aleks104 Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 vurderer å kjøpe en E36 318is. er det noen spesielle feil eller problemområder man må være obs på på disse bilene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotrondsen Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Toppen er dårlig på 4´er. Topp-pakninga ryker ofte på disse motorene. Anbefaler da heller å kjøpe en 6`er. Fordi om disse da er dyrere i bensinen, er det mye bedre motorer... Dreiemomentet er også endel kraftigere på 6`ere. Siter I`m not driving too fast, I`m flying too low... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Toppakning ryker ikke ofte det er humbug. Var en svakhet på den første serien med toppakninger på M43 motoren (1,8i) men om denne er skiftet er det ikke lenger et problem. De tidlige M42 motorene (318is) hadde også samme problem, men sjangsen for at du kjøper en som fremdeles har den orginale toppakningen er minimal om ikke ikkeeksisterende. Ellers er M42 motoren utrolig slitesterk, sjekk om registerkjedestrammeren har vært byttet, hvis ikke kan du oppleve raslelyder fra kjede. 318is er en morsom bil å kjøre, lagd for turtall. Max antall hk ligger høyt oppe i registeret, rundt 6000rpm om jeg ikke husker feil. Artig motor på bane, som ber om å bli brukt aktivt. Vær nøye med oljeskift og bruk kun orginale oljefiltre, så vil motoren være fornøyd i lang tid:) 318is E36 er ellers så og si likt med andre E36, utenom det opplagte, Bremser o.l. IS`n har skiver bak, originalt med M-tech understell. Fås i både coupe, compact og 4dørs sedan. Svakheter på E36 går ellers i slarkne opphengskuler, knekkte bakfjærer, dårlige spissingsforinger, men sjeldent noe alvorlig og dyrt å fikse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 E36 IS er IKKE originalt med M-tech understell iaf. Det kom kun på noen modeller. Men som Bullit sier, vær nøye med oljen, bruk bra oljer. Eier selv en IS, og de er skikkelig artige på veien. Ligger bra på veien, bra på turtall og bilen våkner skikkelig på 4-5000 rpm :) Opplever bilen som skikkelig "tight" og stødig i manøvrering. Eneste jeg kan komme på, er dugg i alt av lykter, men dette er jo et velkjent problem, selv på nyere BMW'er . Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Var det bare E30 is som kom orginalt med M-understell? My bad:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELLINGSEN Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 M318iS (sedan) leveres standard med M-tech, ellers ble dette valgt som ekstrautstyr ved nybilsalg om man skulle ha M-tech understell. Er andre dempere og fjører. Siter Allroad 2.5TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Det var ikke toppakningen som var en svakhet på tidlige M42 motorer. Den pakningen som røk sitter foran på motoren i.f.m registeret. Grunnen til at den ofte blir blandet sammen med toppakningen er at toppen må demonteres når denne pakningen skal skiftes. Har hatt to biler med slik motor og er veldig fornøyd så langt :) Siter Frode H. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bullit Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 toppakningene røk også;) Men var vel ikke like utbredt som M43 motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mars 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2004 Ok, men det er nok ikke et stort problem på disse motorene. Kanskje toppakningen røk når motoren mistet kjølevesken sin (p.g.a den andre nevnte pakningen)? Siter Frode H. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedern Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Toppen er et mye større problem på 6 cyl enn på 4 cyl! BMW 325 f.eks med alu, 6'er topp kan ha en tendens til å kroke seg p.g.a lengden, hvis den kjøres hard når den er kald! Dette problemet slipper du mer eller mindre på 4'ern! Den er mer kompakt og sliter derfor mindre med vridninger i toppen!;) Siter JN Racing: http://home.broadpark.no/~dhnielse/ Team Lotus Norway: http://team-lotus.nu ------------------------------------------------ * 05' Citroën C4 VTR Coupé * 87' Citroën AX Rally Gruppe N1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELLINGSEN Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 toppen er sterk på ALLE bmw! Bare ta vare på de og ikke kjør de så forbanna hardt på kald olje osv. Siter Allroad 2.5TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedern Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Sier ikke at de ikke er sterke! En 6'er tåler alt av juling den kan få når den er varm, men 6'eren er skjørere enn de fleste 4 cyl motorer og 6 cyl med støpt topp (ikke i alu)!Det er udiskutabelt! Ren fysikk! Siter JN Racing: http://home.broadpark.no/~dhnielse/ Team Lotus Norway: http://team-lotus.nu ------------------------------------------------ * 05' Citroën C4 VTR Coupé * 87' Citroën AX Rally Gruppe N1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ELLINGSEN Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 har nå hatt 2stk e36 6er selv. Ikke hatt NOE problem..brukt disse på bane og kjørt over lange strekninger i 200. Sikkert hatt over 10-15 bmw'er i famen, aldri vært NOE probs. Ikke no ærfaring med 4er, men den er nok like solid. Siter Allroad 2.5TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedern Skrevet Mars 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2004 Jeg snakker om og kjøre gris i fra første meter, som sagt når motoren er varm er det ikke noe problem! Da tåler de all tenkbar juling! Siter JN Racing: http://home.broadpark.no/~dhnielse/ Team Lotus Norway: http://team-lotus.nu ------------------------------------------------ * 05' Citroën C4 VTR Coupé * 87' Citroën AX Rally Gruppe N1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BigBadWolf Skrevet Mars 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2004 318 is er fattigmanns M3. Få et BMW verksted til å se på den (eller Alf Lie på alnabru) og hvis de synes den er grei, så er det bare å kjøpe! Også må du ta den med på bane, for det er du lærer å bruke den bilen skikkelig! Vi har en i BMW klubben som kjører fra M3 og porsche på Rudskogen med en 318is som kun har modifiserte fjærer fra Eiker Motorshop og simons sportsanlegg (ingen chip, endret komp, turbo elns). Jeg synes 318is er RÅ, og kjører 330Ci selv! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.