Gå til innhold

Lakkering av gammel Corsa

Ranger emnet

Fornes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 98 modell Opel Corsa, 2-dørs, Swing. Bilen har gått 132000, og jeg kjøpte den for 14.500. Fungerer veldig bra, aldri hatt noen spesielle problemer med den, så det er en genial førstegangsbil til en 18-åring. Det eneste som ikke er så genialt, er fargen - falma gul. Fargen får bilen til å se så sinnsykt billig og bedriten ut, selv om det i realiteten er en god og nokså lite kjørt bil.

Jeg lurer derfor på hva som er den billigste måten å få ny farge på bilen. Da er jeg selvsagt ikke interessert i å bruke like mye som jeg kjøpte bilen for på å lakkere den. Men jeg lurer på om det finnes noen relativt billige måter å gjøre det på, og samtidig få et resultat som er nokså likt det du får hos an lakkerer??

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt mulig å gjøre arbeidet selv, om du har tilgang på en relativt luft-tett garasje, som kan varmes opp. Deretter må du pusse ned bilen, og grunne den. Spraybokslakk vil gjøre susen. Plukk deg ut en pen farge som du ønsker, og spraybokslakker hele bilen. Gjevne drag over hele bilen på rundt 20 cm avstand. Bedre å gå over den flere ganger enn å forsøke å mette lakken på første runde. Tilslutt må du få på noen lag med klarlakk, også fra boks. Forsøk gjerne med en mindre del først. Som f.eks. forskjermen eller noe slikt. Dette bør bli ganske rimelig, og resultatet bør også bli helt kurant.

Det nest rimeligste er å få tak i en lakkerer som går i lære. De ønsker ofte slike muligheter for treningens skyld, og kan gjerne ta på seg oppdraget for vestentlig mye mindre enn et lakkeringsverksted gjør det. Tror til og med at de får muligheten til å disponere lakkboks, uten kostnader (det koster en del å drive en slik boks), og da er det bare lakken, og arbeidet som koster penger.

Alternativ 3 er nok å ta seg en lang luftetur med bilen, nærmere bestemt til utlandet. De har andre priser på slikt arbeid. Og da gjerne noe man kan leve med.

Personlig hadde jeg valgt sprayboksvarianten. Kan se på Edd China gjøre dette på endel biler i Discovery programmet Wheeler Dealer. Resultatet ble i alle fall der, meget imponerende.

Velger du f.eks. sort, så er det også vanskeligere å se småfeil, om det skulle oppstå. Husk da å registrere fargebytte i vognkortet, ellers får du fort problemer om du blir stoppet.

Lurer du på hvordan bilen blir seende ut i en annen farge, kan du legge inn en tråd på photoshop, mod my ride! seksjonen, så kan jeg, eller noen av de andre som henger mye der, shoppe bilen i en annen farge, slik at du får sett hvordan resultatet kan bli. Bildet du legger ut, må i så fall være av god kvalitet. Mange legger ut uskarpe små bilder, og det er fryktelig vanskelig å jobbe med.

-T

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider