Gå til innhold

Suzuki Baleno 97 gir ingen varmluft i kupe

Ranger emnet

dreamlearn

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har en Suzuki Baleno 1997 modell med Bensin og gass drift. Den gir ingen varmluft i kupeen. Jeg har etter å ha lest noen tråder i dette forumet prøvd å kjøre bilen med papp foran radiator. Bilen blir sånn halvveis varm og er der hele tiden. Den blir ikke overopphettet. Men allikevel ingen varmluft. Bilen kjører ellers fint.

slangen inn til varmeapparatet er varm og ut er kald. Ut slangen går rett til ventilen eller den runde dingsen. Tidligere eier fortalte at det var noe lekkasje men den er ikke der når. Han kan ha tettet noe da han brukte tetnings middel tror jeg.

Fargen på kjølevæske er blitt grønn. Det var fylt blå for to uker tilbake. Er dette unormalt?

Kan noen hjelpe meg med å løse dette problemet.

Fikk en tips at jeg kunne koble fra radiatoren og koble slangene direkte mellom seg for å se om den gir noe varmluft da. Er det noe lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slangen øvre og nedre på radiatorn varm? Og tempraturen ikke synker når bilen står på tomgang. Isåfall er det ikke noe galt med termostaten. Start opp bilen og kjør den gradvis varm med forhøyet tomgang, og kjenn jvenlig på radiatorslangene, den ene slangen blir først varm, og hvis/når den andre blir varm, så vet du termostaten åpner.

Men, Hvis den ene slangen inn på varmeapp. registret er varm, og den andre kald, så er problemet varmeapp.registret. Byttet nylig ett varmapp. register på en baleno 1,6 på jobben. denne hadde samme feil. Da var faktisk varmeregistret tett, kjente lett at kun halve registret er varmt. Og da må du desverre ta ut dashbordet for å komme til :) Lykke til.

Men er du veldig usikker på om thermostaten er iorden eller ei, så bytt den. Den er veldig enkel å bytte.. gjort på 10 min. iforhold til å ta ut dashbordet :) billigere enn varmapp.registret er den også..

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet termostaten. Fylt på kjølevæske og prøvkjørt bilen. Fortsatt samme problem. Ble heller ikke noe varmluft på tomgang, da hadde bilen kjørt rundt i 15 minutter.

Slangene på radiatoren øvre og nedre var varme. Varme apparat register hadde også inn og ut varme slanger.

Da lurer jeg på hva jeg skal begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, veldig viktig å lufte systemet skikkelig, så det ikke er noe luft i systemet, beste her er å bruke vakum. Men hvis du sier nå at du har varme slanger inn/ut av varmeapp.registret og varme slanger på radiatoren så er det ikkenoe vits å bytte radiatorn. Og isåfall anbefaler jeg original radiator,. den er laget til den motoren. MEN! som du forklarer nå, så er jo hele kjølevanns systemet ditt iorden, da er feilen nødt til å ligge på varmeapparatet ditt, den må stå på "kald" luft. Hvis varmeapp.registret ditt er varmt så skal det bli varmt i bilen! sjekk spjeldet som styrer varm og kald luft på varmeapparatet. Sjekk det fysisk på varmeapp. boksen, sjekk at den beveger seg helt begge veier. Jeg mistenker at spjeldet ikke lukker seg skikkelig

Endret av nightking

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vits å ta ut dashbordet enda, sjekk først spjeldet, dette lar seg sikkert løse uten å ta ut dashbordet. Men hvis du skal ta ut dashbordet, så tar du ut varmeapp.registret. fyller det med varmt vann. så kjenner du på registret med handa, og hvis det er defekt så er kun halvparten varm. Det var det på den bilen jeg byttet på.

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spjeldet som styrer varm/kald luft inn i bilen. Spjeldet åpner/lukker "rommet" som varmeapparat registret ligger i. Når det er lukket så kommer det luft utenifra, mens når det åpner seg så kommer varmeluften ifra registret, som du sier er varm, Og derfor mistenker jeg at spjeldet ikke er skikkelig lukket eller sitter fast eller noe sånt..

Det er jo WIRE som åpner/lukker spjeldet. Så denne kan ha flyttet seg, eller noe sånt som gjør dette. Må nesten bare ta en titt på det å se..

MVH Bjørnar :)

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i ressonementet sitt nightking...

Jeg har med hell spylt igjennom varmeregister med slange tidligere... ta av inn og ut på varmeapparatet og tre hageslangen INNTIL stussen... klin nå som det er kaldt, men om alt er i orden skal det lett komme vann igjennom... hvis ikke er registeret tett, kanskje litt lettere enn å demontere dashen... har også vekslet på hvilken vei jeg har spylt og fått ut endel gugge på den måten, men det blir likevel ikke 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Spjeldet er ok. Har koblet vannslange til varmeapparat registeret. Det renner vann ok ser det ut. Men der er det jo en del trykk.

Er det noen tips for at jeg enkelt kan ta ut varmeapp. registeret? Har demontert stereo og en del andre ting. Jeg ser vifte og blåseanlegget men kommer ikke til selve registeret. Den er skjult. Må jeg åpne noen skruer fra motor rommet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjørte igår. Da var det nok vann og kjørte på 80km/t i 4 gir. Da begynte den å gi varmluft men bare da jeg hadde den på ansikt varme dvs varme rett mot fører og passasjer. Med en gang jeg byttet til frontrute varme så var det kaldere igjen. Hva kan det være? Går varmeapparatet på batteristrøm også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider