Gå til innhold

dobbel spole på sub til en 4ch, hjeeelp

Ranger emnet

jospen

Anbefalte innlegg

hei godt folk.

jeg har en 4 kannals førrsterker med 500 w per utgang.

så har jeg enn 12 toms sub med dobbel spole.

jeg hadde tenkt til og brokoble 2 og 2 utgangende så koble hver sin brokoblete ut gangspolene, siden jeg har 4 uttak på sub'en. så altså gjør jeg om en 4 kannals til en monoblock er dette sunt eller mulig i det hele tatt?

var litt vanskelig og forklare men håper dere forstår det jeg har skrevet;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går, så lenge det er lowpassfilter på begge bro kanalene... har ikkje sett det på ein forsterker endå... men vist den har det, og kan brokoblest til 2 kanaler er det bare å gi gass ;) husk å justere begge kanaler likt så ikkje magnetene drar feil og dermed skader subben =)

-03 Golf 1,9TDI
-97 Vectra B 1,8 (hugget med øks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På subwoofere bruker vi monoblokk. Og den forsterkern din, den gir nok 100W i hver kanal om du er heldig. Bare Donald-Watt du får fra BOSS desverre.

HVIS forsterkern din tåler det, så kan du brokoble den. FÅ forsterkere brokobler lavere enn 2Ohm, og det pleier å være vanlig å brokoble 4ohm, så ha det i bakhodet.

Det står sikkert på høyttalerutgangene om den kan brokobles eller ikke. Se etter et sted det står "bridge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om spolene er på 4ohm hver seg, kan du brokoble 2 og 2 kanaler på forsterkeren og la dem drive hver sin spole (dette gjør ikke forsterkeren til en monoblokk, men en kvasi-dobbel-mono-stereoforsterker. Eller noe lignenden. Du må/bør være ille pinlig nøyaktig med Level-kontrollen på hver brokobling så sub'ben får et mest mulig likt (volum)signal på hver spole dog, siden de jobber i et tvangsmessig tandem, og den Level'ingen er ikke helt enkelt å gjøre på feelingen... så det er ikke det helt optimale dette. Så ikke regn med noen bassmessige mirakler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider