Gå til innhold

Kompresor

Ranger emnet


MK5 RS 2000

Anbefalte innlegg

Jeg vet at til de fleste biler får man kompresor kit.. men hva må gjøres for å montere en kompresor?? kan man kjøre på standard komprsjon?? hvordan Fester man kompresoren? 0sv??

vi skifta ut ford mot volvo!

så kasta vi volvoen på dynga!

Å kjøpte audi! minst problemer med go tysk kvalitet!!!

 

84 Audi 90 2.2E

83 Audi 80 quattro prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet så er kompressor og turbo det samme,øke luftmengden til motoren så begge to opererer med økt trykk inn så du må redusere kompresjonen i motoren ved montering av kompressor.

Hoved forsjellen er at turboen blir drevet av eksosen men kompressoren blir drevet av veiva med reimdrift.Kompressoren blir festet til motoren med braketter.

 

Fordelen med kompressor er at du har ladetrykket fra tomgang noe du ikke har med en turbo,men det er en del ulemper med kompressor.Den krever mye mer vedlikehold(snakk med gutta som har G lader på sine VAG biler),den er vanvittig dyr i innkjøp kontra turbo (min 30-40000 kr+montering og ombygging av motor)den stjeler mer effekt enn en turbo.

 

Jeg har sett at det har kommet på markede en hybryd av en kompressor dvs en turbo som er montert på et gir som blir drevet av veiva,jeg vet ikke om den har noen fortrinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by olds

I prinsippet så er kompressor og turbo det samme,øke luftmengden til motoren så begge to opererer med økt trykk inn så du må redusere kompresjonen i motoren ved montering av kompressor.

Hoved forsjellen er at turboen blir drevet av eksosen men kompressoren blir drevet av veiva med reimdrift.Kompressoren blir festet til motoren med braketter.

 

Fordelen med kompressor er at du har ladetrykket fra tomgang noe du ikke har med en turbo,men det er en del ulemper med kompressor.Den krever mye mer vedlikehold(snakk med gutta som har G lader på sine VAG biler),den er vanvittig dyr i innkjøp kontra turbo (min 30-40000 kr+montering og ombygging av motor)den stjeler mer effekt enn en turbo.

 

Jeg har sett at det har kommet på markede en hybryd av en kompressor dvs en turbo som er montert på et gir som blir drevet av veiva,jeg vet ikke om den har noen fortrinn.

 

 

Er ikke helt enig med deg der! Det er vel så mye vedlikehold med en turbo! G-laderen må bygges om hver 80.000 km hvis jeg ikke tar helt feil. Og nå er ikke G-laderen det beste eksempelet på en god kompressor. Når reima til g-laderen ryker så ødlegges hele g-laderen som oftest og hvis du er sikkelig uheldig kan splitene ødlegge noe av motoren også. men dette unngår du jo så lenge du husker på å bygge om kompressoren i tide, Går også ann å bytte ut den en reima til to mindre reimer.

 

Det er mange forskjellige prinsipper kompressorene operer med. Twin screw kompressoren f.eks har to "skruer" som sitter så nært hverandre at den ikke trenger noen pakking slik som g-laderen gjør, den går heller ikke i stykker om reima skulle ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompressor fungerer som sagt som en turbo.

Hva som må gjøres med motoren kommer annpå motoren, og hva kompressoren skal lade (ladetrykk). Motoren vil også trenge mer brennstoff, og bensin systemet må oppgraderes deretter.

Kanskje må du senke kompresjon, bytte til stempler som tåler mer, osv.

 

Veldig mange motorer klarer litt overladning uten å måtte bytte noe innmat, men om man er ute etter en del effekt er det sjelden det kan anbefalles.

 

Du må selvsagt også modifisere innsuget til å passe overladning fra kompressoren.

Skal man ha en del effekt trenger man kanskje en ladeluft-kjøler(intercooler/chargecooler), men dette er vel sjelden på kompressor matede motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

En kompressor fungerer som sagt som en turbo.

Hva som må gjøres med motoren kommer annpå motoren, og hva kompressoren skal lade (ladetrykk). Motoren vil også trenge mer brennstoff, og bensin systemet må oppgraderes deretter.

Kanskje må du senke kompresjon, bytte til stempler som tåler mer, osv.

 

Veldig mange motorer klarer litt overladning uten å måtte bytte noe innmat, men om man er ute etter en del effekt er det sjelden det kan anbefalles.

 

Du må selvsagt også modifisere innsuget til å passe overladning fra kompressoren.

Skal man ha en del effekt trenger man kanskje en ladeluft-kjøler(intercooler/chargecooler), men dette er vel sjelden på kompressor matede motorer.

 

De pleier vel å ha intercooler, men behovet for det er mindre enn det er med en turbo, dette er fordi litt av varmen fra eksoen smitter over på innsuget med turboen. som det ikke gjør med en kompressor, i og med at man ikke bruker eksosen til noe. Men lufta vil jo alltid bli varmere når den blir komprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte kjøpe kompressor når jeg bodde i USA...

Kompressorene er ganske dyre, men det var iallefall den billigste måten å få inn mere hester i min bil..

 

Var i kontakt med et firma som har spesialisert seg på porsche.. men det finnes tilsvarende kit til amcars og til endel japsebiler.

 

 

Det settet jeg kikket på (drømte om .. :) ) hadde moderat ladetrykk, så det var ikke nødvendig å endre kompresjonen eller bytte stempler. 964/993 blokka/ veiva tåler endel juling, så den skulle klare flere hester uten problem.

 

Siden ladetrykket er lavt, så er det ikke behov for intercooler... mne det gjør jo at hele settet blir tildels rimelig. Det finnes oxo andre s/c sett som har høyere ladetrykk og intercooler, men da blir det dyrere og krever sannsynligvis lavere komp.

 

Det finnes flere leverandører og kompressordesign, bla eaton og paxton. Og så er det forskjellig karakteristikker...

Saab jobber vel med å utvikle en variabel kompressor, tror jeg...

 

Skal man ha krefter fra bunn så har man kompressorer som er såkalt positive displacement. avhengig av utveksling seff så gir de alltid overtrykk.... da blir det alltid pumpet inn ekstra luft..

 

De gamle luftavkjølte porsche motorene hadde to ventiler pr sylinder og ganske moderat literytelse etter at man begynte tenke miljø .. På min va det standard 250 hk/ 318 Nm på 3,6 liter..

Det nevnte s/c settet er bolt-on og har et moderat ladetrykk.. men effekten stiger til 360 hk på veiva (318 på hjulene) og dreiemomentet øker til over 500 nm (dersom jeg ikke regnet feil)

Det er sånn rundt 965 turboytelsen, bortsett fra at s/c settet gir krefter helt fra bunn og jevnt over hele registeret

Pris uten montering: ~$7000

 

Sorry at jeg brukte en pårsj som eksempel, men det er forsåvidt samme prinsippet for andre biler..

 

 

Hadde en link tidligere til et sted hvor kompressorteknologien ble beskrevet, men jeg finner den ikke...

 

litt generell info (men i salgsøyemed!!) finner du her:

http://turboperformance.ws/Porsche/SCKits/993SC/993sckit.htm

 

 

Det finnes kompressorsett til boble også.. doblet hestekreftene på 30 hester..

 

 

Og så holder en bekjent på med å kompressormate en gammel indian, etter forslag fra meg... I USA bruker de såkalte smogpumper som pumper luft inn eksosmanifolden, for å få mindre utslipp... det er faktisk litt trykk i disse, og de har gjerne reimskiver påmontert. Og så er det billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacksonraing lager kompressor til ymse biler.

http://www.jacksonracing.com/

Der står det temmelig utfyldende fordeler/ulemper mellom turbo og kompressor.

 

En jeg vet om en som hadde en honda crx 1.6 med 105hk. Han satte i en jacksonracing kompressor og fikk 170 hk. Gikk vist voldsomt :D Denne kompressoren har garanti på 160000km/10000miles, og han hadde kjørt 70000km uten problemer da han solgte bilen. Eneste han hadde bytta en gang var beltet til kompressoren.

 

Til info så er denne kompressoren basert på Eaton kompressorer (samme som MB bruker+jaguar+aston martin++++++).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår