Gå til innhold

Sub med 2 spoler.. hvordan koble

Ranger emnet

Freeman

Anbefalte innlegg

jeg trodde at det ikke va mulig å få en sub med to spoler (hver på 2ohm) i 2 ohm med en monoblokk

visst du seriekobler (dvs pluss fra ene spolen til minus på andre spolen og en ut fra plus og minus på hver spole til forsterkeren)

da får du 4 ohm

Visst du paralellkobler (dvs pluss til pluss og minus til minus på begge spolene sog så videre ut til forsterkeren) da får du 1 ohm

Tenker jeg rett nå?

Visst du skal få en sub med to spoler på 2 ohm i 2 ohm med monoblokk må du ha to subber og paralellkoble begge to isammen. da får du 2 ohm..

klarer forsterkeren å drive dette bedre enn en sub koblet slik at det blir 4 ohm?

Dette er jeg ikke helt sikker på.. sikkert noen som vet det bedre enn meg

har en alpine r12 med en rockford monoblokk på 500 watt (bd1 eller noe -husker ikke-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker helt riktig, når det gjelder koblingene.

Men om en forsterker klarer å drive to sub'er, osv... Er det forsterkerens effekt RMS, ved den aktuelle impedansen, som avgjør.

Forsterkeren gir jo 500watt RMS ved 2ohm... Så om det to sub'ene tåler ca 500watt tilsammen, blir dette bra. Husker ikke RMS merkingen på de sub'ene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle om det er en eller to, så lenge den totale RMS watten stemmer overens.

Om du har en sub på 4ohm, kan du trekke 250watt (++) ut av forsterkeren. Suben din er jo på 300watt... Det går greit.

Alternativt kan du koble opp to slike... Det blir da 2ohm, og det tåler 600watt RMS. Forsterkeren gir 500watt RMS i 2ohm... Det går også greit. Og du får med noen dB ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

En forsterker jobber jo mye letter i 4 ohm så vis man har nok effekt i 4 ohm så ville jeg fått for det..

Stemmer det... Blir lettere for strømforsyninga.

Men når det gjelder hans forsterker, gjør det ikke noe. Den har solid strømforsyning. Tåler laster langt under 2ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, når man er inne på det..

Har jo en Cadence Z7000 Monoblokk, og denne skal levere

1x1500watt RMS i 1Ohm, er denne Forstereren faktisk bra nokk til dette? Har vært borti mange som skryter med høy Watt RMS osv.. men, veldig forsjelling på strøm forsyningen her..

Eneste jeg vet er at det fulgte med en 130amp sikring på denne sterkern, dvs. en ekstern sikrings boks med 130amp flatsikring..

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 22mm strømkabel til denne forsterkeren, er dette tilstrekkelig?

Er "ordentlig" kabel, ikke biltema kabel ellno..

For tiden står denne i en kabelsko på batteriet men, har kjøpt en tilkoblings boks som skal monteres når jeg får det nye batteriet mitt, Maxxima 900..

Går fra Batt->sikrings boks som fulgte med forsterker->forsterker

Har heller ikke koblet til denne enda..

Lightning Audio 1Farad Konsensator, pga mye rot og kulde ute :D

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merke på strømledning spiller ingen rolle... Det er kvadratet på den som er alfa omega. 22mm2 til 1500watt (+kanskje en forsterker til...), er for lite. Personlig ville jeg brukt 50mm2, når du snakker så stor effekt.

Når det er snakk om strøm til forsterkere, er det en god regel: Det er ikke noe som heter for stort. For lite er et problem.

Bruk en polsko hvor du får plass til alle ledningene. Bruk like tykk ledning fra batteri til chassis... Husk at den er med i kretsen den også.

Bytt gjerne ut ledningen fra dynamo til batteri også... Så får du hentet ut litt høyere spenning og ampere fra den.

Koble kondensatoren så nærme den største forsterkeren som mulig. Da får du god sparkehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som begynner å bli gøy er når man skal legge inn 2/0 awg kabel (67.4mm2) kabel og finner ut at det ikke er så enkelt å finne sikringsholdere som tar den dimmen.. Noen som vet om splittblokker/sikringsholdere som tar mer enn 50mm2 ???

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rockford Seat

Det som begynner å bli gøy er når man skal legge inn 2/0 awg kabel (67.4mm2) kabel og finner ut at det ikke er så enkelt å finne sikringsholdere som tar den dimmen.. Noen som vet om splittblokker/sikringsholdere som tar mer enn 50mm2 ???

ANL har vel tilkobling for kabelsko ? (eller så er det eg som hugser feil) men sikringene der er jo svindyre, og du får jo automatsikringer til 200,-kr med tilkobling for kabelsko...

-91 Bmw e36 325i Sedan

-86 Bmw e30 316 1.8l motorhavari, selgest

X golf2 gti 8v, bmw 528 e28, golf2 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider