Gå til innhold

Tre spørsmål i forbindelse med hjullager

Ranger emnet


hagaz

Anbefalte innlegg

Jeg har svært lite greie på bil, men har tre spørsmål i sammenheng med vedlagte bilde:

 

1. Må mutteren markert med rød pil fjernes/løsnes for å kunne skifte stabiliseringsstaget?

2. Kan et ødelagt hjullager føre til at mutteren løsner?

3. Kan det føre til at hjullageret skades/ødelegges dersom denne mutteren ikke er festet skikkelig?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette!

[ATTACH]21467[/ATTACH]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hvilken bil gjelder det og hvilken lagertype?

 

1. Nei, normalt aldri.

2. I verste tilfelle ja, men denne mutteren pleier å være sikret slik at det ikke skjer.

3. Her kommer det an på hvilken type lager det er snakk om. Er det et dobbelt vinkelkontaktlager så skal innerringene på disse strammes godt sammen. Er det to separate konede rullelagre så skal disse ikke strammes mer enn at slakk er borte.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

 

Lagertype vet jeg ikke, men det er en Golf III 95 mod.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg hadde bilen på EU-kontroll i februar, og synes den har oppført seg litt rart etterpå. Når jeg var ute på en biltur i helgen duret det noe voldsomt i bilen, spesielt i høyresvinger. Når jeg da stoppet for å sjekke hjulene, tok jeg av dekselet utenpå hjulmutrene, og da falt denne mutteren av. Etter at jeg kom hjem tok jeg bilen til verkstedet, og de sier nå at det ene hjullageret er gått. Dette ble imidlertid ikke merket ved EU-kontrollen. Verkstedet har foreslått en "kompromiss-pris" der de slår av litt på prisen for å skifte lageret. Jeg mistenker likevel at dette har oppstått som en følge av det arbeidet som ble gjort (bl.a. skifte av stab.stag, nye bremserør og ny bærearmsforing). Det er litt merkelig at en bil som fungerer helt fint før kontrollen plutselig får en rekke feilsymptomer umiddelbart etterpå. Spesielt når et hjullager som gikk rett gjennom kontrollen ryker rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Golf 3 ser det ut som på bildet under. Disse lagrene skal ikke tightes mer enn at all slakk er borte. Tightes de mer så varer de ikke lenge. Mutteren er låst av komponent 9 og 10 slik at den ikke skal løsne. Var dette montert på din?

 

LagerG3.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, verken komponent 9, 10 eller 11 var montert, men det skal også sies at mutteren ikke ligner den på bildet. Kan det være en annen mutter som har løsnet da? Sitter det andre muttere midt på hjulet? Såvidt jeg kunne se så var ikke disse komponentene montert på noen av sidene foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vet ikke hvorfor men antok det men trodde du mente bak. Foran er det ikke som på bildet over. Der er det kun en mutter som presser hjulspindelen mot drivakselen. Denne har ingen låsing, men skal til gjengjeld tightes med 265 Nm tror jeg det var. Om denne mutteren løsner så vil hjullageret ryke, det er i alle fall sikkert! Fremme har du dobbelt vinkelkontakt kulelager.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mutteren løsnes aldri på en EU-kontroll.

For å skifte stab.staget eller foringene til staget så trenger man ikke skru av denne mutteren. Den skal i tillegg kun brukes en gang. Skrues den av så skal ny monteres.

Skal det skiftes foringer i bærearmen så er det heller ikke nødvendig å løsne drivakselen, er mye enklere å kun løsne nedre bærekule for å ta av bærearmen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, med andre ord er det da mest sannsynlig rent tilfeldig at mutteren løsnet rett etter at bilen var inne til kontroll?

 

Jeg har aldri opplevd at denne mutteren har løsnet av seg selv og nekter å tro at det er det som har skjedd. Denne mutteren sitter svært godt når man skal ha den av.

 

Er vel en låsesplint for å hindre at navbolten skrur seg ut. Noe annet er livsfarlig å kjøre med.

 

Er en mutter det er snakk om, ikke bolt (som på Audi etter ~1989). Og nei, det er ingen låsesplint på denne mutteren. Den er tightet med et nokså bra moment og har i tillegg en deformasjon slik at den aldri skrur seg opp av seg selv. Er også derfor den kun skal brukes en gang.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at denne mutteren har løsnet av seg selv og nekter å tro at det er det som har skjedd. Denne mutteren sitter svært godt når man skal ha den av.

 

Dersom dette er så usannsynlig som du sier, så er det vel også rimelig å anta at de faktisk har løsnet denne mutteren på verkstedet, og da uten å feste den igjen skikkelig etterpå. Om da hjullageret har røket som en konsekvens av dette, er det vel også urimelig av verkstedet å belaste meg med den kostnaden som påløper ved skifte av hjullager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er så usannsynlig som du sier, så er det vel også rimelig å anta at de faktisk har løsnet denne mutteren på verkstedet, og da uten å feste den igjen skikkelig etterpå. Om da hjullageret har røket som en konsekvens av dette, er det vel også urimelig av verkstedet å belaste meg med den kostnaden som påløper ved skifte av hjullager.

 

Ja, har meget vanskelig for å tro denne mutteren har løsnet av seg selv, men det kan jo ikke dokumenteres da ;) Selv om lageret ryker så vil ikke belastningen på bolten endres.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår