Gå til innhold

Senking av bil

Ranger emnet


Stein Frode

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 03 passat som jeg har senket 25mm, jobben er gjort på merke-verksted og fjærene er av kjent merke.

alle papirer fra tuv er tilstede og firhjulskontroll er utført og godkjent. Men så kommer problemet... Biltilsynet godkjenner ikke bilen.... Dette forklarer de med et "internt notat" som sier at de ikke skal godkjenne biler som har midre frihøyde under bilen en 110 mm... min bil var da selvfølgelig 6 mm for lav... I følge vegdirektoratet er dette rundskrivet "untatt offentligheten" og har ikke noe med kjøretøyforeskriftene eller lover og regler å gjøre. Han sa videre at de hadde valgt å ignorere tuv godkjeningene og eu direktiver om dette..HVA SKJER!!! Er vi som bileiere totalt rettsløse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får klar beskjed fra ssv at laveste permanente punkt på bilen kun kan være 110mm da..har ikke noe å si om det er gjort på merkeverksted eller med kjente merker. er bilen din for lav, så er bilen din for lav.. Det er fordi de innførte "busshumpene" og biler med akselavstand over 800mm skal kunne klarere disse.

 

Lovverket ble tatt i bruk 01.01.08.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

står jo ganske klart i regelverket til ssv at laveste permanente punkt på bilen kun kan være 110mm da..har ikke noe å si om det er gjort på merkeverksted eller med kjente merker. er bilen din for lav, så er bilen din for lav..

 

Jeg tar også gjerne imot kilden hvor dette står klart. Frem til du kommer med den avskriver jeg det som nok en av dine flåsete kommentarer innen juridisk delen av forumet, men for all del, jeg forandrer gjerne mening hvis du kommer opp med kilden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en 03 passat som jeg har senket 25mm, jobben er gjort på merke-verksted og fjærene er av kjent merke.

alle papirer fra tuv er tilstede og firhjulskontroll er utført og godkjent. Men så kommer problemet... Biltilsynet godkjenner ikke bilen.... Dette forklarer de med et "internt notat" som sier at de ikke skal godkjenne biler som har midre frihøyde under bilen en 110 mm... min bil var da selvfølgelig 6 mm for lav... I følge vegdirektoratet er dette rundskrivet "untatt offentligheten" og har ikke noe med kjøretøyforeskriftene eller lover og regler å gjøre. Han sa videre at de hadde valgt å ignorere tuv godkjeningene og eu direktiver om dette..HVA SKJER!!! Er vi som bileiere totalt rettsløse?

 

Har du et bilde av bilen eller? Skulle likt å sett hvor lav den er :)

 

Men bra det løste seg til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også gjerne imot kilden hvor dette står klart. Frem til du kommer med den avskriver jeg det som nok en av dine flåsete kommentarer innen juridisk delen av forumet, men for all del, jeg forandrer gjerne mening hvis du kommer opp med kilden;)

 

Leter iherdig etter kilden! Veet at jeg leste det da jeg leste til teoriprøven! Fant imidlertid dette fra en annen plass: "110 mm er minimum på en bredde av 800mm på det laveste "harde" stedet under bilen , er som regel travers som er lavest"

 

Lenke til lovverk kommer så snart den er funnet, du godtar vel ikke om jeg siterer utdrag fra bøker?

 

Punkt 2.1 http://www.vegvesen.no/_attachment/61426/binary/14133

 

 

forumreferanser^^

http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=16414.0

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=164571

http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=146863&page=2

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=70627&start=0

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=110791&page=11

 

email fra vegvesen i Bodø:

"3.2. Senking

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

 

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

 

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

 

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil

Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”.

 

En del senkesett blir forevist sammen med en ”teilegutachten” fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen.

 

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

 

Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent.

 

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.

 

Dette gjelder over hele landet fra 01.01.2008.

 

Med hilsen

John A Skyrud

Merknad: Statens vegvesen region Nord

"Bodø trafikkstasjon""

 

SSV tolker denne: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-012.html

På skjønn utifra denne: Vegvesenets håndbok 072

 

Fikk jeg høre :P

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter iherdig etter kilden! Veet at jeg leste det da jeg leste til teoriprøven! Fant imidlertid dette fra en annen plass: "110 mm er minimum på en bredde av 800mm på det laveste "harde" stedet under bilen , er som regel travers som er lavest"

 

Lenke til lovverk kommer så snart den er funnet, du godtar vel ikke om jeg siterer utdrag fra bøker?

 

Punkt 2.1 http://www.vegvesen.no/_attachment/61426/binary/14133

 

 

forumreferanser^^

http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=16414.0

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=164571

http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=146863&page=2

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=70627&start=0

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=110791&page=11

 

email fra vegvesen i Bodø:

"3.2. Senking

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

 

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

 

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

 

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil

Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”.

 

En del senkesett blir forevist sammen med en ”teilegutachten” fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen.

 

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

 

Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent.

 

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.

 

Dette gjelder over hele landet fra 01.01.2008.

 

Med hilsen

John A Skyrud

Merknad: Statens vegvesen region Nord

"Bodø trafikkstasjon""

 

SSV tolker denne: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-012.html

På skjønn utifra denne: Vegvesenets håndbok 072

 

Fikk jeg høre :P

 

Jeg er ikke kravstor. Det du har skrevet her er et godt dokumentert og begrunnet svar som helt klart er konstruktivt og potensielt forklarende/hjelpende for trådstarter (selv om situasjonen nå har løst seg).

 

"Poenget" mitt var at det ikke fremgår klart av lovteksten at minimumshøyde skal være 110mm slik du skrev i første post, noe som ditt svar nå fastslår.

 

Hadde alle kommentarer her inne på juridisk delen av forumet vært som ditt siste og ikke som ditt første hadde denne delen av forumet vært mer til hjelp enn forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne "forhøyningen" på 110x800 mm som det nevnes her, som ble "missbrukt" på min bil. kontroløren hadde ikke satt seg inn i hvor på bilen denne skulle brukes, men etter klagen fra meg og noen telefoner til vegdirektoratet valgte han å følge samme målemetode som de fleste andre kontrolørene til ssv. Men uansett syntes JEG det er spesielt at dette ikke står i kjøretøyforeskriftene. det er jo der verksteder og vi i bilbransjen leter når vi får spm om disse tingene. Og når jeg spør vegdirektoratet om et dokument hvor det står hva som gjelder, så får jeg beskjed om at DET kan jeg ikke få, fordi dette er untatt offentligheten.. det er jo dette som Parkway her har funnet jeg ba de om!

Men takk Parkway :-).. dette siste her var et saklig og bra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle kommentarer her inne på juridisk delen av forumet vært som ditt siste og ikke som ditt første hadde denne delen av forumet vært mer til hjelp enn forvirring.

 

I know, men det er så lett å bare skrive noe vagt og flåsete for så å trykke "legg inn hurtigsvar" ;) Jeg er ganske enig med deg at "har hørt at" eller "jeg tror nok dette (.......) er riktig" osv er ganske teit å komme med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår