Gå til innhold

godkjenne senkesett og ta etterkontroll hos statens med begjæret avskiltet bil

Ranger emnet

LuxXxuS

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg har en bil som skulle har vore på eu-godkjenning i oktober, jeg stakk då i november på eu-kontroll og fikk feil på bl.annet senkesettet, siden jeg mistet TÜV-papirene bestille jeg meg nye senkefjører og fikk dem ikke før no. nå lurer jeg på om viss jeg stikk til statens for å få skrive inn senkesettet kan dem ta etterkontroll i samme slengen uten at dem ta skiltene mine siden den er begjæret avskilter ? eller vil de ta skiltene mine?

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den begjært avskiltet fordi du hadde senkesett uten TÜV eller fordi du ikke har godkjent bilen?

Kravet er vel at du må EU-godkjenne bilen for at de ikke skal ta skiltene, dermed er det vel bare å ordne med en kontroll og si at du samtidig vil skrive inn senkesett? Kan ikke se for meg at den blir avskiltet da, eller...tar jeg feil?

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er begjæret avskiltet pga manglende kontroll ja, men las på nettet at vegvesen ikke ta eu-kontroll lenger:S vil det sier at de ikke ta etterkontrol heller?

For å få ut spørsmålet mitt litt tydligere så lure jeg på om det går ann å godkjenne senkesettet og ta etterkontroll samtidig hos vegvesen/biltilsynet med en bil som er begjæret avskiltet pga manglende godkjenning uten at dem ta skiltene mine eller må jeg ta etterkontroll hos et verksted/naf?

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått mangel på punkt 9 på kontrollseddelen på EU, er det vegvesenet som må godkjenne bilen. Så bare ring og bestill du.

Men hvis mangelen står under fjærer må du trolig tilbake til verkstedet med det nye vognkortet for at de kan godkjenne. Er litt ulik praksis. Men skiltene trenger du ikke bekymre deg for ved oppmøte

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk 2'er feil på d ja så jeg kan ta heile etterkontrollen på statens :) men er dem strengere, sjekker de heile biln eller berre mangler mine? for jeg har ikke kat mn skulle egentlig har hatt dette og jeg fikk ikke feil på eu-godkjenninger:) i tillegg har jeg fått ei sprekke i frontruta i etterkant :S men tenkte å fikse ruter etter e-godkjenninger

Volvo 240 1986 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du ikke har noe valg. Sist jeg var gjennom den mølla her (Ny a4, montert orginalt sportsunderstell før bilen hadde kjørt en meter, men ikke godkjent i vognkort) måtte jeg når EU kontrollen kom få "senkesettet" godkjent i vognkort før jeg fikk OK på EU-kontrollen. TUV papirer, hjulkontroll og time hos vegvesenet før de kunne gi meg ok i vognkortet.

Hvis dette fortsatt er praksisen har du i prinsippet to valg: montere orginale dempere/fjærer, få bilen godkjent på EU, skifte tilbake til senk, godkjenne dette hos vegvesenet.

Hvis du ikke vil gjøre dette må du bare krysse fingrene, dra på trafikkstasjonen og håper på at du kan kjøre hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt å godkjenne senkesettet uansett men lurte berre på om de på vegvesen kan ta etterkontroll i samme slengen. slik at jeg slapp at de ta skiltene mine der, siden bilen er begjæret avskilta pga manglende kontroll, og jeg slapp å skaffe me prøveskilt for å få biln heim og den må stå heime uten skilt og jeg ikke får brukt bilen før jeg får time hos verksted te kontrollen derfor har det vore mye enklere å tatt godkjenning av senkesettet og etterkontrollen hos vegvesenet samtidig men lurte på om dette går ann?

Volvo 240 1986 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men lurte berre på om de på vegvesen kan ta etterkontroll i samme slengen. slik at jeg slapp at de ta skiltene mine der, siden bilen er begjæret avskilta pga manglende kontroll,

Ja, det står i teoriboka til førerkort at SSV kan ta kontroll på bilen akkkkkuuuraaaat når de vil. Tipper de tar en god kikk på bilen din når den først er der. Sånn er det bare. De kan stoppe deg på veien, sende deg brev hjem osv om at du skal ta kontroll, helt uten grunn.

flatepedal: hvordan har det seg da at jeg fikk prøveskilter på min bil, som er begjært avskiltet? Helt enig med 'Mondeo'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

har nå ringt vegvesen og de sa at de kan ta etterkontroll på biln i samme slengen, og om det såg greit ut fikk jeg beholde skiltene og om det var noe tok de skiltene. men nå er spørsmål om det kun ta etterkontroll eller om det sjekka alt en gang til. har fått ei sprekke i fronrute i etterkant som jeg har tenkt å fikse etter jeg har fått godkjent bilen så lurer på om de sier noko på dette :S

Volvo 240 1986 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider