Gå til innhold

Bygge portet sub-kasse, vet kun volum

Ranger emnet


Matsiboi

Anbefalte innlegg

Tja... hodet? ;)

 

Med hoderegning bruker man gjerne dm, altså desimeter istedenfor centimeter for enkel beregning, da svaret kommer direkte i liter og man kan sjonglere fritt frem og tilbake mellom dm og liter. Altså: 40cm = 4dm.

 

Med 48 liter delt på din maxhøyde 4dm har man altså igjen 12 "kvadratdesimeter" å bruke på flatemålet. Altså f.eks. en bunnplate på 2x6 (20x60cm) eller 2,5x4,8 eller 3x4 (30x40cm) osv... 2dm x 6dm x 4dm = 48 (liter).

 

Alt dette er da i dette tilfellet utvendige mål på kassen, innvendig mål avhenger jo av platetykkelsen og blir således litt mindre.

Med 20mm MDF blir f.eks. innvendig høydemålet ditt; 40cm utvendig høyde minus 2cm i topp og minus 2 cm i bunn = 36cm eller da 3,6dm. Men da ryker nok også hoderegningen for resten av regnestykket og kalkulatoren må frem... ;)

 

Og skal du ha en skråvegg i kassen er det bare å fjerne x-antall dm/cm/mm i dybden på topplaten og deretter legge til det samme antall dm/cm/mm på dybden til bunnplaten, så holder volumet seg konstant selv med skrå bakvegg på kassen (sålenge topp- og bunnplate er parallelle ihvertfall og frontplaten er rettvinklet... ).

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange har for seg at det er mye vanskligere å regne ut kasser, enn det egentlig er, det er bare å bruke matten vi lærte i 8. klasse..

 

Det er forresten ikke viktig å treffe antall liter, på litern. Om du har en desiliter for mye eller lite har hvertfall nada å si. Tror du heller skal konsentrere deg om å få porten så glatt, rundt og bra som mulig - for DET har mye å si!

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, matematikken er på plass, men er antall liter i fremre- og bakre kammer i portet kasse jeg måtte klø meg litt i hodet på. Har aldri bygd portet kasse før, og siden jeg ikke er hjemme tar jeg meg ikke tid til å sette meg ned med penn og papir å vere usosial :D

 

Men skal prøve meg litt frem så snart jeg kommer hjem! Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, matematikken er på plass, men er antall liter i fremre- og bakre kammer i portet kasse jeg måtte klø meg litt i hodet på. Har aldri bygd portet kasse før, og siden jeg ikke er hjemme tar jeg meg ikke tid til å sette meg ned med penn og papir å vere usosial :D

 

Men skal prøve meg litt frem så snart jeg kommer hjem! Tusen takk for svar :)

 

Du blander portet kasse og bandpasskasse... PM sendt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår