jan_erik Skrevet Februar 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 (endret) Var nede i kjelleren og hentet fram noen bøker fra jeg gikk på skolen, men fant ikke det jeg så etter når det gjalt rørbøying :( men fant en utrolig grei side på nette som kan hjelpe en :) og valgte og ta meg den frihet og legge det inn her. Nå er det ikke biltema rørbøyer som blir brukt men prinsipet blir jo det samme Jag är ganska säker på att när du packar upp din första rörbock, så blir du konfunderad. Ingen fara! Jag förstår dig. Det ser ut som ett medeltida tortyredskap…. Lådan innehåller bland annat kufiska instruktioner och en tabell med några beräkningar, som lika gärna kunde varit skrivna på kinesiska. Aja! Du slänger i ett rör i bockaren, tar ett rejält tag i handtaget och arghhhhhh. Du har bockat ditt första rör. Men nu har du ett bockat rör, men du vet inte hur du ska mäta, var, eller hur mycket du ska bocka. Jag ska nu dela med mig av den erfarenhet jag har skaffat mig, efter känns det som flera hundra meter felbockade rör. Japp! Det finns flera sätt att lära sig! Du behöver inte något avancerat datorprogram eller en universitetsutbildning i matte. Det räcker med grundläggande kunskaper i addition och subtraktion. Jag lovar dig, Med det kan du bocka rör som proffsen (nästan)….. Här ser du dom verktyg du behöver…. Ett rent golv, vattenpass, måttband, permanent tuschpenna, smygvinkel, lutningsmätare (inclinometer), vinkelhake och mitt hemmagjorda favoritverktyg som jag kallar ”vinkelmätare”. V Ett bra stativ är också viktigt. Försök att få det så rakt och i våg som möjligt. Återigen, detta är inte det enda sättet, men jag anser att detta är det enklaste sättet att komma igång. Första steget är att glömma allt du lärt dig om ”centerradie”, böjcenter och liknande bla, bla blahhh…. Ta en bit rör och sätt i din rörbock och ge dig på handtaget (vänj dig vid det då du lär bocka många rör innan du får tillbaka pengarna för rörbocken) och bocka en 90 graders böj. Du bör använda din vinkelhake som mall genom att lägga den på röret medan det fortfarande sitter kvar i bocken, så att röret blir exakt 90 grader. När nu din rörböj är färdig, så ta en titt på hur röret ser ut. Du ser på innerdelen på att det finns ett litet märke där böjen börjar, och där den slutar. Ibland är det lättare att bara känna var den är med fingret. Detta ”start och stopp”-märke blir din mall som allt är baserat på. När du funnit dom, så markera dom med tuschpennan. * Kom ihåg, ALLTING kommer nu att vara baserat på denna markeringen * [ATTACH]21349[/ATTACH] Nu när detta är gjort, har du något att mäta med. Kommer du ihåg den där listan som du fick med bocken? Den där som på något försökte tala om för dig hur du skulle mäta för att kunna räkna ut hur du skulle bocka? Ta och släng den bort den nu. Så här enkelt är det. [ATTACH]21350[/ATTACH] Lägg din 90graders inuti din vinkelhake och kolla hur lång böjen är från start till stopp. Måttet ska vara samma, i detta fallet 14 cm. Titta…. Genom att göra på detta sättet behöver du inte bekymra dig om vad ”centerradien” är, vilken rördiameter du använder eller allt det där andra ”Hightech-snacket”. Du vet att en 90graders böj är 14 cm. Ett exempel: Du behöver en båge vars yttermått är 152 cm…. Nu ska vi räkna lite. 152 cm – 28cm (2x14cm) ger 124cm mellan böjarna… Håll nu hårt i din böj eftersom den är ett väldigt viktigt verktyg i fortsättningen. Om du har mothåll i flera olika dimensioner är ett bra tips att gör likadana 90gradersböjar i respektive dimension, mäta och markera dom också. Om du tittar på mothållet, kan du se var böjen verkligen börjar, (brukar bli små märken, om inte så ta lite fett på mothållet så ser du var). Det brukar vara cirka 2,5cm från kanten på mothålet. Och eftersom det är här själva böjen börjar, så ska du markera var det är på mothållet. Jag har slipat ett märke på min, men tuschpennan funkar också. Så länge markeringen har en annan färg och syns bra, vem bryr sig? [ATTACH]21351[/ATTACH] Och nu när både mothåll och rör är färdigt, är det bara att sätta igång. Du vet var böjen börjar, var den slutar, och du har möjligheten att bocka om exakt var du slutade, om du bockade några grader för lite Endret Februar 22, 2011 av jan_erik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 [ATTACH]21352[/ATTACH] Jag antar att nästa steg blir att förklara hur du designar det du vill ha. Ta exempelvis en enkel huvudbåge (den som går sida till sida over huvudet på dig). Först behöver du ta reda på hur bred och hög du vill ha den. Det är här som det rena golvet kommer in i bilden (från och med nu kommer detta att vara ditt designbord). Rita med en krita en fyrkant på golvet som storleksmässigt motsvarar bågens högsta och bredaste yttermått. Nästa steg blir att rita en mittlinje. [ATTACH]21353[/ATTACH] Nu säger vi att du vill ha taket på bågen 50 cm smalare än sidorna, så mät 25 cm in från dom övre hörnen, och markera. [ATTACH]21354[/ATTACH] Vi antar att karossidan är 50 cm hög. Mätt 50 cm upp på sidorna, och markera. [ATTACH]21355[/ATTACH] Nu har vi alla markeringa vi behöver för att göra färdigt vår mall. Rita några raka streck mellan markeringarna, så att du får fram bågens yttermått. [ATTACH]21356[/ATTACH] Ganska idiotsäkert så långt, eller hur? Det är här som den där 90gradersböjen som du böjde och markerade, kommer in i bilden. Börja från mitten och arbeta utåt och nedåt. Du lägger helt enkelt din 90gradersböj på golvet, parallellt med den övre ritade linjen, och så att ytterradien precis vidrör sidolinjen, och markera på golvet enligt bilden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 (endret) [ATTACH]21359[/ATTACH] Gör nu likadant med sidorna [ATTACH]21360[/ATTACH] När du gjort alla markeringarna , bör det se ut ungefär såhär... Nu skall vi försöka få en ide om hur mycket rör som går åt. Kom ihåg att om den blir för lång så kan den alltid kortas, MEN om den blir för kort så är det kört. ”LÄNGRE ÄR BÄTTRE”! Och när du väl börjar få grepp om det så kommer du att minska spillet. Låt oss nu lägga ihop måtten. 50 cm+ 80 cm+ 50 cm + 50 cm + 80 cm +50 cm = 360 cm. Nu kan du kapa ditt rör, men för säkerhets skull bör du ta några cm extra. Ta 370 cm totalt för att vara säker. [ATTACH]21358[/ATTACH] *Arbeta från mitten och ut… När ditt rör är kapat till rätt längd så ska du markera mittpunkten, vilken skall bli 185 cm. Därefter lägg upp ditt rör på din ritning och markera var de första böjmarkeringarna är. Se till att riktningen på böjen är markerad med en pil på röret. Det spelar ingen roll hur duktig du än är; förr eller senare kommer du att göra fel om du inte markerar med pilar. Kom ihåg “Arbeta från mitten och utåt” … [ATTACH]21361[/ATTACH] Sätt nu upp röret i rörböjen. Lägg röret så att markeringarna ligger i linje med pilarna. Det är här som “vinkelmätaren” kommer in i bilden. Lägg vinkelmätaren på golvet och ställ in den vinkel böjen ska ha. Böj röret och jämför med mätaren, så att du får rätt vinkel på din böj. Endret Februar 22, 2011 av jan_erik rot i bilder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 [ATTACH]21363[/ATTACH]När du tror att du gjort rätt, så lägg röret på din mall och jämför med din layout för att vara säker på att din “övre” böj fortfarande ligger rätt. [ATTACH]21364[/ATTACH]När denna böj väl är gjord, så vänd på röret och börja böja från den andra markeringen. Se till att röret ligger rakt i nivå med hjälp av ett vattenpass. (Det krävs två man för detta). [ATTACH]21362[/ATTACH]Markera nu dina nästa böjar (de uppåtriktade) mot din layout och böj dem på samma sätt. När du är klar med dina böjar så skall varje böj se ut så här. [ATTACH]21365[/ATTACH]Det enda som återstår nu är att markera och kapa det till rätt höjd. Du kan använda samma metod för att tillverka dörrbågar, frontbågar och så vidare. Jag inser att detta bara är vanliga böjar och mycket enkla sådana, men det borde hjälpa dig att komma igång. *Några varningens ord till sist * Jag vill inte rekommendera att köpa en rörbock tillsammans med en kompis såvida det inte är absolut nödvändigt. Det kommer att skapa problem och slita på vänskapen. Du lägger ditt eget liv i dina händer genom att bygga en störtbåge. Tänk igenom detta noga innan du påbörjar arbetet. Ta tid på dig; bygg enkla saker som stötfångare, sliders etc. innan du ger dig på att bygga något som är tänkt att rädda ditt eget liv. DET ÄR INTE BILLIGT. Du kommer att få lägga ut en massa pengar enbart för böjaren och några böjsegment, och då är inte svets, notcher, bågfil, vinkelslip och ett total andra mindre saker medräknade. Takk til Rob Park A.K.A. “Tin Bender” som har laget denne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 Håper noen får brukt for noe av dette og at dette kan gjøre noen ting enklere og forståelig når det gjelder rørbøying Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Urban Skrevet Februar 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 Flott Jan-Erik.. Mange fine tips der.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vw1303s Skrevet Februar 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 Veldig flott ! Ingen tvil nå, skal forsøke å bøye bur selv i ene bobla ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 Flott da håper jeg dere tar masse bider og lager prosjekt tråder :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Urban Skrevet Februar 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 (endret) Her er ett fint vertøy før å lage "fishmouth" før å sette sammen 2 rør Winmiter Lager en mal du skriver ut å fester rundt røret. Perfekt resultat. [ATTACH]21375[/ATTACH] Endret Februar 22, 2011 av Urban Feil i link Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan_erik Skrevet Februar 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2011 se der ja ikke dumt det der, da slipper en og tenke når man skal lage malen selv :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vw1303s Skrevet Februar 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2011 Flott da håper jeg dere tar masse bider og lager prosjekt tråder :) Det kan jeg gjøre, når jeg får komt skikkelig igang ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Girebirger Skrevet April 26, 2011 Rapporter Share Skrevet April 26, 2011 "Ta tid på dig; bygg enkla saker som stötfångare, sliders etc. innan du ger dig på att bygga något som är tänkt att rädda ditt eget liv." Første gang jeg brukte en rørbøyer, bøyde jeg velteburet mitt, var prøving med 2-3 rørbiter først, også var det bare å hive seg i bøying, sålenge man får det beint, nøyaktig og ikke knekke på rørene, så er det nok mener nå jeg :) Var uansett mange gode tips her :) Siter Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg