Gå til innhold

Bmw 318 Is

Ranger emnet


aleks104

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Toppakning ryker ikke ofte det er humbug. Var en svakhet på den første serien med toppakninger på M43 motoren (1,8i) men om denne er skiftet er det ikke lenger et problem. De tidlige M42 motorene (318is) hadde også samme problem, men sjangsen for at du kjøper en som fremdeles har den orginale toppakningen er minimal om ikke ikkeeksisterende. Ellers er M42 motoren utrolig slitesterk, sjekk om registerkjedestrammeren har vært byttet, hvis ikke kan du oppleve raslelyder fra kjede. 318is er en morsom bil å kjøre, lagd for turtall. Max antall hk ligger høyt oppe i registeret, rundt 6000rpm om jeg ikke husker feil. Artig motor på bane, som ber om å bli brukt aktivt. Vær nøye med oljeskift og bruk kun orginale oljefiltre, så vil motoren være fornøyd i lang tid:)

318is E36 er ellers så og si likt med andre E36, utenom det opplagte, Bremser o.l. IS`n har skiver bak, originalt med M-tech understell. Fås i både coupe, compact og 4dørs sedan. Svakheter på E36 går ellers i slarkne opphengskuler, knekkte bakfjærer, dårlige spissingsforinger, men sjeldent noe alvorlig og dyrt å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 IS er IKKE originalt med M-tech understell iaf. Det kom kun på noen modeller. Men som Bullit sier, vær nøye med oljen, bruk bra oljer. Eier selv en IS, og de er skikkelig artige på veien. Ligger bra på veien, bra på turtall og bilen våkner skikkelig på 4-5000 rpm :) Opplever bilen som skikkelig "tight" og stødig i manøvrering.

Eneste jeg kan komme på, er dugg i alt av lykter, men dette er jo et velkjent problem, selv på nyere BMW'er .

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke toppakningen som var en svakhet på tidlige M42 motorer.

Den pakningen som røk sitter foran på motoren i.f.m registeret. Grunnen til at den ofte blir blandet sammen med toppakningen er at toppen må demonteres når denne pakningen skal skiftes.

 

Har hatt to biler med slik motor og er veldig fornøyd så langt :)

Frode H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er et mye større problem på 6 cyl enn på 4 cyl! BMW 325 f.eks med alu, 6'er topp kan ha en tendens til å kroke seg p.g.a lengden, hvis den kjøres hard når den er kald! Dette problemet slipper du mer eller mindre på 4'ern! Den er mer kompakt og sliter derfor mindre med vridninger i toppen!;)

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at de ikke er sterke! En 6'er tåler alt av juling den kan få når den er varm, men 6'eren er skjørere enn de fleste 4 cyl motorer og 6 cyl med støpt topp (ikke i alu)!Det er udiskutabelt! Ren fysikk!

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

 

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318 is er fattigmanns M3. Få et BMW verksted til å se på den (eller Alf Lie på alnabru) og hvis de synes den er grei, så er det bare å kjøpe! Også må du ta den med på bane, for det er du lærer å bruke den bilen skikkelig!

 

Vi har en i BMW klubben som kjører fra M3 og porsche på Rudskogen med en 318is som kun har modifiserte fjærer fra Eiker Motorshop og simons sportsanlegg (ingen chip, endret komp, turbo elns).

 

Jeg synes 318is er RÅ, og kjører 330Ci selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår