Gå til innhold

EU-kontroll av bremsebelegg??

Ranger emnet


Bruker

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen min p� EU-kontroll i forrige uke og f�tt markering 0 p� bremsebelegg (pkt 1.1.8) og tromler/skiver (pkt. 1.1.9). Dette viser iflg rettledning om periodisk kontroll at forholdet er kontrollert og funnet i orden. Bilen er en VW Caravelle 1997.

 

Etter bare ca 2-300 km kj�ring p�f�lgende helg skraper det metall mot metal p� h�ydre bakbrems da ytre bremsebelegg er helt nedslitt. Skiven er blitt �delagt og m� skiftes. Det var ingen ulyd i bremsene f�r og like etter kontrollen.

 

Verkstedet konfronteres med saken. En mener at bremsebelegget er vanskelig � se p� yttersiden ved bruk av originale st�lfelger og at en m� ha bil p� service for � f� dette tilstrekkelig sjekket. EU-kontrollen gir kun status ved kontrollen og ikke etter 50 meter kj�ring etter kontroll. Verkstedet tar ikke ansvar.

 

Kan jeg klandre verkstedet for at de ikke har oppdaget forholdet?

 

Kan jeg forvente at verkstedet g�r god for kvalitet p� alle bremsebelegg n�r pkt. 1.1.8 er markert med 0, selv om noen av skivene er vanskelig tilgjengelig for visuell kontroll?

 

Kan jeg forvente at verkstedet st�r for ny bremseskive m/omlegging omkostningsfritt og at jeg kun betaler skifte av belegg, som jeg hadde m�ttet skifte uansett?

 

Takknemlig for svar fra fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU-Kontrollen er ment som en forenklet kontroll av bilens sikkerhetsmessige stand, forenklet innebærer at enkelte feil kan komme seg igjennom kontrollen.

 

Viktigste faktor er at en EU-kontroll ikke er ment som en erstatning for egenomsorg og kontroll av bilens stand, herunder især slitasjedeler som man vet at vil trenge utskiftning over tid.

 

Dette betyr at du kan godt kritisere verkstedet for ikke å ha oppdaget feilen, men du må ta på deg like mye av ansvaret for ikke å ha oppdaget feilen på egenhånd.

 

Dersom bilen hadde vært inne til service for detaljert kontroll av bilens stand, så ville du hatt en vis tilgang til å kreve erstatning fordi du har betalt og fått utført en kontroll som spesifikt skal oppdage alle gjeldende eller potensielle mangler, men det blir nok vanskelig i dette tilfellet fordi at undersøkelsesrutinene er nokså annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man kunne oppdage utslitte bremser med sikkerhet når ikke hjulet skal skrues av en gang.

 

Dessuten er det vel ikke en feil med bremsene om de er slitte men fungerer helt ypperlig i utgangspunktet.

Jeg vet at man kan sette mangel på slitte bremser, men denne er i grenseland.

 

PKK: En visuell kontroll der man ikke skal behøve å demontere noe mere enn hjulkapsler

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår