Gå til innhold

Bergensere og Rundkjøringer?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Originally posted by AXi0N

Kan noen Bergensere på forumet argumentere mot dette? :D

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=217296

De er ikke bedre på Rykkinn, Sandvika og Bekkestua heller......

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF slår også fast at bergenserne er håpløse i rundkjøringer. Nesten halvparten av alle bilene brukte ikke blinklys da de svingte ut av rundkjøringene.

vis det er håpløst så er bærum helt på tryne når det gjelder rundkjøringer...

bruker aldri blinklys selv og ser heller ingen andre gjøre det(kanskje noen ganger da)

så har vi jo di latterlige små runkjøringene i sandvika og stabekk etc. som mange bare kjører rett over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bekreftes!!!!!!!!!!!!!!!

Tror ikke det er mange som vet hvordan det skal kjøres og ikke mange som tar hensyn med tanke på å få en bedre trafikkflyt heller. Det er rett og slett en ukultur som ikke har bedret seg noe som helst de siste årene. Selv i rundkjøringer med klar skilting kjører folk feil. Det er bare helt utrolig at det går an.

I artikkelen sies det også at det i Bergen er mye aggressiv kjøring;

HÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ?!?!?!?! sier jeg til det. Min hverdag består av å skalle hodet i rattet av alle sinkene som kjører langt under fartsgrensen, og som ikke er i nærhetan av å forstå hvorfor man har to felt i begge retninger på noen veistrekkninger.

- Hæ!, hvorfor skal jeg ligge i høyre felt når jeg skal til venstre i rundkjøringen 2 km lenger fremme?

Jeg holder på å bli gal!!!!!!! :mad: :mad:

Mitt forslag er trafikkundervisning på nrk en gang i uken. Disse elementære tingen må snart inn i hodet på folk

Sorry... ble litt voldsomt dette kanskje, men det er bare så frustrerende når man er nødt å oppholde seg 1 - 2 timer i bilen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boramannen

Tror ikke det er mange som vet hvordan det skal kjøres og ikke mange som tar hensyn med tanke på å få en bedre trafikkflyt heller. Det er rett og slett en ukultur som ikke har bedret seg noe som helst de siste årene. Selv i rundkjøringer med klar skilting kjører folk feil. Det er bare helt utrolig at det går an.

HÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ?!?!?!?! sier jeg til det. Min hverdag består av å skalle hodet i rattet av alle sinkene som kjører langt under fartsgrensen, og som ikke er i nærhetan av å forstå hvorfor man har to felt i begge retninger på noen veistrekkninger.

- Hæ!, hvorfor skal jeg ligge i høyre felt når jeg skal til venstre i rundkjøringen 2 km lenger fremme?

Mitt forslag er trafikkundervisning på nrk en gang i uken. Disse elementære tingen må snart inn i hodet på folk

Sorry... ble litt voldsomt dette kanskje, men det er bare så frustrerende når man er nødt å oppholde seg 1 - 2 timer i bilen hver dag.

Så sant så sant! I kveld for eksempel! En forbanna idiot som la seg i venstre felt i begynnelsen av Fløyfjellstunnelen (nordgående) og lå jevnt og trutt og cruiste i ca 70km/t, før bilene som kjørte i kø bak endelig fikk luke til å kjøre forbi på hans høyre side når vi hadde passert NHH... Det var 5 biler som kjørte forbi på hans høyre side, før han fattet at kanskje han burde komme seg over i høyre felt! Jeg var da så heldig å være nr 7 i køen, så jeg slapp å kjøre forbi ulovlig og risikere 2 prikker på lappen...

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmw-bergen

Så sant så sant! I kveld for eksempel! En forbanna idiot som la seg i venstre felt i begynnelsen av Fløyfjellstunnelen (nordgående) og lå jevnt og trutt og cruiste i ca 70km/t, før bilene som kjørte i kø bak endelig fikk luke til å kjøre forbi på hans høyre side når vi hadde passert NHH...

Vedda på at han hadde på seg en hatt..

(x)Kawasaki GPZ900 R, stjelt den 04.05.05

måtte de brenne

Opel Rekord 1900 77mod

(x)84 240 b.21 jub.nr26 m/takreils!

(x)94 Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boramannen

Er helt enig med deg...

Mange folk som aldri burde vert ute i bergenstrafikken.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det verste i Bergens trafikken er Krysset inn til festplassen. Etter at de la om til et kollektiv felt så er det bare et felt som svinger til venstre og ikke 2 som tidligere. Folk har ikke fått med seg det selv om det er store piler i bakken og skiltet.

hver eneste gang jeg kjører der holder en løk på å svinge i siden på meg!

Ellers så er det som er blitt nevnt. Folk som ligger i venstre feltet på motorveien. Verst er det de som skal til sotra. De ligger i venstre feltet fra By'n til storavatnet. De tar ikke hintet om du kommer i 120 og tuter og blinker med lysene.

I like big butz and I can not lie!

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så tull som man kan få det til og bli. Vet det er litt forskjell rundt om i landet. Men hadde du begynt å observere i rundkjøringer i stavanger/sandnes området ville du funnet hu at omtrent 90% ikke blinker seg ut. Noe som jeg syns er helt OK! Man ville og funnet ut at ca 70% blinker i den retningen dem skal, skal du til venstre i rundkjøringen blinker du venstre før rundkjøringen slik at dem i motgående ikke bare kan vurdere ved feltvalg. Med så små rundkjøringer der det omtrent ikke er 2 felt engang så er det heller liten vits å blinke ut fordi de andre bilene rekker ikke å reagere på blinklyset før bilen er ute og par meter lenger borte. Husk, grunnen til blinklyset er ikke for å blinke etter reglene men for å faktisk gi fungerende tegn til andre bilister.

Er og fult klar over at ifølge reglene så skal man ikke blinke seg "inn" i rundkjøringene men ut av dem. Noe som i praksis ikke fungerer i alle rundkjøringer i Norge. De siste åra har flere og flere lært seg hvordan man skal blinke i rundkjøringer og nå blinker omtrent alle inn i rundkjøringene. Synes dette er flott jeg. Trafikken flyter

Kanskje er det bare vi rogalendinger som er litt sære? Vi har jo og fått Norges første lyssignal rundkjøring!?! :p

Og for å bekrefte situasjonen mer. Nå bryr ikke lengere sensorene seg om du ikke blinker ut av rundkjøringene. Eneste dem setter pris på er om du blinker inn i dem. Men dem trekker heller ikke for det.

Ja, den idele situasjonen er jo å blinke deg først inn i rundkjøringen og så ut av den etterpå. Men dette blir mye blinking på par sekunder..og fungerer heller skjelden. Når jeg ligger etter en bil som kjører i 50kmt rett frem i rundkjøringene som kommer på rekke og rad og blinker ett blink hver gang han kjører ut av dem må jeg jo le. Hva faen gir det meg? For det første skjønner jeg jo på felgvalg og fart an han skal rett frem..men hvis ikke jeg hadde skjønt det da. Hvordan i all verden skulle jeg greid å reagere noe som helst iløpet av det tidelssekundet. Da er han allerede ute av rundkjøringen og nytten er ikke akkurat tilstede

BRUK BLINKLYS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by a3fanatic

For det første skjønner jeg jo på felgvalg og fart an han skal rett frem

:D sorry, måtte bare ;)

anyways, eg e i mot å blinke inn i rundkjøringer, hvis alle bare hadde blinket ut og fulgt feltene sine, dvs de trafikkreglene som gjelder rundkjøringer, hadde det faktisk funket! hvertfall rundt bergen, vet ikkje om de har rare rundkjøringer andre steder.. eg liker store rundkjøringer, tvinger folk til å bruke litt tid..

eg har sett så sykt mange eksempler på idiotkjøring i rundkjøringer i bergen og rundt, e helt dagligdags at svimballer legger seg på innsiden av deg i 1-feltsrundkjøringer og kjører forbi deg der og så fortsetter rett fram..

eg legger meg midt i veien før ettfelts rundkjøringer, e drittlei av folk som presser seg forbi meg i feil felt så eg må stoppe i rundkjøringen! og eg kan ikkje bare følge reglene heller, så får eg ny skjerm når de kjører i meg, for det pleier å bli skylddeling i rundkjøringer så vidt eg har forstått..

eg bruker bare blinklys hvis det faktisk e noen der som har nytte av det, men det virker ikkje som om folk ser det likevel, for de blir stående til eg e ute av rundkjøringen uansett om eg kjører i 80 helt til eg kaster meg til høyre, eller om eg siger mot rundkjøringen med blinklys og tydelig feltvalg.. noe eg skjønner godt, når eg tenker på kor jævli en del folk kjører her.. (og på kor svakt framre blinklys lyser på min bil:/)

en annen ting eg ikkje liker her, e gamlinger som ligger bak en bilrekke, og skal krysse veien for å handle.. har på 11 mnd og 6 dager opplevd 2-3 gamlinger som plutselig skjærer ut fra bak en bilrekke og holder på å få en svart scorpio i siden.. har faen lyst å kjøre på de og, men då dauer de vel bare!

og ja, eg syns det e et større problem at enkelte absolutt skal kjøre i 10 under fartsgrensen.. daglig ligger det folk og svimer, skjønner ikkje vitsen! det skaper bare farlige forbikjøringer, siden veiene her på vestlandet ikkje e av de beste..

det verste eg har vært med på, var en golf som lå fra arnanipa til rundkjøringen ved trengereid (der du velger om du skal til eikedalen eller voss) i 40! var EN ussel bil som klarte å presse seg forbi på det strekket, ca 1,7 mil (først 70, så 80-sone), og det var med livet som innsats med en buss i mot. eg så i speilet på et åpent strekke, så at køen var flere kilometer bak meg, eg lå som bil nr 7 eller noe..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge alle ikke har samme oppfatting av rundkjøreringer er det jo ikke lett. Men sant, hvor lett er det å blinke ut av en rundkjøring som er 1m i diameter?

Og jeg plasserer meg og ofte i midten slik at jeg ungår å få folk på feil side. Det er forbanna irriterende.

Mener fortsatt at i disse små rundkjøringene bør man blinke seg i retningen man skal.

Mens i større "normale" rundkjøringer bør man blinke seg ut. Blinkingen må være til nytte ellers er det ikke vits

Lenke til kommentar
Del på andre sider