Gå til innhold

Audi 100 2,3e (aar) går ujevnt ved gasspådrag og starter tregt

Ranger emnet


kristian30

Anbefalte innlegg

Bare hyggelig, og takk for hjelpen! :-)

Ledningen fra coil til fordeler har altså litt høyere motstand enn den skal ha. Men dette er kanskje ikke så kritiskt? Er det noen vits å prøve å bytte ledninger, fordelerlokk og rotor? Bensinmengdefordeler og dyser høres litt dyrere og mer avansert å skru på, spørs om det er lønnsomt.

 

Problemet er at bilen fikk 2-er feil på avgass pga. "ujevn gange med tydelig feiltenning". Den har sikkert vært sånn 3-4 år uten at det har hindret den i å bli godkjent og være i daglig bruk. Merker som sagt ikke noe særlig til det bortsett fra at man må dra litt lenge på starteren og at den går litt rufsete/snekkeaktig noen ganger hvis man hører etter. Hadde håpet å ha den som arbeidsbil ett par år til, men å sette den på Møller for diagnose koster vel mer enn den er verdt, så da går nok turen til hoggeren. Får vel slenge oppi en flaske dyserens først og krysse fingrene først, det kan jo skje ett mirakel! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi er her inne for å hjelpe hverandre :)

 

Gamle tenningsledninger er nok ikke like gode som nye, men om dette løser problemet er mindre sikkert.

 

2-er feil pga ujevn gange og feiltenning? Hva var målt avgass?

Mellom bensinmengdefordeleren og luftmengdemåleren er det en stilleskrue der du kan grunninnstille bensindosering kontra tilført luft. Om du skulle finne på å skru på denne så husk at 1/8 omdr gjør stort utslag! Merk deg også hvor skruen stod før du justerer!

 

Altså mellom bensinmengdefordeleren og gummislangen til innsuget så sitter det en liten plastpropp. Ta ut proppen og du vil ha tilgang til å justere på en 3mm unbrakoskrue nedi der. Skrur du MOT klokka så vil motoren få mindre bensin. Skru forsiktig og aldri mens motoren går.

 

Legger med en skisse slik at du ser hva det går ut på.

 

audi_fuel_distrib_508c.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotor gikk i oppløsning når jeg dro den av, men fikk da ihvertfall byttet den. Fordelerlokket jeg fikk var selvsagt feil, men den gamle ser greit ut så tviler på at dette er defekt. Byttet coil ledning også. Ingen bedring. Fylte på en del dyserens, får la det gå noen dager og se om det blir bedring. Fikk ikke ut plastpluggen for å justere bensinmengden, må borre den ut.

 

Men så ramlet jeg borti ett tips om at det kunne være kaldstartdysa som har hengt seg opp, og at dette kan forklare hvorfor motor går bra kun når aldt er kaldt. Noen enkel måte å teste dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skru av dysa må jeg vel ha av innsugsmanifolden for å komme til? Alternativt skru av slangen på bensinfordeleren og blende hullet på en eller annen måte for å se om motor går bedre når denne er koblet fra.

 

Vasket og skrubbet fordelerlokk med rødsprit. Prøvde også å justere tenningen uten hell, skudd i blinde. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at problemet oppstår når temperaturen i andre komponenter enn selve motoren øker. Nå som det er kaldt kan jeg kjøre bilen noen km, motoren blir noenlunde varm uten problemer, kan stoppe og starte motor uten at problemet oppstår. Parkerer i 5 minutter og når jeg deretter starter så går motoren ujevnt. Altså lenge nok til at varmen fra motoren påvirker andre komponenter under panseret. Når jeg hører etter, spesielt på eksoslyd, høres det ut som om en sylinder hopper over en tenning en gang i blandt.

 

Kan det være coil eller andre komponenter i tenningssystemet som begynner å fuske når det blir varmt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med en kar som mente at kamaksel var gåen fordi motoren stopper når man tar av oljelokk. Kan det stemme?

 

Han karen du pratet med har visst ikke så mye kunnskap om dette ;) Hvordan i all verden kan han konkludere med gåen kam om oljepåfyllingslokket tas av? Hehe.

 

Nå er det slik at veivhus og dermed resten av motoren har slangeforbindelser til innsuget (veivhusventilasjon). Om du tar av oljepåfyllingslokket vil motoren suge luft inn her og videre inn til innsuget. Denne luften har ikke passert LMM og motoren får dermed ikke bensin. Resultatet er at motoren stopper grunnet lite bensin, ikke grunnet gåen kam :) Dette er helt normalt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tok det med en klype salt, klarte ikke helt å se logikken i den påstanden, fikk ikke noe forklaring på påstanden heller.. Mye selvutnevnte eksperter som lirer av seg konklusjoner ute å ha noe kunnskap eller grunnlag for noe. Da er det til stor hjelp å kunne rådføre seg med folk som resonerer og vet hva de prater om! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår