Gå til innhold

Ny superdiesel: Nye generasjoner multi-injiserte dieselmotorer med ytelser som.......

Ranger emnet


Qee

Anbefalte innlegg

Nye generasjoner multi-injiserte dieselmotorer med ytelser som før var forbeholdt kortlivede sportsmotorer fra Italia er på vei ut på markedet. Mindre forbruk og lavere utslipp vil glede mange.

 

10249_1_16789c.jpgKRAFTPAKKE: Neste år får du Opel Vectra med en ny superdieselmotor. FOTO: OPEL

 

Neste år kommer også Opel med multi-injeksjons dieselmotorer.

 

De to nye CDTI ECOTEC-motorene, med ytelser på henholdsvis 88 kW/120 hk og 110 kW/150 hk, viser at Opel henger godt med blant Europas produsenter av dieselmotorer.

 

Men det begynner å bli folksomt der: Peugeot 407 får slik motor straks, Citroën Picasso har allerede, Ford Focus C-Max har også.

 

Hva er det de har? Den nye generasjonen lettvekts, høyeffekts dieselmotor med variabel turbo og rørformet akkumulator (common rail). Litereffektene nærmer seg faktisk 140 hk/100 kW. Og det er like mye som Abarth for tjue år siden klarte å skremme ut av en Fiatmotor - som bare holdt i 5 000 kilometer før du måtte bytte det meste av innmaten.

 

Spesifikk arbeidsevne uttrykt i dreiemoment pr. liter slagvolum ligger i de beste motorene på 130-150 Nm. Det er like før du i en toliters dieselmotor uten videre får 150 hk og minst 300 Nm.

 

Og utslippene ligger 20-30 prosent under de du finner i bensinmotorene. Årsaken er selvsagt at dieselmotoren nå er en ekte "leanburn" ; den brenner opp alt den får og slipper bare ut litt sot og en del karbondioksid.

 

Opel-motorene skal leveres med et partikkelfilter som er vedlikeholdsfritt og som ikke trenger tilsetting av cerium i drivstoffet for å brenne sot.

 

 

Her finner du artikkelen på tu.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

For en dårlig artikkel :rolleyes:

 

Den nye generasjonen lettvekts, høyeffekts dieselmotor med variabel turbo og rørformet akkumulator (common rail). Litereffektene nærmer seg faktisk 140 hk/100 kW.

 

Hva er en variabel turbo? Og hvilke dieselbiler har 140hk per liter!? Dvs. en VAG 1.9tdi ville hatt 266hk, drøm søtt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

For en dårlig artikkel :rolleyes:

 

 

 

Hva er en variabel turbo? Og hvilke dieselbiler har 140hk per liter!? Dvs. en VAG 1.9tdi ville hatt 266hk, drøm søtt :D

Variabel turbo er vel at den justerer turbotrykket, variabel turbo finnes da hvertfall på flere modeller og er ikke noe nytt.

 

 

Motoren med 140hk per liter finnes nok, betyr jo ikke at det er på markedet enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Qee

Variabel turbo er vel at den justerer turbotrykket, variabel turbo finnes da hvertfall på flere modeller og er ikke noe nytt.

 

 

Motoren med 140hk per liter finnes nok, betyr jo ikke at det er på markedet enda!

 

Det sitter en sånn motor i Opel Speedster. Men er foreløbig bare konsept.

 

Leste jeg feil eller sto det at diselmotorene begynnte å nærme seg 150 hk på 2 liter? BMW har jo allerede en 2 liter på 150 hk som sitter i 320d bl.a.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Evjen

 

Det sitter en sånn motor i Opel Speedster. Men er foreløbig bare konsept.

 

Leste jeg feil eller sto det at diselmotorene begynnte å nærme seg 150 hk på 2 liter? BMW har jo allerede en 2 liter på 150 hk som sitter i 320d bl.a.

 

Du leste nok feil, er 140 hk PER liter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Qee

Variabel turbo er vel at den justerer turbotrykket, variabel turbo finnes da hvertfall på flere modeller og er ikke noe nytt.

 

 

Motoren med 140hk per liter finnes nok, betyr jo ikke at det er på markedet enda!

 

Nei. Sånn er jo ALLE turboer. Variabel turbo er ikke noe som heter. Variabelt tyrbotrykk hadde vært noe helt annet, selv om jeg aldri har sett en bil som varierer turbotrykket noe annet enn oppover til en viss grense, eller ned hvis det er noe galt.

Og det er jo nettop det artikkelen liksom sier, at dagens diesel har 140hk/l. Det er bare tullprat.

Er som å si at bensinmotorer har 250hk/liter, fordi det kanskje finnes i Formel 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Nei. Sånn er jo ALLE turboer. Variabel turbo er ikke noe som heter. Variabelt tyrbotrykk hadde vært noe helt annet, selv om jeg aldri har sett en bil som varierer turbotrykket noe annet enn oppover til en viss grense, eller ned hvis det er noe galt.

Og det er jo nettop det artikkelen liksom sier, at dagens diesel har 140hk/l. Det er bare tullprat.

Er som å si at bensinmotorer har 250hk/liter, fordi det kanskje finnes i Formel 1.

 

"Variabel turbo" blir hvertfall brukt på en del sider i beskrivelsen.

 

Men i artikkelen så sier de at

Den nye generasjonen lettvekts, høyeffekts dieselmotor med variabel turbo og rørformet akkumulator (common rail). Litereffektene nærmer seg faktisk 140 hk/100 kW

At det nærmer seg det, selvsagt er det ikke i markedet enda men det er på trappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Det står NYE ja. Ikke NESTE.

Gi oss et eksempel på en bil med "variabel turbo" da.

 

18557.jpg

 

Turbochargers with variable turbine geometry, change the output of the turbine as a function of engine load. In this way the optimum boost pressure can be maintained and optimum use can be made of the energy in the exhaust gas. Cross-sectional changes are made by resetting the turbine blades (smaller contact surface at low speeds, larger contact surface at high speeds). VTG turbochargers are particularly efficient at partial load and eliminate “turbo lag”. They increase engine power, increase throttle response and can also have a beneficial effect on particulate emissions. In addition, they open new perspectives regarding the control of exhaust gas recirculation.

 

@ Audi

 

Er hvertfall "variabel turbo" de bruker som oversettelse, skal ikke påstå jeg kan det, og kan godt være jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller bare kjøp en Toyota Avensis D-Cat nå og hold kjeft?

 

Legg merke til at det ikke står detaljer om utslippene i artikklen .. DÅRLIG!

 

La oss ta tilgjenglige bilers Utslipp, så får vi telle med de bilene da de kommer .. en eller annen gang.

 

D-Cat Vs D4-D

 

D-Cat's Partikkel utslipp = 0,002 gram/Kilometer

D4-D's Partikkel utslipp = 0,022 gram/Kilometer

EU4-kravet er på 0,025 gram/Kilometer

 

D-Cat's NOx-utslippet = 0,11 gram/Kilometer

D4-D's NOx-utslippet = 0,21 gram/Kilometer

EU4-Kravet er på 0,25 gram/Kilometer

 

EU4 gjelder fra 2006 ..

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kebab gud

eller bare kjøp en Toyota Avensis D-Cat nå og hold kjeft?

 

Legg merke til at det ikke står detaljer om utslippene i artikklen .. DÅRLIG!

 

La oss ta tilgjenglige bilers Utslipp, så får vi telle med de bilene da de kommer .. en eller annen gang.

 

D-Cat Vs D4-D

 

D-Cat's Partikkel utslipp = 0,002 gram/Kilometer

D4-D's Partikkel utslipp = 0,022 gram/Kilometer

EU4-kravet er på 0,025 gram/Kilometer

 

D-Cat's NOx-utslippet = 0,11 gram/Kilometer

D4-D's NOx-utslippet = 0,21 gram/Kilometer

EU4-Kravet er på 0,25 gram/Kilometer

 

EU4 gjelder fra 2006 ..

 

Har jeg gått glipp av noe i denne diskusjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår