Gå til innhold

Plassering av høytalere og lakkering

Ranger emnet

Kn3tten

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 17 år, og har fått en Toyota Corolla 1987 modell :) Tar lappen på dagen jeg blir 18, så kan jo bruke denne tiden til å gjøre noen små justeringer på skraphaugen :)

Jeg har tenkt på å oppgradere/bytte ut høytalerene i bilen, siden disse er helt elendige. Er det vanskelig å montere nye høytalere og subber? Hvordan kan dette vere mulig i denne bilen, og er det kansje nok å bare installere subber bak i bilen?

Den delen av bilen som fortsatt har lakk, er rød. Så det er vel på tide å lakkere bilen :) Tenkte å lakkere den svart. Jeg ønsker å gjøre dette selv siden profesjonell lakkering koster mer enn selve bilen. Hvilke måter finnes det å lakkere bilen selv på? Og om jeg gjør dette, blir svartfargen helt kullsvart, eller litt mer "glinsete" som dagens svarte biler. Dette kan jo kansje variere, jeg vet ikke. Tenkte jeg også skulle male/lime på noen ekstra "effekter" etter lakeringen. Hvordan kan jeg gjøre dette, og hva er det enkleste? Tenkte på noen små former og mønster.

Takker for alle responser! :)

Endret av Kn3tten
å og ø virket ikke?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytting av høyttalere er vel bare å vippe opp dekselet og høyttalerne er vel bare festet med et par skruer?

Jeg ville heller ha foliert mønster på bilen, da det er lettere å ta av igjen, og det skader heller ikke lakken.. Du vil også få et mye bedre resultat enn ved maling.

http://www.carlab.dk/shop/frontpage.html

http://www.dekorshop.no/

[ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab     [ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab.  
[ ] 1996 Opel Astra F 1,6 GL                    [x] 1994 Volkswagen Golf GL 1,8 stv - Solgt

[x] 1997 Opel Omega B 2.0 16v - Solgt   [x] 1997 Opel Vectra 2.0 16v CD - ufrivillig vraket
[x]1988 Audi 80 1.8s - Solgt                     [x]1993 Audi 80 2.0 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytting av høyttalere er vel bare å vippe opp dekselet og høyttalerne er vel bare festet med et par skruer?

Jeg ville heller ha foliert mønster på bilen, da det er lettere å ta av igjen, og det skader heller ikke lakken.. Du vil også få et mye bedre resultat enn ved maling.

http://www.carlab.dk/shop/frontpage.html

http://www.dekorshop.no/

Jeg er ikke sikker på hvilke høgtalere som passer, hvordan jeg skal koble opp sub i bagasjerommet eller i hatthylla osv. Er veldig lite oppdatert når det gjelder dette. Og hvilken nettside selger billige, men fortsatt gode høgtalere?

Hva er det du mener med ett foliert mønster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvilke høgtalere som passer, hvordan jeg skal koble opp sub i bagasjerommet eller i hatthylla osv. Er veldig lite oppdatert når det gjelder dette. Og hvilken nettside selger billige, men fortsatt gode høgtalere?

Hva er det du mener med ett foliert mønster?

Hvis du tar ut høyttalerne i hattehylla, kan du finne størrelsen på høyttaleren, evt. ta med denne til torshov, e.l. for å finne ut størrelse.

For å montere sub i bagasjen trenger du også en forsterker. Du må trekke strømkabel fra batteriet i motorrom og inn på forsterkeren (Enkelte kjøper ekstra batteri i bagasjerom og bruker det). Videre må du strekke høyttalerkabel(kabler) fra CD-spiller og til forsterkeren. Helt til slutt må du koble høyttalerkabler fra forsterker til sub.

Tenkte jeg også skulle male/lime på noen ekstra "effekter" etter lakeringen. Hvordan kan jeg gjøre dette, og hva er det enkleste? Tenkte på noen små former og mønster.

Det jeg mente med foliert mønster var: Det kan lønne seg å kjøpe custom-laget folie/vinyl til å ha på bilen. Dette er lettere å fjerne enn maling og mer skånsom mot lakken. Men hvis du skal lakkere selv, går det an å lage mønsteret for hånd, skjære ut av papir og bruke hele papirhullet med hull i.

[ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab     [ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab.  
[ ] 1996 Opel Astra F 1,6 GL                    [x] 1994 Volkswagen Golf GL 1,8 stv - Solgt

[x] 1997 Opel Omega B 2.0 16v - Solgt   [x] 1997 Opel Vectra 2.0 16v CD - ufrivillig vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med foliert mønster var: Det kan lønne seg å kjøpe custom-laget folie/vinyl til å ha på bilen. Dette er lettere å fjerne enn maling og mer skånsom mot lakken. Men hvis du skal lakkere selv, går det an å lage mønsteret for hånd, skjære ut av papir og bruke hele papirhullet med hull i.

Klistermerke hadde vert fint ja, men hvor får jeg kjøpt mønster osv? På den siden du linket til finner jeg bare tekst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dekorshop.no/pristilbud.php

Skriv inn et ønske, etv. lage logo/mønster på photoshop e.l. (Kan godt gjøre dette for deg, hvis du beskriver hvordan du vil ha det) og send inn ønske om pristilbud. Du vil få svar etter et par dager.

Du må forhåndsbetale, altså at de sender deg vinylet etter at de har registrert innbetaling. Har selv gjort dette og disse er til å stole på. :)

Da vil det også følge med bruksanvisning om hvordan det skal "monteres"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv inn et ønske, etv. lage logo/mønster på photoshop e.l. (Kan godt gjøre dette for deg, hvis du beskriver hvordan du vil ha det) og send inn ønske om pristilbud. Du vil få svar etter et par dager.

Du må forhåndsbetale, altså at de sender deg vinylet etter at de har registrert innbetaling. Har selv gjort dette og disse er til å stole på. :)

Er egentlig ikke helt sikker på hvordan jeg vil ha den. Har du noen forslag? :) Tenkte kansje å lakkere den helt svart. Deretter kansje ha noen striper små flammer eller noe sånt på sidene. Jeg vil ikke at bilen skal bli FOR rånete, jeg er ikke av den typen. I bunn og grunn er jeg bare interesert i å fikse den helt ødelagte lakken på bilen nå. Men hadde vert litt småkult med f.eks ett hvitt tigerhode fram på panseret eller noen striper på sidene.

http://static.cargurus.com/images/site/2008/04/16/05/00/1987_toyota_corolla_dx-pic-51568.jpeg Det er ikke samme bilen, men ligner noe lunde :)

Er open for alle tips du kan komme med! Og om det jeg har tenkt er helt på vidda eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Skrev ett innlegg der jeg beskrev hvordan jeg vil ha det...sann halvseis ivertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke helt sikker på hvordan jeg vil ha den. Har du noen forslag? :) Tenkte kansje å lakkere den helt svart. Deretter kansje ha noen striper små flammer eller noe sånt på sidene. Jeg vil ikke at bilen skal bli FOR rånete, jeg er ikke av den typen. I bunn og grunn er jeg bare interesert i å fikse den helt ødelagte lakken på bilen nå. Men hadde vert litt småkult med f.eks ett hvitt tigerhode fram på panseret eller noen striper på sidene.

http://static.cargurus.com/images/site/2008/04/16/05/00/1987_toyota_corolla_dx-pic-51568.jpeg Det er ikke samme bilen, men ligner noe lunde :)

Er open for alle tips du kan komme med! Og om det jeg har tenkt er helt på vidda eller ikke :)

Jeg kan lage en photoshop i løpet av neste uke (Uke 15). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Noe framgang? : )

Jeg må bare beklage for at jeg ikke har fått begynt på det enda. Vært en del skole og jobb i det siste. Fritiden jeg da har hatt i etterkant har jeg måtte prioritere for å få igang bilen igjen. :(

Får forhåpentligvis tid snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert ute i regnværet og tatt noen bilder der du ser hvordan bilen faktisk ser ut :) Siden det regnet når jeg tok bildene, ser lakken finere ut enn det den faktisk er ;)

http://www.megaupload.com/?d=2XDSNCH6

Som du ser, har jeg innredet med ett nytt setetrekk. Mønsteret på setetrekket, (den hvite ørnetingen) hadde vert kul å hatt på utsiden også. Kansje hatt noe liknende, matchende mønster på hver av sidene på bilen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider