Beamer Screamer Skrevet Februar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 29, 2004 Har en mistanke om at en lignende tråd finnes her et sted, men det lyktes meg dessverre ikke å finne den. For de av oss som har den gleden å eie biler som er godt opp i tenårene er den årlige rustflikkingen et vårtegn så godt som noe annet. Personlig er jeg ganske lei av å se at rustbeskyttelsen visse steder blir slitt av omtrent hvert eneste år, og at jeg må gjennom samme prosedyre gang på gang. Tanken har da slått meg at jeg gjør noe galt. Et typisk sted er nederst på forskjermen rett bak forhjulet. Her sliper jeg ned, sprayer på med zink-spray og sprayer litt sort masse (tectyl) utenpå det igjen. Ett år etter er det på'n igjen. Jeg har heldigvis greid å holde rusten i sjakk på denne måten og bilen er så godt som rustfri, men det er jo en litt slitsom metode. Noen som har noen gode tips til fremgangsmåte og gode produkter som kan brukes? Ser for meg at har jeg først gjort jobben skikkelig bør det i alle fall holde en 5 års tid. Jeg har problemer både med steder som tectyleres og som skal lakkeres. Siter Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Februar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 29, 2004 Heh, har det samme opplegget selv. Det vil si, det begynner å titte frem noe her og der. Er det tectylen som er slitt ned, eller er det rusta som kommer opp igjen? Prøv å sleng på noe mer 'saftigere' tectyl av den typen du bruker pensel på. Dette blir jo seigt og godt og holder grus/stein og alt annet borte fra å nærme seg metallet. Jeg vet ihvertfall at Nissan sitt T12 karosseri må forbedres rundt støtdempertårna bak. Akkurat nå er det vel bare zink og tectyl som hjelper :rolleyes: Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Februar 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 29, 2004 Er jo litt av sjarmen med gamle biler dette da, akkurat som trebåt... Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Sliter med akkurat det samme enkelte plasser... dritt Siter Subaru Impreza WRX 2005 http://www.cicada.no SELGES!: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19381945&WT.ac=my_adverts Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VWLOVAH Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Det jeg bruker på min 83 mod Golf er først 2-3 lag med RUST BJØRN deretter 2 strøk med carossola grunning eller noe hehe husker ikke navnet enda jeg kjøpte den idag :p Kan sjekkes opp :D, så fyrer du på med masse understellsmasse. Skal du gjøre same prosedyre på et sted på karosseriet som er lakkert bytter du bare ut understellsmassen med Lakk. Bare husk på å velg grunningen med samme farge som bilens lakk eller en svak grunningsfarge, ellers vil denne synes igjennom lakken. Midlene får du kjøpt på Mekonomen. Kan også bruke turtle grunning. Men pass på hvis du kjøper hammerite grunning, enkelte av disse kan ikke lakkes over. Men alle kan behandles med understellsmasse da seff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bluebox Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 bruk olje- behandling på bilen. det er best for olja trenger seg inn der som en tykk hinne og etterlater seg ingen luftlommer så det det blir helt tett. og dermed ingen rust for rust kommer jo ikke når det ikke er luft som kommer til. BRUK OLJE MED LITE SYRE. som sagkjede olje.. pappa har en 78 mob volvo 244 som er rustfri ennå siden han bare har brukt oljebehandling selv og smørt inn i kriker og kroker, som inni dører og alt. tectyl er bra på nye biler, men ikke på gamle biler for at det er alltid noe luftrom der for tectyl greier ikke trenge inn like godt som olje, da det blir luftrom og da begynner rusten og utvikle seg inni der hvor det kommer luft. Siter rb25det motor og deler til salgs. engineandparts.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Originally posted by bluebox bruk olje- behandling på bilen. det er best for olja trenger seg inn der som en tykk hinne og etterlater seg ingen luftlommer så det det blir helt tett. og dermed ingen rust for rust kommer jo ikke når det ikke er luft som kommer til. BRUK OLJE MED LITE SYRE. som sagkjede olje.. pappa har en 78 mob volvo 244 som er rustfri ennå siden han bare har brukt oljebehandling selv og smørt inn i kriker og kroker, som inni dører og alt. tectyl er bra på nye biler, men ikke på gamle biler for at det er alltid noe luftrom der for tectyl greier ikke trenge inn like godt som olje, da det blir luftrom og da begynner rusten og utvikle seg inni der hvor det kommer luft. Får du til å forklare litt åssen du går fram ved oljebehandlig. Sorry hvis det er ett dumt spm, men er desperat etter en bra metode. Siter Subaru Impreza WRX 2005 http://www.cicada.no SELGES!: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19381945&WT.ac=my_adverts Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Jeg har aldri prøvd linoljen til Biltema, men det er et gammelt miljøvennlig ALTERNATIVT produkt. Er vel til innvendig bruk i kanaler og hulrom i bilen. OWATROL har jeg prøvd med varierende hell på både bil og andre jerngjenstander. Den penetrerer som f.eks. crc og wd40 gjør. I tillegg presser den ut luft, og til slutt "tørker" den inn. Jeg har også blandet den i grunning for bedre vedheft og overmaling. Jeg har iaff brukt den på karosseri og det ser ut til å holde hvis det gjøres skikkelig... Men jeg er ingen guru på det så prat med fagfolk. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 Originally posted by bluebox bruk olje- behandling på bilen. det er best for olja trenger seg inn der som en tykk hinne og etterlater seg ingen luftlommer så det det blir helt tett. og dermed ingen rust for rust kommer jo ikke når det ikke er luft som kommer til. BRUK OLJE MED LITE SYRE. som sagkjede olje.. pappa har en 78 mob volvo 244 som er rustfri ennå siden han bare har brukt oljebehandling selv og smørt inn i kriker og kroker, som inni dører og alt. tectyl er bra på nye biler, men ikke på gamle biler for at det er alltid noe luftrom der for tectyl greier ikke trenge inn like godt som olje, da det blir luftrom og da begynner rusten og utvikle seg inni der hvor det kommer luft. For det første: Rust trenger IKKE luft for å utvikle seg! Derfor går det ikke an å "kvele" rusta ved f.eks å kapsle den inn. At Tectyl ikke er tynt nok til å renne inn i små hulrom ol har jeg vanskelig for å tro, da den er tynnere enn olje! Den tykke massen man smører på ytterst etter en rustbehandling er ikke rustbeskyttende. Den skal kun beskytte lakk og rustbeskyttende tynnmasse fra å slites bort. Ved vanlig "rustflikking" med sandpapir ol. vil du ALDRI klare å få vekk all rust. Bittesmå rustporer bil bli igjen nesten uansett. Derfor er man avhengig av å grunne metallet med noe som, i tillegg til å være grunning, også stopper rust-restene. Det gjør ikke zinkspray. Coroless eller lignende er gunstig å bruke i så hensende. Den stopper rust og funker som grunning under omtrent alt av lakktyper. 1. Puss vekk så mye rust du klarer. 2. Vask helt rent med tynner. La tørke. 3. Mal med Coroless. 4. Lakker. 5. Smør på tykkstoff for å beskytte mot steinsprut ol. Hvis du bruker oljeprodukter som trekker godt inn i metallet blir det et h... å få lakkert dette området senere, hvis du får lyst til det. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 Vist du skal gå drastisk ti verks, ikke bruk sandpapir, bruk STÅLBØRSTE - enten du setter den på vinkelsliper eller på drill, så bruk stålbørste... du kommer mye dypere enn med sandpapir.. det jeg har brukt og gjøre er: *Gjøre rent - stålbørste *Vaske med aceton (fjerne fett mm) *Ha på godt med rustfjerner (bruker en slags form for melk - husker ikke hva den heter, men er ikke H-melk :P) *Ha på sparkel, slik at det blir en fin overflate *Grunning *Lakk Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 Originally posted by [kj] Vist du skal gå drastisk ti verks, ikke bruk sandpapir, bruk STÅLBØRSTE - enten du setter den på vinkelsliper eller på drill, så bruk stålbørste... du kommer mye dypere enn med sandpapir.. det jeg har brukt og gjøre er: *Gjøre rent - stålbørste *Vaske med aceton (fjerne fett mm) *Ha på godt med rustfjerner (bruker en slags form for melk - husker ikke hva den heter, men er ikke H-melk :P) *Ha på sparkel, slik at det blir en fin overflate *Grunning *Lakk Akkurat dette jeg har gjort... :) Men det kom fram lell. Siter Subaru Impreza WRX 2005 http://www.cicada.no SELGES!: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19381945&WT.ac=my_adverts Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 uansett RUST=DRIIIIITTTTT min er fin fortsatt.. over ett år siden jeg gjorde det... men er VEEELDIG viktig at den ruststoppen du bruker ikke er kjøpt på statoil eller biltema for densakens skyld... der er det STOR kvalitetsforskjeller altså.. Turtles suger der... pappa prøvde.. reis til din lokale lakkerer, og spør han... :) Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 Originally posted by [kj] uansett RUST=DRIIIIITTTTT min er fin fortsatt.. over ett år siden jeg gjorde det... men er VEEELDIG viktig at den ruststoppen du bruker ikke er kjøpt på statoil eller biltema for densakens skyld... der er det STOR kvalitetsforskjeller altså.. Turtles suger der... pappa prøvde.. reis til din lokale lakkerer, og spør han... :) skal kjøre på med et skikkelig prøveprosjekt til sommeren. Finne ut hva som funker best. (Rust stoppen jeg brukte var fra tiller bil lakk) ;) Siter Subaru Impreza WRX 2005 http://www.cicada.no SELGES!: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19381945&WT.ac=my_adverts Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mars 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2004 hmmm da aner jeg faktisk ikke... høres jo ut som om du har gjort det etter boka da!!! har bare ett godt råd da ;) kjøp nytt.. hehe:D Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mars 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2004 Selvfølgelig er stålbørste bedre enn sandpapir! Skrev litt klønete. Men uansett blir det alltid LITT rust igjen! Denne "melken" noen snakker om her tror jeg ikke er like bra som Coroless. Jeg har prøvd begge deler. Coroless fås hos fargehandlere både som spray og som maling. Den har en rustrød farge og dette brukes også mye i industrien for å hindre rust på bærebjeler i stålkonstruksjoner ol. I motsetning til hammersalgslakk MÅ det ikke være litt rust i underlaget for at Coroless skal hefte. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.