Gå til innhold

Bruksbil?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by Modmach1

 

 

Av 74-77 så synes jeg 74`en penest fordi den har likens bakrute som 71 1/2-73.

Men dette er så klart en smaksak :)

 

Før synes jeg også at den bakruta var penest, men etter at j kjøpte en som hadde bua -Du verden så fin den er gitt ;)

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har kjørt Trans Amen min i 3 år på vintern. Hadde ikke råd til å ha to biler og heller ikke vinterdekk. Gikk helt greit å kjøre den om vintern så lenge jeg ikke hadde slitt ut dekkene helt. Vektfordelingen er jo helt suveren på F-bodyen så fremkomeligheten var ikke noe problem, men kan være lurt å kjøpe en bil med dif sperre (har det på min). Kjørte med 255 breie dekk foran og bak, men vill anbefale i det minste å gå ned til 235 foran så du ikke får noe problemer med mye snø (Greide ikke å skyve framdekken i gjennom snøen når jeg gikk opp til 275 bak). Kan være litt problemer med for mye krefter når du skla ta igang, men det er jo avhengig av motor og girkasse). Kjørte med 400 motor fra 69 og preppa 400kasse. Girkassa kunne være noe drit når du skulle ta igang, spant løs å lagde is under bakdekkene. Løste det med å sette på handbrekket før jeg kjørte igang. Men med en rimelig orginal girkasse og ikke for breie dekk, eller tilogmed luksusen å ha vinterdekk tror jeg det vill være null problem å komme frem. Trans Amen var en mye bedre vinter bil enn granaden jeg hadde før.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde for noen år siden en '68 Chevelle som bruksbil.

307cid motor m/powerglide. Brukte 1,2L/mil, men hadde lett fått den ned i 0,8 med ei nyere TH 200R4 kasse jmf Wheels Magazine's test med nesten identisk bil/motorkombinasjon for etpar år siden.

Bilen startet i allslags vær, varmeapparatet var gulle godt. Fremkommeligheten som på en hvilken som helst bil med motor foran og drivhjula bak.

 

En ting bekymrede fedre glemmer når når poden vil kjøpe amcar: Også disse bilene er laget for å brukes om vinteren! Greit nok at bilen muligens er gammel, men en like gammel Nissan er ikke bedre! En Chevrolet fra 80-tallet er dessuten lett å skaffe deler til, billige deler, er lett å mekke på (billigere enn mange andre å ha på verksted også!) og MYE tryggere enn en gammel japsebil.

 

Dette med tvilsom framkommelighet er også sterkt overdrevet. I dag saltes/gruses veier ustanselig i vinterhalvåret. Dessuten er det nesten ikke snø i store deler av landet. Har man i tillegg diffsperre/diffbrems er ikke dette noe problem i det hele tatt.

 

Kjøper du en amcar for, la oss si 40-50.000 og holder den i fin stand vil du også høyst sannsynlig få tilbake mye mer av pengene dine den dagen du selger, enn om du kjøper en halvslitt japs til samme pris.

 

Vær obs på en ting: Det er masse skrotnisser, "luringer", og sleipinger som driver med amcar. Få med deg en med peil når dere skal se på bil, gjerne en som ikke får stjerner i øynene av den bilen du skal ha og en som IKKE kjenner selger.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan du gjøre som meg, kjøre 50mil med buss for å se på bilen, oppdage at den absoulutt ikke var i avtalt stand. Så finne ut at 50 mil var kjedelig med buss å kjøpe bilen uansett :rolleyes: .

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei vell også veldig imponert over kreftene i bilen, sist gang jeg hadde sotte i noen amcar utenom Suber var da jeg var 4år å satt i onkeln min sin Chalenger. Var et helt annet sug i TransAmen enn i den avskilta Granaden jeg hadde. Men et minimum av rasjonell tenking tilsa at jeg aldri skulle ha kjøpt bilen.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vanskelig er det jo ikke, men mye enklere er det jo å bare bytte bakaksel. Kan feks ta en fra en 79mod Trans Am, får med skivebremeser på kjøpet. Koster ca 6000kr og kan vell få ett par 1000 for den gammle.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, får væll prøve å møtes til sommern. Motorn står i biln, kun mellomaksel og agregater igjen. Skal ut å kjøre på søndag viss alt går som planlagt. Har store planer om å buren bort det som er av bakkdekk, håper bare at snuten ikke er i nærheten... en liten EU-kontroll hadde gjort seg..

 

Bilen min ser forøvrig helt jævlig ut, så det blir nok en stor skuffelse det da :( . Bildet jeg har hatt her er fra forige eier.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Camaroen min i 3 år nå ca. hatt mye glede av den. Feet bil. det er til tider litt glatt på sommeren og med Camaro så pass på når du drar på ;). kjør annen bakhjulstrekk bil på vinteren. Så får du masse kjørefølelse før sommeren kommer. Så du føler du behersker bilen.

 

En standard Camaro er ikke helt sinnsyk. Det er ikke det jeg sier. Men har du litt breie bakdekk, feks når det regner. Så skal det ikke mye gassing til før bakhjula slipper. uansett om bilen ikke skulle være ekstremt sprek. Så napper ofte momentet i 8rn løs bakhjula. spesielt i rundkjøringer,

 

Må også innrømme at jeg hele tiden blir frista til å ta noen "drifter" inn og ut av rundkjøringer og enkelte andre svinger når det er lite trafikk.

 

Kjøp deg en Camaro, tror ikke det er mange som har blitt ulykkelige av det. Er det en som er fra 80 tallet eller eldre. så vil du sannsynligvis få like mye eller mere for den hvis du skulle selge den. Det er heller ikke dumt.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår