Gå til innhold

Konstruksjon av sub kasse. Noen som kan litt mer enn det generelle?

Ranger emnet


rock_on

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker og lære mer om sub kasser, mange som mener forselige ting men jeg ønsker og lære omhele konstruksoner.

 

Mange forselige meninger pÅ nette så je vil gjerne diskuter litt.

* noen mener det ikke er forskjell på 22 mm gulv spon og MDF plater?

* følge spesefike mål om volum av kasser fra produsent? - hva er forselen om du har 80 litters kasse mot 120 litters kasse når produsent av suben sier at det skal være 100liters kasse?

* fordeler/ ulemper med hvilken vei suben står i kassa (om den slår ut av kassa eller slår inn i kassa)

* bass refleks rør? Størelse på røre hva har det å si? Og hare det noe å si kor på kassa det er? Om det er firkantet eller rund? Hvor langt inn i kassa skal det monteres.

* hvordan få sikelig trykk i subben mot hvordan få penere lyd?

 

Mange spørsmål men håper nonen tar seg tid til og lære meg litt?!

 

Mvh Ådne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=5800

 

Når produsenten oppgir et mål, så er ikke dette nødvendigvis det optimale. Det er bare for å gjøre minst mulig feil, ikke mest mulig riktig. Som regel så får du dypere bass jo mer volum du har.

 

Er som regel samma om magneten er inn eller ut.

 

Størrelsen(altså diameter og lengde) på røret avgjør hvilken tuning du får.

 

Hvis du vil ha pen lyd fra en bassreflekskasse, så må du gjøre godt arbeid med porten. Porten må være gjevn, og skikkelig slipt og voldsomt avrundet. Både inni kassa og utenfor.

 

Hvis du vil ha skikkelig trykk fra kassa, så lønner det seg å lage en kasse som gjør at elementene kommer så nærme bakluka som mulig. Ofte så gir montering i topp av kassen gode resultater.

 

Ser at mange gjør nettopp dette, og lager kasse med port, som de plasserer på sideveggen til kassa nede ved bagasjeluka. Og når man lukker igjen bagasjeluka så tetter denne porten, og da har heller ikke porten noen funksjon lenger..er det noe som hindrer luften i å flyte fritt så ødelegger du også for lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kupé/stv, så plasserer du elementene så langt bak som mulig.

 

Har du sedan med torpedovegg så kan du plassere elementene innat seteryggen.

 

Har du kupé så er det ikke lurt å plassere elementene nær seteryggen, eller med elementene rettet fremover i bilen. Du får mye mer trykk av å plassere dem bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår