrudd av. Skal sjekke på Audisentrum om de kan få bytta olje på automaten,så blir det forhåpentligvis bedre. Tok ikke lange tida for å få hjelp her nei,ikke no som er bedre enn det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet hadde jeg på vinteren med min god gamle audi coupe gt. Måtte skru av tenninga for å kutte gassen, og når jeg starta opp igjen var den raskt oppe på 6700 igjen....jeg tror det var kondens i gasswiren som gjorde dette. Kikket aldri så nøye over det (kjører som regel med gassen i bånn..not), fordi det bare kom av og til. Om jeg svingte til side og stoppa motoren og ventet noen minutter (5-10), så kunne jeg starte opp og kjøre normalt, alt fra 20 minutter til resten av turen. Jeg antar at det var varmen fra motoren som tørket opp wiren, eller fikk kondensen i wiren til å tørke/smelte.

 

Verdt å nevne at coupeen hadde forgasser som funka 100% og at all gassing gikk direkte fra pedalen, via wiren til spjeldet på gasseren.

 

 

Onkelen min har en 2000 2,5 TDI 180HK med tiptr. Automatkassene på 180 skal gire på 0,2 sek, mens på 150hk 0,8 sek mener jeg å ha lest. Han opplever at kassa girer tregt og hardt når den er kald. Han var på møller og fikk bytta girkasseolje men ingen ting endret seg. Dette er ikke merkbart på sommeren. Jeg antar at han bare er godt vant med 0,2 skift om sommeren og da virker 0,8 lenge om vinteren (med kald kasse verdt å merke). Som andre nevner så er nok kassa sin funksjon avhengig av temperatur, så det er nok bare å ta det med ro i starten.

 

Du kan event spørre Spangen på vwaudi-club-forumet om dette med kassa, han kjenner disse bedre enn jeg og de fleste andre gjør. hans e-mail er event: e_s_e_s@hotmail.com

 

mvh

 

ew

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår