Gå til innhold

Ny rå Opel med 1,3l

Ranger emnet


Cossie nissse

Anbefalte innlegg

Opel som er i ferd med å gjøre masse gravalvorlig, Signum og Meriva og hva det heter alt sammen, og dessuten skal tjene penger igjen, finner jommen tid til å ha det gøy også. Tid til å bygge en dieselracer til Paris.

 

Utgangspunktet for noe med max fart og minimalt forbruk kunne ikke være bedre. Speedster. Lettvektersportsvognen på Lotusbasis med norskutviklet chassisteknologi. Siden den da er bygget om slik at den går enda fortere skulle den kanskje blitt kalt Speedstere, men det er verken tysk eller engelsk, så det ble som det var. Imidlertid er den blitt meget gjerrig i forbruk også, så derfor har man lagt til Eco foran.

 

Eco Speedster, vil man med en gang se, er en Speedster med fast tak. På grunn av aerodynamikken selvfølgelig, og når vi snakker 250 km/t er god aerodynamikk et nødvendig hjelpemiddel. Her er Cw-verdien nede på 0,2 og frontarealet må være meget lavt. God aerodynamikk hjelper også til å få forbruket ned, og her snakker vi om en bil som i en vanlig kjøresyklus ikke bruker mer enn 0,25 liter/mil. Og vi snakker ikke engang om bensinpris – vi snakker diesel, eller fyringsolje eller….

 

Speedsteren er modifisert på andre måter også. Det normale plast-karosseriet er byttet ut mot et i kullfiber. Blant annet på den måten er vekten nå nede i 660 kg. Oppi dette har man montert en debutant, en ny 1,3-liters Common-Rail diesel som skal i seriebiler en gang neste år. Her gir den sine 112 hester som nok er litt mer enn det som kommer i standardutgaven, men her viser den hva den kan. Hva mer den kan er blant annet å operere med et dysetrykk på 1600 bar, med fire ventiler i hver sylinder, med variabel turbogeometri og den klarer å møte EU4 avgasskrav. Motoren tilhører en del av en stort anlagt dieseloffensiv som Opel skal sette i gang nese år. Ikke dumt å blåse ouverturen med denne lille bomben her da.

 

Dessuten gir det oss muligheter til å minne om at Opel har beriket verden med tilsvarende overraskelser før. For temmelig nøyaktig. 30 år siden la de en 2,1 liters diesel i en Opel GT, trimmet den opp til imponerende (den gang) 95 hester og satte en serie med hastighetsrekorder med den. Noen av dem står for alt jeg vet enda. Men den gang stoppet toppfarten rett sønnafor 200 km/t og forbruket tror jeg nok vi glemte å spørre om.

 

 

 

 

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=19252&tid=45

 

bb_6659.jpeg

bb_6660.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Hellstorm

Glemte å si at jeg skal selvfølgelig ha denne bilen med c20let phase 3/4 da........ :cool:

 

 

Men først skal jeg bruke opp denne: :D

 

Er det orginal C20LET eller? Du har vel hørt om han kjøreskolelæreren?? (eller er det deg kanskje?) Kan bli dyrt å få godkjennt med catano styling og C20LET :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan jo si lykke til med og sette inn en c20let i Speedsteren..

 

Har du noen ganger skrud på den???

lite plass til turbo i den.. har tengt på og bygge en med c20let selv men det er så og si umulig med den Speedsteren som er i salg nu..

 

kan jo henne at det blir litt mere plass i den nye..

:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

z20let og c20let er jo 2 forskjellige motorer, så og si at c20let heter z20let nå er jo litt misvisende.

 

hva trimming angår, så kommer c20let faktisk mye bedre ut. også OPC (Opel Performance Center??) selv foretrakk et utgangspunkt i c20let framfor z20let når det gjaldt og få trimma opp en motor ordentlig.

 

en fordel med z20let er jo variabel turbo-geometri.. men men.. foretrekker "tried & tested" selv.. :)

 

dessuten, og få plass til en c20let/z20let i dagens Speedster (altså ikke Eco Speedster) er null problem. Speedster har trossalt en 2.2i EcoTec motor pr. dags dato, som ikke er den minste motoren akkurat - dessuten ble det testet ut o.l. en Speedster med z20let i, og muligheten for at denne skulle komme på salg var stor.. har endog ikke sett den enda (her i Norge, muligens det er tilgjegnelig i Tyskland, har ikke sjekka).. Speedster med z20let hadde jo vært perverst rått.. :D

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke meninga å påstå at c20let og z20let er identiske, det er de ikke.

bunnen er ganske lik, men toppen er en helt annen.

og så er det vel annen motorstyring og som du sier, variabelt ladetrykk!

 

Steinmetz var det vel som putta z20let i seedster!

 

og hvis z20let har samma "turbodesign" som c20let, så tar ikke det sesielt stor plass!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår