Gå til innhold

ZyNTeX;91mod Ford Sierra 2.0L Sedan DOHC Restaureringsprosjekt med sugetrimmet motor.

Ranger emnet

ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Hei, da er det tid for å starte en ny tråd med den andre bilen jeg skal bygge opp igjen.

Saken er denne: Kjøpte bilen for 2000,- av ei veninne av meg i sommer, sånn at jeg hadde ett prosjekt å drive med så fort Audi'n var ferdig. Nå klarer jeg ikke å holde fingrene unna denne bilen lenger, så da begynner jeg i dag med å bygge den opp igjen.

Hva som er gjort med motor: Veit forsåvidt ikke så veldig mye om denne motoren, men toppen er i hvertfall portet en del, svinghjulet er vel lettet rundt 4kg og det er montert nye kammer med høyrere løft, andre lober og helt andre grader på selve kammen.

Dette må gjøres:

Kjøpe ny bunndel, da det er hull i blokka på den som sitter i bilen.

Nye råde og rammelagre. (Mail sendt til Burton Power)

Nye stempelringer. (Mail sendt til Burton Power)

Honing av blokk.

Montere drivaksling bak.

Montere kasterarm venstre foran.

ta ut gammel motor og planslipe toppen. (RS-Motor)

Kanskje hente ut mer effekt enn det er i dag. (RS-Motor)

Alt av pakninger på motoren skal byttes. (Mail sendt til Burton Power)

Sote vinduer.

Kjøpe Recaro stoler foran (Fått tilbud på 2stk til 1500,-)

Få tak i diverse lister inni bilen (Skal kjøpes på huggeri)

Nye felger (Forslag anyone?)

Nye bremseklosser og skiver rundt om.

Evt nytt senkesett 40/40 om det gamle er ferdig. (Vurderer gule justerbare Koni med stivere fjører ment for campingvogn)

Cosworth grill.

Evt Combat styling om jeg får tak i dette billig.

Vurderer Morette lykter, men er fortsatt usikker.

Ellers så blir det jo så klart å bytte andre slitte deler for å få bilen eu-goskjent. (Prøver å få til dette før sommeren er ferdig)

Det var vel planene jeg kom på i farten. Det dukker nok opp en del andre ting underveis også, så jeg er åpen for forslag.

Bilder kommer i løpet av dagen, da jeg ikke har noen på pc'en i skrivende stund.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg fått begynt med bilen da, så da er det bare å laste opp bilder.

Her er bildene av selve bilen slik den står nå.

DSC_0143.jpg

DSC_0142.jpg

DSC_0144.jpg

DSC_0145.jpg

DSC_0146.jpg

DSC_0147.jpg

DSC_0148.jpg

DSC_0149.jpg

Her er vi i gang med å sjekke drivaksling på høyre side. Måtte plukke noen deler fra en annen for å få den i orden. Mansjetten var ikke tett.

DSC_0150.jpg

Fant bare originale baklykter i farten. Det ligger ett sett nye sotede baklykter en eller anne plass i vognskjulet også.

DSC_0151.jpg

Stay tuned people...

Endret av ZyNTeX

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg drevet litt ute og sett på bilen, og har nå ordnet meg med handlesiste på hvilke deler jeg skal kjøpe i morra.

Ny kasterarm venstre side.

Ellers så trenger jeg litt interiørdeler og noen bolter, så dette skaffer jeg på det lokale huggeriet hos Arnulf Paulsen i morra.

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er faktisk ganske så rustfri. Det eneste jeg må få gjort er å bytte høyre framskjerm, for der er det brukt en masse kilo med sparkel. Den skjermen ser ikke fin ut i det hele tatt. Dette er greit nok ikke første prioritet, da det er om å gjøre å få den kjørbar så fort som mulig.

Men, den skal byttes før den blir eu-godkjent i hvertfall :D

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der er vi igang ja!:) Er mye potensiale i disse bilene, du kan jo snakke med k3nn37 her på forumet, han har skrudd mye på sin sierra, og kan sikkert hjelpe deg med mye:)

Og for å ha det sagt, DROPP combat styling! dette er ikke no plastrakett;)

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der er vi igang ja!:) Er mye potensiale i disse bilene, du kan jo snakke med k3nn37 her på forumet, han har skrudd mye på sin sierra, og kan sikkert hjelpe deg med mye:)

Heisann :) Har venner som kan disse bilene ut og inn, så jeg tror ikke jeg skulle få noe problemer vi ikke kan fikse ;)

Sierra kalles Raufossporche herover, så det sier seg vel ganske bra hvor mange som har slike herover ;) Men takk for tipset :)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å ha det sagt, DROPP combat styling! dette er ikke no plastrakett;)

Det er sant, det er ikke noe rakett dette her. Men alikevel så er jeg så glad i stylede biler. Men, det er jo ikke sikkert at det blir noe styling, for både Audi'n og Bmw'n har komplett styling, så nå sitter jeg uten en eneste vinterbil :P

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på huggeriet og skaffet meg en del bra deler. Tar bilde av dette etterpå, da jeg hvert øyeblikk skal ut å skru. Kjøpte ny kasterarm og greier idag også. Ny motor kom jeg over også! 2000,- på huggeriet. Det passer bra, for da sender jeg Volvopurka på huggeriet om denna fyren som nevnt overfor her ikke kommer å henter denna gamle dr***en i dag eller morra.

Så da er det ikke umulig at Sierra'n starter og går om ikke så veldig lenge. Kanskje til helgen igjen :D

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da fått drevet litt ute i dag og fått montert kasterarmen, funnet frem noen felger og div annet småting. Glemte helt av å ta bilde av delene jeg har kjøpt, så jeg får knipse litt i morra i stedenfor :D

Stay tuned...

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i full gang med å demontere den gamle motoren, da det er hull i blokka. Ny motor er reservert, så dnne skrus ut av delebilen hentes i morgen om vi får den ut :D

Her er baklyktene montert på bilen.

DSC_0154.jpg

Vannpumpe, downpipe og eksosmanifold er plukket av.

DSC_0155.jpg

Toppdeksel er plukket av og strekkbolter er løsnet :D

DSC_0153.jpg

DSC_0152.jpg

Endret av ZyNTeX

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er motoren løsnet fra motorfester og girkasse. Alt av ledninger er koblet av, så da er det bare å få flyttet bilen så jeg får montert talje. Har ikke elefantjekk, så da får en bare bruke det man har av utstyr da.

Får ikke flyttet bilen før litt senere i dag, for jeg har ikke en rygg som tilsier at jeg skal dytte noe bil alene, i tillegg til at den må helt rundt huset og 20 meter over hagen. Men da er i hvertfall alt klart, så da kan jeg reise å hente ny motor :D

Får se om jeg rekker å begynne med å montere denne i dag eller om jeg må vente til i morra.

Stay tuned...

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny motor hentet. Må si det var enkelt å skru på Ford i forhold til Audi. Brukte under 1 time på å løsne motoren og få den ut av delebilen. På Audi'n kan man fort regne mange timer.

Begynner å løfte ut gamlemotoren i morra etter at jeg har vært hos legen. Så da blir det vel saker da :D

Stay tuned people...

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, glemte helt å fortelle at jeg har fått sotet siderutene i bakdørene i går. Disse har stått til tørking på badet. Ble ganske så fornøyd med resultatet. Ble 3% innsyn på siderutene bak. Bakruta skal også sotes. Noen som veit om denne er limt eller listet?

Sideruter skal også sotes til 35%, mrn venter med dette til etter eu kontrollen. Er kjedelig om det viser seg at det er bare siderutene det er noe å sette fingeren på og at jeg da må ta en etterkontroll. Kjedelig å bruke penger på etterkontroll og enda en rull med soting.

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider