Gå til innhold

Inpress på Polo 2F??

Ranger emnet

polo-1992-xtreme

Anbefalte innlegg

Originally posted by polo-1992-xtreme

takker for svar...

Har aldri helt forstått det med innpress, men jo mindre tallet er, jo lengre vil dekket og felgen komme ut?!...

Takk!

Innpress (ET) eller offset (samme sak) er avstanden (i mm) fra midten/senter av felgen til felgens anleggsflate mot bilen (for å si det litt banalt). Dvs at ET 0 betyr at felgen bygger like mye utover som innover i forhold til felgens festeflate mot bilen. Veldig få biler har ET 0 originalt, vanlig er at originalinnpress ligger i området 30-50. Setter man på en 5 mm spacer, vil man forskyve felgen 5 mm utover og ET går 5 mm NED, f.eks ET 30 blir til ET 25.

Polo 2F tror jeg har ET38 eller 45 originalt, men dette skal du ikke bry deg så mye om. Selv hadde jeg 8x14 ET 15 foran og bak i 1994, dette stakk rimelig langt ut ja. Med 15 eller 16" felger ville jeg lagt meg på ET rundt 30, hvis ikke kan det subbe godt foran når du prøver å svinge :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 911ruf

original et på 38 ,et35 vil komme 3mm lengre ut

Med samme felgbredde som originalt ja, men er vel tvilsomt om man setter på 4,5x13 ET 35. For å forklare litt mer om ET med et eksempel:

Originalt: 4,5x13 ET 38

Ønsker å sette på: 7,5x16 ET 30 (valgt eks.)

Hvor mye lengre utover og innover vil dette bygge?

7,5" felg er 3 tommer eller 76mm bredere enn 4,5". (76=3*25,4)

Dvs at felgen ville stukket 38mm (76/2) lengre ut OG inn DERSOM den hadde hatt samme ET som 4,5" felgen. Men siden den har ET30 vil den stikke 38+8=46mm lengre ut og 38-8=30mm lengre inn enn originalt. Forståelig? Håper det... :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by polo-1992-xtreme

Det var utrolig godt forklart!!

Takker for hjelpen..!

Tror jeg forstod det nå..hehe:D

Bare hyggelig det. Og det er faktisk litt greit og kult å vite litt om dette for da kan du ta med tommestokken ned til bilen og finne ut sånn ca hva som er optimalt av felger mht både bredde og ET på akkurat din bil :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider