Gå til innhold

Defekt svinghjul, typisk feil på Avensis og Rav4. (Anbefales å lese denne)

Ranger emnet


A.K

Anbefalte innlegg

Svinghjulet på Rav4 og Avensis er bare dritten, de løsner og man merker det ved at bilen rister mer, og man får stygge skranglelyder når man setter bilen i gir og belaster drivverket selv på normal måte. Skranglingen kan være nesten umerkelig til å begynne med, men går på mer og mer. Det første man merker er nok likevel vibrasjonene. Problemet oppstår på både nyere og litt eldre biler, vår er en 2004 som ikke har rundet 100tkm ennå. Folk har meldt fra om problemet på langt lavere km-stand enn som så. Toyota - SKAM DERE!

 

Vi fikk selv dette problemet nylig, og etter å ha oppdaget en del realiteter rundt dette, er jeg drit forbannet på Toyota, så nå skal bilen vekk, ALDRI mer Toyota!! For et pakk. De påstår at det ikke er nok tilfeller av dette til å gjøre noe med det, sannheten er stikk motsatt. Det er så mange tilfeller at de holder kjeft om problemet, i påvente av at garantitiden skal løpe ut, slik at de kan skyve utbedringskostnadene over på kundene sine. En typisk reparasjon er oppgitt til rundt 25 tusen blanke norske kroner. Dette er hva vi kan forvente oss av verdens største bilprodusent, folkens, tenke det, VERDENS største bilprodusent. Og de har arrogansen og motet til å spytte på kundene sine på denne måten. Toyota er HELT UT for min del, jeg har mistet all respekt for merket. Les følgende tråd, her er bare noen tilfeller av alle som har dette problemet. Bilen vår byttes nok så fort som råd er, med mangler og hele elendigheta, da slipper jeg i hvertfall å bruke penger på å bli kvitt problemer som Toyota skulle og burde ta ansvar for.

 

http://www.bilinform.no/spoer-mekanikeren/toyota-avensis-svinghjul.html

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant, det er flere andre, blant annet VW Touran og Mitsubishi. Uansett mener jeg det er for dårlig at slikt skal skje allerede godt under 100tkm, og det blir spesielt dårlig når Toyota ikke har ryggrad nok til å ta ansvar for produktene sine. VW på sin side har sagt "greit, dette er en helt klar produktfeil og vi skal rette opp i dette for kunden uten økonomisk belastning". Dette har de alt å tjene på, mens Toyota velger å spytte kundene rett i fleisen og stikker hodet i sanden etterpå. Kvailtet hele veien......joa..

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket dette opp med Toyota istad og de sier det er kun biler med manuell som har dette problemet og som oftest med diesel også, det var ikke mange de hadde inne med dette problemet egentlig, men det er dyrt og fikse det hvis det kommer, han sa til meg at det pleide og bli fikset på garantien. dette er bare hva han sier til meg og ikke min mening eller noe. :)

Da må jeg si meg ganske heldig som har både bensin og automat ;)

 

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer, det er først og fremst på biler med dieselmotor dette er et problem, har ennå ikke hørt om noen som har hatt samme problemet med bensin. Svigers hadde aldri noe slikt problem med sin bensinutgave, selvom de hadde den i ganske mange år. De har diesel nå, ett år nyere enn vår, og er smånervøse nå etter at vi fikk dette problemet på vår.

 

De kan fikse problemet på garanti ja, men det betinger at bilen er mindre enn 5 år og har gått mindre enn 100tkm, hva enn som inntreffer først. Men de har ikke gått ut med dette i en pressemelding til kundene sine, for de vil ikke at problemet skal bli allment kjent. De gjør dette med hensikt, i påvente av at garantitiden skal går ut, det er jo rimelig innlysende.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart ja :-)

Regner med problemet er dobbeltmassesvingjul som "løsner", dessverre ikke ett helt ukjent fenomen, Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor fabrikantene skal bruke dette, lav levetid, merker lite forskjell på dette mot bil med torsjonsfjærer på disken.

 

At Toyota skjuler det meste av feil, og ikke står for sitt er vel ikke helt nytt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det var jo merkelig....:)

 

Nei. Då får en mer "smooth" overgang med giren, viss du har automat. Mindre belastning en med manuell. Og med diesel er det større drivhjul. Så om man ikke clutcher på en orntlig måte (no offence mot AK...) så vil dette belaste driverket....

 

Dette er hva jeg tenker meg kan forutaske feiel.. ikke noe fakta eller erfaring.

Selv kjører jeg en 2001 bensin med manuell. Jeg har hatt noen "dunk" i clutchingen min selv.. (sluppet fortidlig).

2001 - Toyota Rav4 2.0

1992 - Honda Civic (sedan)1.5 LSI (solgt)

1994 - Citröen Xantia 2.0 (solgt)

1995 - Citröen Xantia 1.8 (vraket)

1984 - Opel Ascona, 1.3 (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Då får en mer "smooth" overgang med giren, viss du har automat. Mindre belastning en med manuell..

Det er så, men hovedårsaken til at det er "lite" svinghjulsproblemer på automat er nok mer logisk enn som så. Svinghjulet er ikke der, kun en sk flexplate med starterkrans

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår