Gå til innhold

Får ikke varme i kupeen lengre.


Racing_

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Ford Mondeo 2.0 GLX og har et par problemer som jeg trenger hjelp til.

 

Problem 1: Temperaturnåla er ikke helt stabil, plutselig så går den opp på maks, over rødstreken, så detter den plutselig ned igjen og kan være normal ei stund før den får seg et nytt illebefinnende. Jeg vet at temperaturen ikke er reell når dette skjer for nåla beveger seg for fort, og dette har skjedd flere ganger når bilen nettop er startet f.eks på morgenen og kjørt 50 meter med, så spretter nåla over maks. Som regel så stabiliserer den seg etter noen sekunder eller få minutt på det lengste.

Jeg tror det er giverfeil, hva tror dere? Og hvor sitter temperaturgiveren på disse motorene?

 

Problem 2: Dette er det verste problemet nå om vinteren. Det begynte egentlig for et par år siden, plutselig så ble det en lekkasje i motorrommet og hele ekspansjonstanken ble tømt og en grønn dam kom under bilen. Dette begynte å skje oftere og oftere, men problemet var at siden det ikke var noe regelmessig eller en konstant dråpe som hang så var det vanskelig å lokalisere lekkasjen. Slik jeg merket det så var det etter en litt lengre kjøretur så tømtes tanken etter at bilen var parkert og motoren skrudd av, men ikke alltid. Det er aldri litt lekkasje, enten så er tanken full eller så er den tømt. Det første jeg merket det på når tanken var tømt var at det var dårlig eller ingen varme fra varmeapparatet.

Dammen med frostvæske var bestandig under den slangen som går fra ekspansjonstank og forgreiner seg til radiator og videre inn mot motor på registersiden, regner med at den ene forgreiningen går til vannpumpen? Så i helgen demonterte jeg denne slangen og vasket den ren, men kunne ikke finne noen sprekker, den så helt fin ut, ingen antydning til sprekker rundt der som festeklemmene er montert heller, men fikk ikke trykktestet den siden jeg ikke hadde blindplugger å sette i hullene.

Tidligere så har det bare vært å fyllt vann/frostvæske så har varmeapparatet kommet seg etter en stund. Men nå får jeg nesten ikke varme fra varmeapparatet lengre, og ekspansjonstanken er full.

Når jeg kjører normalt, f.eks 80kmt i 5 giret så er det såvidt lunk i varmeapparatet, men kjører jeg i 80kmt i 3 giret slik at det blir mer turtall så kommer det mer varme ut, men ikke så mye som det skal gjøre. Står jeg på tomgang så kommer det stort sett bare kaldluft ut.

Dette begynner å bli et problem nå om vinteren med å få tint ned vinduer og slikt, ikke minst få varme i kupeen. Dette har vart et par uker nå.

 

Temperaturen øker normalt til driftsstemperatur og står stabilt der, blir bilen stående på tomgang lenge så stiger etterhvert temperaturen sakte opp til viften starter og kjøler ned radiatoren/motoren. Dette har egentlig motoren bestandig gjort, og det er vel normalt når den ikke får luftgjennomstrømning.

 

Så hva tror dere det er som forårsaker at jeg ikke får varme lengre? Mistenker at det er luft i systemet, men burde det ikke være kommet ut til nå? Trenger desperat hjelp nå.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke motoren ha brukt vann da?

Hvis det er vannpumpen som lekker av og til, det er ikke denne som har redusert kapasitet? Eller drar inn luft i systemet slik at det ikke blir trykk? Men da burde det vel være lekkasje der hele tiden?

 

Kan jo ta en kompresjonstest på jobb for å sjekke toppakningen.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat samme greia på min 95 glx...det blir ikke varmt i kupeen og temp.måler lever sitt eget liv.når bilen går er ekspansjonstanken full og når jeg stopper den så forsvinner all kjølevesken.har blitt fortalt av en fordmekaniker jeg kjenner at toppakningen er gåen..dvs den blåser eksosen i kjølevannet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min tanke tømmes så ligger alt under motoren, på venstre side når man ser i motorrommet. Så hos meg så går ikke kjølevannet inn i motoren. Tok en kompresjonstest idag, og kunne ikke se noe nevneverdig som skulle tilsi at toppakningen min skulle være gåen. Og jeg kan kjøre på ukesvis uten at det er noe lekkasje på kjølevannet, så plutselig en morgen så ligger det en dam på bakken.

 

Når du mister kjølevannet, går det inn i motoren da eller har du også en dam under bilen?

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har kjøpt ny vannpumpe, og reg reim har jeg liggende så jeg får ta et skifte i nærmeste framtid.

 

Har byttet vanntemp. føleren som sitter på toppen av termostathuset, og nå er viseren i dashbordet stabil og normal. Så her var problemet med at den hoppet så mye opp og ned.

Byttet termostaten samtidig, og når jeg åpnet lokket i termostathuset så kom det først litt kjølevann før det begynte å spytte ut vann. Hørtes og så ut som om det var veldig mye luft som kom ut ilamme kjølevannet. Er det kun ekspansjonstanken som skal ta opp luften i systemet? Er det ingen andre manuelle lufteskruer eller lignende?

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Hmmm. Den øverste føleren går egentlig bare til motorstyringa. Det er den under termostathuset som er til instrumentet. Men det var sikkert termostaten som gjorde utslaget da

 

Sent svar, men du hadde rett. Den lokale Ford sjappa ga meg feil info, for det tok ikke lang tid etter så meldte problemet seg igjen med løpsk viser i dashen.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Plages fortsatt med varmen i bilen, så jeg kjørte rens flere ganger og spylte begge veier i varmeapparat radiatoren, kom ut litt pasta-lignende gul hardt stoff (avleiringer). Varmen var ok en dag eller to før den forsvant.

 

- Monterte ei sirkulasjonspumpe på slangen inn til varmeapparat registeret for å se om det ble bedre når sirkulasjonen økte, ble ikke noe revolusjonerende.

 

- I romjulen byttet jeg toppakningen - etter dette fikk jeg tydelig mindre trykk i ekspansjonstanken (når lokket åpnes etter å ha kjørt litt), jeg hadde også endel oljelekkasje rundt toppakningen samt toppdekselpakningen så det lå mye olje rundt pluggene. Dette ble det en ordning på, men hjalp ikke på varmen i bilen.

 

- Ble lei og kjøpte et nytt varmeapparat register nå på nyåret og byttet dette, kontrollerte samtidig at spjeldet fungerte slik det skal, og etter det jeg klarte å se så fungerte det bra. Men fortsatt ingen ordning på varmen.

Satte bilen på skrå i ei skråning når motoren var varm, og fikk kjerringa til å ruse den litt mens jeg trykte på vannslangen mellom radiator og termostathus. Etter kort tid ble det tydelig varmere i kupeen, tok en prøvetur og det holdt seg slik. Ikke optimalt med varme, men ok nok. Dagen etter skulle jeg på jobb, samme problemet.....lunk i varmeapparatet. Prøvde en gang til i skråningen, men med samme resultat.

 

- Monterte tilbake sirkulasjonpumpen på slangen inn på varmeapparat registeret, siden jeg kjenner at slangen inn er varm mens slangen ut av varmeapparat registeret er bare lunken. Men det ble ikke noe bedre varme.

 

Temp.nåla i instrumentet holder seg på 90 grader (rett opp), av og til kan den stå pittelitt på skrå. Under kjøring holder temp.nåla seg stabil. Ved tomgang øker temperaturen sakte til vifta slår inn og temperaturen går ned.

 

Jeg har nok varme til å få tint av vinduene når bilen står i ro, men ikke nok til å holde varmen i kupeen når det blir noen minusgrader.

 

Vannpumpen ble byttet når jeg tok reg.reimen i sommer.

 

Noen som vet hvorfor jeg ikke får varme?

Endret av Racing_

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du renset radiatoren?

 

Hei.

Før jeg begynte å skrue kjørte jeg rens på hele systemet 2-3 ganger. Selve radiatoren til varmeapparatet er helt nytt, kjøpte det nå på nyåret.

 

Varmen er også veldig treg med å komme, temperaturen på motoren må være ganske høy før jeg kjenner noe som helst lunk.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår