Gå til innhold

Lukket eller ikke lukket subb kasse.

Ranger emnet

clone baby

Hva har du?  

66 stemmer

1. 1. Hva har du?

• Lukket kasse
      46
    • Ikke lukket kasse
      18
    • Ingen av delene
      2

Anbefalte innlegg

Originally posted by Bisarre

Det kommer selvfølgelig an på hva slags sub'er du bruker... Noen er bygd for portet, andre for lukket og de som takler begge delene.

Men i utgangspunktet mener jeg lukket kasse gir mest riktig lyd. Selvfølgelig om du har forsterker nok til å dra dette. Lukkede kasser krever mer av forsterkeren.

Jeg har en RF HE2 Punch 2x4ohm's spoler og en RF 500bd. jeg får jo 600W ut av forsterkeren...

Vil jeg ha mest nytte av en tett kasse da?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på hvor mye plass en har også.

Feks så vil en RF HE2& HX2 12" ha 56.63L i "portet"kasse men den trenger bare 35.4L i "trykkkabinet"/lukket kasse.

Sånn som Rockford er beregnet til å spille i begge typer kasser. Valget av kasser er litt avhengi av hva slags musikk en spiller også. (husker ikke den regelen i hode nå) Så det går litt på plass og hva hva slags musikk en skal spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cab Driver

Det kommer litt ann på hvor mye plass en har også.

Feks så vil en RF HE2& HX2 12" ha 56.63L i "portet"kasse men den trenger bare 35.4L i "trykkkabinet"/lukket kasse.

Sånn som Rockford er beregnet til å spille i begge typer kasser. Valget av kasser er litt avhengi av hva slags musikk en spiller også. (husker ikke den regelen i hode nå) Så det går litt på plass og hva hva slags musikk en skal spille.

Hva type musikk passer til lukket kasse da og hvilken passer til ikke lukket kasse?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det hadde vært fint om du hadde funnet ut det med musikken osv, men en liten ting, når jeg spiller på min 12" RF subb i en tett kasse så virker det som det ikke kommer så mye bass mens membranen svaier opp og ned fort, og da jeg prøvde en annen subb som ikke var tett så var det mye mer lyd, kan det hende att forsterkeren var forliten? husker ikke spec på den forsterkeren ( testet dette i en kompis sin bil ) men som jeg har lest så trenger en subb med trykk kabinett mer krefter, vil ikke dette få subben til og slite mer på papp, gommi og membran?

Det jeg ønker innen kasse til subben min er GOD dynamikk og kontrolert bass, og ikke minst trøkk. Jeg hører på det meste innen trance dance og litt rock, men har hørt att denne type musikk passer i en åpen kasse, men der igjen mister jeg litt av kontroll over bassen.

Noen andre synspungter?uhhmmwhat?

PS. den RF subben kjøpte jeg brukt og fikk med en tett kasse på lasset, og jeg vil heldst ikke lage ny kasse nå som jeg har en

( kassen var fabrikk lagd )

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by clone baby

Jepp, det hadde vært fint om du hadde funnet ut det med musikken osv, men en liten ting, når jeg spiller på min 12" RF subb i en tett kasse så virker det som det ikke kommer så mye bass mens membranen svaier opp og ned fort, og da jeg prøvde en annen subb som ikke var tett så var det mye mer lyd, kan det hende att forsterkeren var forliten? husker ikke spec på den forsterkeren ( testet dette i en kompis sin bil ) men som jeg har lest så trenger en subb med trykk kabinett mer krefter, vil ikke dette få subben til og slite mer på papp, gommi og membran?

Det jeg ønker innen kasse til subben min er GOD dynamikk og kontrolert bass, og ikke minst trøkk. Jeg hører på det meste innen trance dance og litt rock, men har hørt att denne type musikk passer i en åpen kasse, men der igjen mister jeg litt av kontroll over bassen.

Noen andre synspungter?uhhmmwhat?

PS. den RF subben kjøpte jeg brukt og fikk med en tett kasse på lasset, og jeg vil heldst ikke lage ny kasse nå som jeg har en

( kassen var fabrikk lagd )

Svaier subben mye inn og ut, uten en lyd, så kommer det frekvenser, som sub trolig vil kunne spille i riktig refleks kasse.

Lukket kasse mister noen HZ i bunn, og vil da ikke kunne levere lave lyder. Nå snakker vi trolig ned mot 25Hz.

Når det gjelder musikk type, så spiller det liten rolle. det som spiller inn, er hvordan du liker musikken.

Ikke noe prolem å høre på rock og blues i lukket kasse. Jeg ville valgt da portet, men det kommer igjen ann på vilken sub, eks Peerless SLX i lukket er perfekt til Blues, så vell som til litt hardere dagens tekno O.L.

Tekno kan fint spilles med JBL i portetkasse.

Jeg vill anbefalle en portet.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Svaier subben mye inn og ut, uten en lyd, så kommer det frekvenser, som sub trolig vil kunne spille i riktig refleks kasse.

Lukket kasse mister noen HZ i bunn, og vil da ikke kunne levere lave lyder. Nå snakker vi trolig ned mot 25Hz.

Når det gjelder musikk type, så spiller det liten rolle. det som spiller inn, er hvordan du liker musikken.

Ikke noe prolem å høre på rock og blues i lukket kasse. Jeg ville valgt da portet, men det kommer igjen ann på vilken sub, eks Peerless SLX i lukket er perfekt til Blues, så vell som til litt hardere dagens tekno O.L.

Tekno kan fint spilles med JBL i portetkasse.

Jeg vill anbefalle en portet.

T....

HVilket bassrør kan du ampefale og hvor stort bør den være?

Kan du ambefale noen av disse rørene? ->

Link

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det eg har funnet ut om lukket og "åpen" ( kaller det åpen eg, siden d heter vented på engelsk) så er det paramenten "QTS" som avgjer om elementet passer best til lukket eller åpen..

QTS mindre en 0,5= åpen kasse

rundt 0,5 = passer til begge deler

0,6-0,7 og over = lukket kasse

-91 Bmw e36 325i Sedan

-86 Bmw e30 316 1.8l motorhavari, selgest

X golf2 gti 8v, bmw 528 e28, golf2 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVilket bassrør kan du ampefale og hvor stort bør den være?

Kan du ambefale noen av disse rørene? ->

Link

Vansklig å si noe som helst, siden enkelte 12" sub kan ha eks: 60L kasse og Ø11cm rør L 21cm, og noen kan ha Ø11cm L28cm, eller Ø8,5cm L 12cm osv.

Også kan en variere mye, etter den Hz en vil avslutte subben i.

I bil så er det 35Hz det mest vanlige.

Noe sier meg at RF12" skal ha en 55L - 60L kasse Ø11cm rør på ca L18cm - L22cm.

Mener å huske en diskusjon om dette tidligere.

Den linken din, hadde alt for lite innformasjon om kasser og porter, at jeg ikke kan anbefalle noen av dem. Det vil ikke si at du ikke kan bruke noen.

Men det sto kun: 47L kasse med 2stk Porter. ikke noe om dimensjoner på disse portene, eller vilken avsteming på de sub, dem selv selger i disse kassene.

Om du kan si mer om suben, så kanskje det vi finner parametere, og jeg kan simulere til en av de kassene.

men da legger jeg inn egene porter, som du kanskje må bytte ut fra dem. Dessuten så syns jeg det er enklere med 1 port en 2, for å få mindre suse lyder i røret. (egentlig skjeldent prob, på så store rør)

T....

Ser ut som 56,63L er hva du skal ha i følge http://www.rockfordfosgate.com/ezcompare/ExternalFiles/Rockford/2001/2001_DVCsubwoofers_MAN.pdf

Port Ø4" L 27,3cm

Kasse mål rektangulær: innvendige mål B 48,6cm. H 35,6cm. D 35,6cm.

dette bli 56,594L.

Utvendig blir jo avhengi av plate tykkelse.

En slik kasse bør lages i 22mm MDF, noe en lokal snekker kan gjøre for deg, om du ikke gjør det selv.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Snurre Sprett

Angående det eg har funnet ut om lukket og "åpen" ( kaller det åpen eg, siden d heter vented på engelsk) så er det paramenten "QTS" som avgjer om elementet passer best til lukket eller åpen..

QTS mindre en 0,5= åpen kasse

rundt 0,5 = passer til begge deler

0,6-0,7 og over = lukket kasse

Hvor fant du dette hen?

Viktig da jeg har et element med Qts=0,62 som jeg har bygget

lukket kasse til, men har tenkt til å bygge om til bassrefleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva type musikk passer til lukket kasse da og hvilken passer til ikke lukket kasse?

Det kommer mye an på kassa også, ikke bare om det er portet eller lukket. Selv har jeg 2stk. Focal 11" utopia i en lukket kasse på 40L. Det er da 40L totalt til begge elementene uten skillevegger. Dette oppsettet skal spille mest trykk og bass ( dog ikke noe "banke-rust-av-bilen-bass ). Til disse elementene kunne jeg også hatt 40L lukket til hvert av elementene som ville gitt mer HiFi lyd... Så man kan også bygge lukkede kasser etter musikksmak.. En annen fordel med lukket kasse er at den ikke er like "kresen" på målene, men det må på en annen side være 100% tett!

Er viktig å tenke på elementene også når man beregner kassa. De tar jo opp noen liter de også......

Ford Mondeo Ghia MK3

Grand Voyager 3.3 LE

x Audi A8 2.8E quattro x Audi S4 2.2T sedan x Audi coupe 2.3E x Audi 80 1.8S

Lenke til kommentar
Del på andre sider