Gå til innhold

Hjelp til installasjon av bilstereo i golf 4. Haster..

Ranger emnet

PixlFace

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte og oppgradere litt lyd i min Golf 4.

Har i dag en pioneer DEH 3200(tror jeg det er) og orginale front og diskant høytalere.

Hadde planer og om rigge bassen i bagasjen(døøh) samt clarion høytalerene i hattehylla.

Mitt spørsmål er da: ettersom dette er komponent høytalere som egentlig skal fremme i bilen vil de funke greit bak? Evt kommer jeg til og trenge forsterkeren eller er denne unødvendig?

Første gang jeg gjør noe som dette så har lest meg til hvordan dette skal gjøres, om noen har noen tips/info så ere bare og fyre løs :)

Har noe ala denne bassen:

http://image.dhgate.com/upload/20109/46/ff808081229be59f01229c4548827d3e/productimg1283488446689.jpg aktiv med innebyggd forsterker.

Disse høytalerene:http://www.audiobutikken.no/clarion-srq1720s.html

og denne forsterkeren liggende: road gear mosfet amplifier 250

Dette skal gjøres i morgen(Fredag) så fint om jeg kunne fått noen kjappe svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hattehylla skal du ikke ha noe som helst annet enn hatter. Du har plass til et 6,5" komponentsett BÅDE i fordørene og bakdørene, så da har du ikke bruk for noe mer bakfra enn en subwoofer i bagasjen. Clarion-settet er bra nok til å monteres foran i bilen. Etterhvert kan du skaffe et til av det samme Clarion-settet til å sette i bakdørene, om du må ha mer lyd. Den subwooferen din gir ikke allverden med trøkk, så et komponentsett til kan hjelpe til endel uansett.

En separat forsterker til komponentsettene er alltid en fordel, så den kan trygt benyttes. Hvor bra den forsterkeren egentlig er skal jeg nok derimot ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hvor mange sub-kasser spiller 30Hz høvelig da? Eller hvor mange hører på musikk som har info nedi 30Hz-området? ;)

Fire stk 8" i dørene kan da absolutt gi kurant trykk langt ned på skalaen med godt dempede dører, litt equalizing og en god forsterker. Fire 8" tilsvarer én 15" i membranareal, så det er da absolutt å flytte litt luft slik sett.

Med en vanlig overgang kan mange 8" med neodymiumsmagnet settes i Golf IV, Passat B5 og andre VAG:

2071_phonocar_3_875.jpg

3525_rainbow_r231036_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel for forsterkeren som har subsonic filteret og ikke subkassa ;) hehe.

men hva får deg til og tro at de fleste kjører sub sonic filteret sitt på 40? kjenner ingen jeg som kjører det så høyt

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel for forsterkeren som har subsonic filteret og ikke subkassa ;) hehe.

men hva får deg til og tro at de fleste kjører sub sonic filteret sitt på 40? kjenner ingen jeg som kjører det så høyt

Fordi det er det jeg har sett rundt om? De som ikke har interesse for lyd, men bare vil ha det, har som often stilt inn anlegget litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mer musikk enn du aner. Men hvor mange subkasser som spiller 30Hz? Nesten ingen, da de fleste har subsonic-filther på 40Hz..

Joda, men nå spurte jeg retorisk hvor mange mennesker som hører på musikk med info nedi 30Hz-området. En viss forskjell. ;) For de aller fleste vil skikkelig basskvalitet mellom 50 og 100Hz være nirvana nok.

Med en lukket kasse er det ikke så stort poeng med subsonic så høyt som 40 nei. Med en portet kasse bør subsonic stå tett opptil portens avstemmingsfrekvens, om man nå aner hvor den ligger. Dette vil spare høyttaleren for ekstreme slaglengder den ikke vil kunne omdanne til lyd uansett, gi bedre effekttålighet og som regel bedre lyd generelt. Så med en standard kjøpekassebass kan 40Hz være teknisk sett ok.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er det jeg har sett rundt om? De som ikke har interesse for lyd, men bare vil ha det, har som often stilt inn anlegget litt feil.

da er jeg enig med deg ;)

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå spurte jeg retorisk hvor mange mennesker som hører på musikk med info nedi 30Hz-området. En viss forskjell. ;) For de aller fleste vil skikkelig basskvalitet mellom 50 og 100Hz være nirvana nok.

Med en lukket kasse er det ikke så stort poeng med subsonic så høyt som 40 nei. Med en portet kasse bør subsonic stå tett opptil portens avstemmingsfrekvens, om man nå aner hvor den ligger. Dette vil spare høyttaleren for ekstreme slaglengder den ikke vil kunne omdanne til lyd uansett, gi bedre effekttålighet og som regel bedre lyd generelt. Så med en standard kjøpekassebass kan 40Hz være teknisk sett ok.

Mye musikk man finner i dag har informasjon langt nede i frekvensspekteret, men hvorfor hører man det ikke? Fordi folk ikke har høyttalere som klarer å spille det, eller at de har tunet kasser for høyt. Frekvensene mellom 50-100Hz er per definisjon ikke(?) bass, men midbass. En sub som sitter bak i bilen bør ikke spille disse frekvensene, da det ødelegger lydbildet.

Helt enig med deg at subsonic bør ligge i nærheten av tuningfrekvens(noe under, etter hva jeg har tilegnet meg av informasjon ref: Hifonic), Men da kommer problemet med at veldig mange tuner kassene sine alt for høyt, ofte opp i mot midbassområdet. Da mister man liksom meningen med subwoofer som "sub".

Du vil nok bli overrasket over hvor mye musikk som rører nedi de dype tonene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok bli overrasket over hvor mye musikk som rører nedi de dype tonene

Du får ikke helt med deg poenget mitt... jeg vet utmerket godt at veldig mye musikk har info nedi der, men jeg vil fortsatt påstå at det ikke nødvendigvis er så veldig mange mennesker som hører på akkurat dén musikken... er ikke bare tjueåringer som hører på musikk i bilen. :D

Midbass vil jeg nok regne fra 80Hz og oppover... og selv rundt 100Hz kan det være vanskelig å høre hvor bassen kommer fra, så det behøver ikke å ødelegge lydbildet med å la sub-kassa gå opp dit, og ihvertfall ikke med en fasekontroll. :)

Merk ellers at min lille polemikk med deg er basert på utsagnet ditt her:

Hvilke frekvenser spille disse 4*8" dine da andreasbj92? Spiller de 30Hz høvelig eller?

Du vil nok bli overrasket over hvor mange folk som gir F i 30Hz, så lenge de ihvertfall får bra bass mellom 50 og 100Hz ;)

Derfor synes jeg 4stk 8" kan være en utmerket erstatning for en basskasse for folk flest.

De som ikke har interesse for lyd, men bare vil ha det, har som often stilt inn anlegget litt feil.

En god observasjon og godt formulert.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke helt med deg poenget mitt... jeg vet utmerket godt at veldig mye musikk har info nedi der, men jeg vil fortsatt påstå at det ikke nødvendigvis er så veldig mange mennesker som hører på akkurat dén musikken... er ikke bare tjueåringer som hører på musikk i bilen. :D

Er det nå jeg skal begynne å ramse opp divers jazz, klassisk, kari bremnes-musikk osv? :)

Jeg vil hvertfall velge å påstå, etter å ha hvert på flere bilstereotreff hvor folk har hørt demo, at veldig mange som har fått demo har blitt interessert i å ha nettopp 30Hz og til og med nedover i frekvens i bilen. Fordi mange blir overrasket over hvor hysterisk morsomt dette er ;)

Det krever dog at man har stor basskasse(ofte), og gjerne litt effekt, men moro er det! Hørte nettopp på "how low can you go" eller whatever den heter i bilen til en kamerat, og det var stille omtrent hele sangen :p anlegget klarte jo ikke sangen, det er kjedelig as..

Lenke til kommentar
Del på andre sider