Gå til innhold

Trenger hjelp til å bygge kasse.

Ranger emnet

svartepetter

Anbefalte innlegg

Hallo.

Trenger hjelp til å lage "rette" mål på basskassen som jeg skal få ordnet.

Legger ved bilder av maks mål kassen kan være.

Maks høyde

Maks lengde

Som dere ser så er det maks 39 cm i lengden jeg kan bruke for å få plass i hatthyllen, og jeg har planer om å få en 15" der. Det er litt under 38 cm fra hver ende på subben, vil jeg kunne lage en kasse som kun er 1 cm lengre enn selve subben?

Maks bredde på kassen er 92 cm, men å ha den så bred blir for stort regner jeg med.

Det er snakk om en Slik sub.

Ut i fra målene jeg har nevnt, hvor stor bør kassen være, hvor stor bør porten jeg skal ha være? og hva bør lengden være?

Er det noen andre mål jeg har glemt å nevne for at dere kan hjelpe meg med å lage best mulig kasse så bare si i fra :)

planen er å ha sub'en på toppen av kassen med en port rett ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skulle helst ikke hatt noe trykk i selve bagasjerommet da det er en dieseltank mellom baksetet og bagasjerommet som gjør at du så vidt merker noe trykk inni bilen.

Men hvordan funker det med at jeg lager en vanlig kasse med en port på toppen med et rør som går opp i hatthyllen?

Ser for meg at dette ikke blir like bra som å ha elementet i selve hatthyllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er i en mercedes?lagde en test kasse til en kompis som har en 190e 94-95 mod tror jeg det er.lagde en kasse som var 40cm høy 70 cm dyp i bunn og 45cm i topp og 70 eller 80 cm brei.husker ikke helt.kassa er iallefall på 140 liter. kassa gikk inn med litt makt.hehe.mål deg litt fram.kan joogså lage en kasse i papp og teste med det også.du kan bygge kassa så lang du bare vil.husk og fjern høytt i hatte hylla iallefall.mvh kim

Endret av kimafro

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.det er jo bra da;) band pass er nokk det beste ja.men kan være meget vanskelig å bygge.en må være ekstremt nøye pluss at en får kun noen frekvenser kassen booster på.men mercedes er litt bæsj¨å bygge i ja desverre.men for all del ikke kutt i hatte hylla.kommer du på eu med en 15 tommer der så sliter du nokk desverre.en må bare være litt kreativ noen ganger.men husk og ha en god og kraftig forsterker så tenker jeg nokk at du blir fornøyd jeg:) tenker nokk en reflex kasse også basser godt baki der samme åssen du har elementet mvh kim

Endret av kimafro

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg tasta inn t/s parametrene til den sub n og får opp en optimal kasse på 100 liter tuna til 30hz med 6" port skal den være 48,54cm lang.men kan jo bygge l port også selvom det er litt mere jobb.100 liter tuna til 35hz skal røret være 32 cm 6" der også ;) men husk at elementet tar noen liter også.det står hvor mange liter det tar i det papiret du får med :) lager du l port med dine kasse mål(innvendig) så skal porten være 45 cm brei 5cm høy og 58,22cm lang(bretta i kassa)(35hz) hvis jeg ikke tar helt feil.og ved (30hz) skal den være 85,85cm lang.husk at en port spiller sammen med elementet så framt du ikke bygger bandpass da kommer all lyden ut porten.håper dette var noe og bli klok på.hvis det er noen som mener at jeg tar feil i mine beregninger så si ifra ;) mvh kim

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Er ferdig med å lage kasse nå, ble fornøyd med den da dette er første gangen jeg bygger en kasse og er ikke av typen som driver å bygger ting. Her har dere et bilde av kassen.

Har testet den litt i bilen uten noen hatthylle og da har jeg vært meget fornøyd med resultatet, men planen var å lage ny hatthylle og ha portene opp i hatthylla. Dette ble jeg ferdig med i dag, å resultatet ble meget dårlig. Men hvordan det ble seende ut er jeg ganske fornøyd med. Her er et bilde av hatthyllen, den ble tatt ut igjen etter 5 minutter da det ble dårlig resultat.

Det neste jeg skal teste nå er å legge et gitter i hatthyllen, håper dette funker hakket bedre enn hva å lage ny hatthylle gjorde.

Kan poste resultatet her hvis noen er interesserte i å se hvordan det blir etter hvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må mase på dere en gang til, vil vite hvor mange hz kassen min er tunet til.

lengde; 37 Cm

Høyde; 42 Cm

Bredde; 57 Cm

88 liter.

Port x 2

# 8,0 cm innvendig diameter

# 30 cm rør

Dimensions 38 cm / 15“

Mounting Depth 24,7 cm / 9.8“

Power WRMS 2500

Impedanz / Impedance 2 x 2 Ohm

Spl 91 dB

Xmax 50 mm / 2“

Fs 37,8 Hz

Qts 0,49

VAS 49,12L / 1.73 cu.ft.

Alt jeg fant på Ground Zero sin side.

http://www.ground-zero-audio.com/english/05_nw15.htm

Selve subben, hvis flere tall, osv. trengs for å regne ut hva den er tunet til.

Takker for alle svar.

En ting til, blir så jeg handler meg ny bil etterhvert så jeg får utnyttet anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider