Gå til innhold

Noen som kan sveise "badlook"?

Ranger emnet

hercem

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om noen her kan eller kjenner noen som kan være behjelpelig med å sveise litt på panseret mitt(Helst i Akershus/Oslo området)? Det er viktig med bra resultat og en overkommelig pris.

Jeg kjenner selv en som sveiser, men har ikke fått spurt om han kan gjøre jobben. Jeg vegrer meg litt siden jeg ikke har noen ferdig list til å sveise på. Vet ærlig talt ikke om det trengs noen ferdigheter utover det en vanlig sveiser kan. Kom gjerne med noen innspill, tips osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det trengs noen spes erfaring for å gjøre denne jobben, man passer vel bare på att alt er 100% rett, punkter fast, dobbeltsjekker, fester skikkelig, og sparkler?

Eller er jeg on drugs nå?

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok punktes fast. Sveiser man en helsøm på en syltynt panser så blir panseret like bøyd som en banan.....

Mange sveisepunkt går fint hvis man tar litt pause mellom dem. Etterpå sliper man punktene forsiktig ned, sparkler/sprøytesparkler, pusser og lakkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret fra dere Flasher og Hondaen.

Uansett setter jeg pris på tilbakemeldinger hvis det er noen her som kan ta jobben eller har noen å anbefale. Hadde vært bra om jeg kom i kontakt med noen som hadde gjort dette tidligere med bra resultat. Jeg får eventuelt kontakte han jeg kjenner og høre om han kan ta jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sveist grillist både på Golf og Bmw. Ingen problem i det hele tatt, men det skal vel sies at dette var litt eldre biler som har noe tykkere karosseriplater... Uansett er det ingen grunn til at det ikke skal gå bra. Jeg punktet med ca 1 tommes mellomrom, både over og under panseret. Utvendig tinnsparklet jeg skjøten, siden dette er mer stabilt enn plastbasert sparkel. Innvendig dro jeg over med sikafleks for å hindre fukt å trenge inn i overlappingen mellom platene.

Skal se om jeg finner noen bilder...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Finepix: Åssen tinnsparkler man? Må man ta frem gode gamle gass sveiseapparatet og noen tinnpinner da eller? ;)

Jepp, du trenger både gassbrenner og tinnstaver. I tillegg må du ha en tinnpasta som du smører ut over området som skal sparkles. Denne varmer du forsiktig til den blir blank, og deretter tørker du av "avfallet" i pastaen med en fille (mens den er varm). Da ligger det igjen en tynn film av tinn på metallet. (husk at du bare kan tinnsparkle på bart metall...) Denne filmen er nødvendig for at tinnet fra tinnstaven skal få feste på metallet.

Tinnstaven og karosseriet varmes vekslevis, slik at de har omtrent lik temp, så er det bare å klatte det smeltede tinnet utover området som skal sparkles. Når du har fått på tilstrekkelig mengde, trenger du en slags "tresleiv" som er fuktet i olje, for å glatte ut tinnet mens du varmer. Her er det bare å prøve seg frem, men ikke forvent fin finish med en gang... Uansett er tinnet lett å slipe ned til ønsket form, først med rasp eller fil, og senere sandpapir. Tilslutt må/bør området finsparkles med vanlig finsparkel, men det anbefeales å ha et lag syregrunning i mellom.

Lykke til:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Jepp, du trenger både gassbrenner og tinnstaver. I tillegg må du ha en tinnpasta som du smører ut over området som skal sparkles. Denne varmer du forsiktig til den blir blank, og deretter tørker du av "avfallet" i pastaen med en fille (mens den er varm). Da ligger det igjen en tynn film av tinn på metallet. (husk at du bare kan tinnsparkle på bart metall...) Denne filmen er nødvendig for at tinnet fra tinnstaven skal få feste på metallet.

Tinnstaven og karosseriet varmes vekslevis, slik at de har omtrent lik temp, så er det bare å klatte det smeltede tinnet utover området som skal sparkles. Når du har fått på tilstrekkelig mengde, trenger du en slags "tresleiv" som er fuktet i olje, for å glatte ut tinnet mens du varmer. Her er det bare å prøve seg frem, men ikke forvent fin finish med en gang... Uansett er tinnet lett å slipe ned til ønsket form, først med rasp eller fil, og senere sandpapir. Tilslutt må/bør området finsparkles med vanlig finsparkel, men det anbefeales å ha et lag syregrunning i mellom.

Lykke til:)

Takk for svaret thumpsup

Jeg får skaffe meg slikt tinn-utstyr når jeg skal begynne å sveise på bilen min.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider