Gå til innhold

Hvordan få opp bakdør når barnesikring er på og håndtak på utsiden er defekt?

Ranger emnet

hifinyter

Anbefalte innlegg

Heisan

Helt ny på dette forum og håper noen kan hjelpe meg med dette.

Jeg har lånt en golf (1K?) 2004 modell der høyre bakdør ikke lar seg åpne. Barnesikringen er satt manuelt på og så har håndtak på utsiden plutselig sluttet å virke. Så hvordan løser man dette? (uten å sette den inn til verksted i første omgang ihvertfall).

Har kommet til tre skruer på innsiden av døren, 1 helt nede og 2 bak håndtak (ikke åpneren) som måtte løsnes først. Kjenner at panelet løsner, men får bare flyttet det loddrett opp noen cm, men så er det stopp. Har jeg glemt noe skruer eller er det noen triks for å få panelet løst?

Tips noen?

På forhånd takk:)

Audi A3 sportback ambition. 1,6. 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å få fiska tak i staget til yttre åpne på ett vis.

Ellers må du av med dørtrekket, og det er slettes ikke sikkert det lar seg demontere uten å gå istykker med lukket dør.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Har tenkt tanken ja, men vet jo ikke helt hvordan det ser ut inni døren så det blir litt fisking i blinde. Mener du det skal være mulig å gjøre dette fra utsiden? Jeg finner ihvertfall ingen åpning der som jeg kan lure noe inn i for å "fiske" etter staget.

Kanskje jeg burde demontere den andre døren først, den får jeg jo åpnet og dermed kanskje lettere å få av dørpanelet. Og bruke den som "veileder" til den defekte døren.

Pokker dette er irriterende, spesielt når det skjer når jeg låner en bil! Prøver desperat å få det fikset før den skal leveres tilbake på fredag. Så ikke nøl med tips om noen har.

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg slå fast at det er en golf 5:)

Quattro73, vet du hvilken funskjon nr 11 på bildet har? Mener det er nr 10 som er barnesikringen. Så denne på døren over sikringen og klarte ikke å finne ut hva det var. Sikkert ikke noe som hjelper meg, men kjekt å vite:)

Har vært innom tre forhandlere, ingen er interessert i å si noe annet enn at jeg må levere inn bilen. Det var nettopp det jag hadde håpet å slippe da studentbudsjettet ikke er mye å skryte av akkurat nå. Dette er en lånt bil, men har ikke lyst å levere den fra meg uten å få dette fikset. (vår feil at barnesikringen er satt på)

Det jeg hadde håpet på var ett bilde av innsiden slik at jeg vet hva jeg skal fiske etter. Siden jeg bare får dørpanelet delvis av. Men tegningen er et godt stykke nærmere enn jeg var ihvertfall:)

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra quattro, tusen takk for bildene. Utifra bilde 3 så tror jeg at noe har løsnet på innsiden, for den "proppen" som ligger i det gjengede området er der enda. Men om jeg får av det dekselet som er fjernet på bildet så burde jo mye være gjort. Da ser jeg forhåpentligvis hvor den har løsnet og kan få tak i det manuelt for å få åpnet døren. Er det mulig å få det av fra utsiden tror du?

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Hei

Trodde jeg hadde oppdatert denne, men ser at det ikke har blitt gjort. Synes det er irriterende når andre spør om hjelp, men ikke gidder å gi tilbakemelding på om forslag har hjulpet til en løsning. Så litt sent svar, men bedre sent enn aldri får jeg håpe..

Quattro73 skal ha en stor takk for bilder og tips.

Løsning: Inni i "sprekken" til håndtaket når man trekker håndtaket til seg kan man se en plugg med riller/gjenger. Denne skal presses inn i et spor i selve håndtaket. I mitt tilfelle var denne løsnet og jeg kunne se den et stykke inne i sprekken. Fikk tak i den med en spiss tang, trakk forsiktig og kunne høre lyden av en dør som åpnes!! herrejesus for en god følelse det var, hadde innstilt meg på en verkstedregning på nærmere 10 tusen, og så var løsningen så enkel.

Takk for alle bidrag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Trodde jeg hadde oppdatert denne, men ser at det ikke har blitt gjort. Synes det er irriterende når andre spør om hjelp, men ikke gidder å gi tilbakemelding på om forslag har hjulpet til en løsning. Så litt sent svar, men bedre sent enn aldri får jeg håpe..

Quattro73 skal ha en stor takk for bilder og tips.

Løsning: Inni i "sprekken" til håndtaket når man trekker håndtaket til seg kan man se en plugg med riller/gjenger. Denne skal presses inn i et spor i selve håndtaket. I mitt tilfelle var denne løsnet og jeg kunne se den et stykke inne i sprekken. Fikk tak i den med en spiss tang, trakk forsiktig og kunne høre lyden av en dør som åpnes!! herrejesus for en god følelse det var, hadde innstilt meg på en verkstedregning på nærmere 10 tusen, og så var løsningen så enkel.

Takk for alle bidrag:)

Til info:

"pluggen" med riller/gjenger som du nevner kan sees på bilde nummer 6 i denne tråden: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2984471 ikke sant?

Det er vel også del nummer 6 på skjemaer til urquattro?

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider