Larsi901 Skrevet Mars 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2011 dette med ohm... når jeg har to basere som er dual 2 ohm så kobler jeg dem med en ledning mellom pluss og minus på begge element, så kommer de på en måte da hver for seg. kan jeg da koble de fire ledningene (to pluss og to minus) sammen til en pluss og en minus og da få 2 ohm eller blir de kobla om til en annen ohm da?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsi901 Skrevet Mars 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2011 forresten, Hjelp ikke jelp.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2011 Klarer beklageligvis ikke helt å få tak i hva du spør om. Derfor: Parallellkopling av to spoler gir halvert motstand (ohm). Formelen er 1/R = 1/r1 + 1/r2 + 1/r3 osv. Seriekopling av to spoler gir doblet motstand. Formel R = r1 + r2 + r3 osv. Om hver spole er 2 ohm og disse koples parallelt inn på en utgang på forsterkeren så vil resultantmotstanden bli 1 ohm (halvering). Dette er dog kun halve sannheten da motstanden (impedansen) i en spole/kondensatorkrets endrer seg med frekvensen. Dette trenger du ikke tenke på ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsi901 Skrevet Mars 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2011 ja men når du ser bort i fra koblina på subbene da, har papir på åssen jeg skal gjøre det, hvis du har du ledninger ut av hver subb og setter sammen så man har 1 ledning som er pluss og en som er minus, i en høytalerterminal, blir det da 2 ohm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2011 ja men når du ser bort i fra koblina på subbene da, har papir på åssen jeg skal gjøre det, hvis du har du ledninger ut av hver subb og setter sammen så man har 1 ledning som er pluss og en som er minus, i en høytalerterminal, blir det da 2 ohm? Ja, det blir 2 ohm dersom hver sub (hver for seg) er 4 ohm. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsi901 Skrevet Mars 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2011 ok, så vist jeg kobler to 4 ohm sammen så blir det 2 ohm? ok takk for svar :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mars 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2011 ok, så vist jeg kobler to 4 ohm sammen så blir det 2 ohm? ok takk for svar :D Som sagt før, so blir impedansen halvert viss du parallellkobler 2 spoler eller høgtalere. Ved seriekobling blir impedansen dobla. Har du 2 suber med 2 spoler kvar på 2 ohm, får du disse muligheitene: Parallellkoble spolene: 1 ohm (pr. sub) Seriekoble spolene: 4 ohm (pr. sub) Parallellkoble subene med parallellkobla spoler: 0,5 ohm Parallellkoble subene med seriekobla spoler: 2 ohm Seriekoble subene med parallellkobla spoler: 2 ohm Seriekobla subene med seriekobla spoler: 8 ohm Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg