Gå til innhold

ulyd på høyre side

Ranger emnet

Undrende

Anbefalte innlegg

Hei!

På min -04 Vectra 1.9cdti stasjonsvogn har det kommet en ulyd på høyre side av bilen, foran. Lyden tar form av en høyfrekvent ule/hylelyd og den følger hastigheten på bilen (ikke turtall). Den kommer typisk rundt 40 km/t og følger oppover. Lyden endrer intensitet/volum i takt med hastigheten og bremser jeg ned så følger den helt ned til rundt 20km/t da det blir stille. Setter jeg bilen i fri eller holder inn klutsjen så vedvarer lyden.

Å trykke på bremsen endrer ikke lyden, den stopper KUN når jeg kommer ned til ca 20km/t.

Det rare er at den noen ganger ikke kommer, noen ganger kommer den etter en stund og andre ganger er den fra første stund. Som oftest er den der. (Når den først har kommet så vedvarer den under hele kjøreturen)

Ingen varmgang merket på bremser/skiver etc... Lyden merket jeg først etter en service og har vart i litt over 1.5 år og blir bare verre og verre. Har hatt den inne hos Opel forhandler uten at de har funnet feil ved hjuloppheng eller kilden til lyden.

Fjærbenslager og bremseklosser ble skiftet i går og forhandler fant ingen feil ved hjuloppheng, hjullagere etc... denne gangen heller.

Dette er en nøtt jeg ikke klarer å finne ut av. Jeg hater ulyder og vil ha den bort, noen som har vært borti dette før?

På forhånd: takk for svar! :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er hjullageret, en typisk lagerlyd. En slags lys rumlelyd slik du beskriver det. Kan være ulyd i lageret selv om det ikke er slakk.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

det er ikke en rumlelyd, bare en slags hyling. Det rumler ikke på noe måte.

Lyden ligner mer på en lufvernssirene på speed... :)

Edit: jeg har spurt Opel verkstedet begge gangene bilen var inn om det var hjullager, men det var det ikke sa de. De har prøvekjørt den lenge uten å kunne lokalisere lyden. Bilen har også vært gjennom en EU-kontroll i mellomtiden uten at det ble oppdaget feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider