Gå til innhold

Bygge anlegg i Golf 3.

Ranger emnet

ftpfloppy

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har store planer nå om og bygge anlegg i min lille golf 3.

Har planer om 4 Kicker Comp 12" vis jeg i det hele tatt greier og presse det inn i det lille bagasjerommet som er der. Har oxo planer om fullt pionner diskanter rundt om hele :)

Men det jeg da lurer på er:

Skulle hatt ekstra batteri til og drive dette, hvilken måte er det lettest og koble dette opp? Vil jeg trenge større dynamo? Eller er den stor nok på Golf 3, (1,4L)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du egentlig burde lure på, er om det er lurt å ha "fullt Pioneer diskanter rundt om hele". Mer enn to diskanter er å be om trøbbel, mye trøbbel. Og de bør kunne sitte foran i bilen, i en grei høyde(dashbord ca.)

Bagasjerommet er absolutt ikke for lite for 4stk 12".

Jeg vet av erfaring at du vil trenge nye kabler i motorrom(dynamo-batteri, batteri-chassis, batteri-forsterker). Dynamoen i en 1.8GL var vel AKKURAT nok til å lade et "gjennomsnittelig" bilstereobatteri, med et "gjennomsnittelig" anlegg som spilte høyt. Vet ikke om dynamoen er mindre på 1.4, men lurt å oppgradere vil jeg tro.

Om batteriet bør oppgraders eller ikke, kan jeg ikke si noe om, da du ikke har sagt noe som helst om hvilket batteri som sitter i. AGM-batterier er å anbefale til bilstereo.

Lettest mulig måte å koble opp? Hva mener du nå? Du må koble det riktig uansett. Er det monteringen du sikter til? Hvis det er tilfelle, så er det jo bare å være så lat som mulig...men en dårlig montering, gir også dårlig lyd.

Du bør ha portet kasse(som ofte er store) til Kicker Comp, men ikke forvent noe stort ut av disse, da de bare lager masse bråk uansett. Ja, jeg sa bråk. Det er ca. eneste erfaringen jeg vet om fra folk som vet hva de driver med, og har hatt slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du egentlig burde lure på, er om det er lurt å ha "fullt Pioneer diskanter rundt om hele". Mer enn to diskanter er å be om trøbbel, mye trøbbel. Og de bør kunne sitte foran i bilen, i en grei høyde(dashbord ca.)

Han tilhører den gjengen som av en eller annen ukjent grunn mener alle andre høyttalere enn subwoofere kalles diskanter... jeg tror ikke han vil ha det vi ser på som diskanter rundt om hele. (også kalt PA-anlegg. :tannløs: )

Generell og forenklet klassifisering av høyttalere:

Diskant (her 1"):

_phonocar_2_410_1.jpg

Mellomtone-høyttalere (her 4"):

_phonocar_2_073_1.jpg

Koaksial fulltone-høyttaler (her 4"):

_phonocar_2_061_1.jpg

Triaksial fulltone-høyttaler (her 6x9"):

_phonocar_2_070_1.jpg

Kickbass/bass-/mellombass-høyttalere og diverse andre navn (her 6,5"):

_phonocar_2_076_1.jpg

...og subwoofer-typer kjenner vel de fleste her.

I Golf III er det plass til 4" i dashbordet og (som regel) 6,5" i dørene foran/bak.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er 6'5 i døra, kan få på plass større også uten så store inngrep ;) 4" i dashen er helt supert, da det finnes masse fine 4". Med litt kutting i plastikken så får man fint plass til en fin 5" ;)

Sånn btw, det å ha tilrettelagt i bilen, fra fabrikk, at man kan ha 4" fulltone i dashen og 6'5midbass i døra er helt konge :) Gir bra lydbilde om det deles lavt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider