Gå til innhold

Tre subwoofere, én forsterker?

Ranger emnet

Alldo

Anbefalte innlegg

Hei! Har litt lyst til å oppgradere anlegget litt. Har ikke lyst til å gå rett på det råeste og beste, men heller å klatre opp stigen litt etter litt. Har hatt 7 ulike typer bass på ett år. Tenkte å ta ett nytt steg:

Vurdererl å kjøpe 3 Rockford Power elementer på 2000W max, 1000W RMS.

Er jeg nødt til å bruke 1 forsterker på 1000W RMS til hver av elemtene (altså 3 stk) eller er det mulig å koble alle 3 basselementene til én port og bare bruke én forsterker?

Hvis ja, må jeg bruke en forsterker som er like kraftig som de 3 elementene til sammen, altså 3000W RMS eller holder det med en forsterker på 1000W RMS?

mvh

Alldo

EDIT:

Kunne jo brukt en forsterker med flere kanaler, men regner med slike heftige forsterkere ikke finnes så mye av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å kjøpe ein for liten forsterker.

Skal du asolutt ha 3 suber, bør du ha ein forsterker som klarer å dra 3 suber og ikkje berre 2 eller 1

Har du 3 suber på 1000w rms kvar, so bør du ha ein forsterker som klarer å gi ca 3000w rms ved den lasten høgtalerene blir koblet til.

Eg ville hatt separate kammer i kassen til kvart element. Kassen blir meir stabil da

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lyst til å gå rett på det råeste og beste, men heller å klatre opp stigen litt etter litt.

Du er jo drømmekunden til de fleste butikker...

Har hatt 7 ulike typer bass på ett år.

... men det er vel omtrent her jeg ville satt meg ned og vurdert litt på hva man har hatt hittil, hva som har fungert eller ikke, hva som bare manglet bittelitt av ettellerannet for å bli veldig bra osv. osv... så blir det litt større sjanse for å treffe best mulig med subs som kan levere den bassen du liker best mulig fremover. Og ikke minst; hadde du droppet å bruke penger på sju bassær på et år, hadde du kanskje kunnet kjøpte "det råeste og beste" med en gang... ;)

Og glem nå å glane på hvor mange watt høyttalere tåler... dette er watt de tåler kontinuerlig, men "ingen" musikk er kontinuerlig, det er masse pauser hvert eneste sekund hvor sub'sa får god tid til å kjøle seg ned, så en sub som tåler 1000watt kontinuerlig kan gjerne tåle 5000watt med musikk, for å ta noen tall utav lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.helt rigtig det transmedia sier.bedre og heller spare opp litt kronasjer.du skulle ikke kikket på noen ground zero elementer(gz) eller digital design(dd) mye bass for pengene der iallefall i forhold til rockford spør du meg ;)mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider