Quattro73 Skrevet Mars 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2011 Er flere som har etterspurt guide for skifte av registerreim på 10v så derfor har jeg snekret sammen en. Denne guiden er med utgangspunkt i en Audi 100 C4 med AAR-motor. NF- og NG-motoren er omtrent identisk, men karosseriet rundt vil være ulikt. Før du begynner må du ha kjøpt inn Loctite type gjengesikring, ny registerreim, nytt strammehjul, ny vannpumpe med ny gummipakning, ny frostveske og ny senterbolt til svinghjulsdemperen. Du må også ha spesialverktøyet VAG 2084 tilgjengelig eller lage deg ett som gjør samme nytten, samt en momentnøkkel med innstillingsområde 450 Nm. 1. Fjerne dekselet under motoren. 2. Ta av tåkelysene fremme (om montert) og skru av de små dekslene under hovedlyktene. 3. Løsne sidefestene på støtfangeren (plastklips mot skjermene) og skru så ut de fire M8-boltene som holder fangeren på plass. 4. Løsne og trekk ut wiren til panseråpneren og skru av frontstykket over lyktene. 5. Tapp av all kjøleveske, er tappekran nede på radiatoren. Løsne oljekjøleren til servoen. 6. Ta av alle slangene til radiatoren og skru ut radiatoren. 7. Skru av kjøleviften (4 stk M6 skruer). Motoren/bilen vil da se ut som på bildet under. 8. Fjern multireima og skru av strammeren til denne. 9. Skru av reimhjulet på servopumpa. 10. Ta av dekselet over registerreima. 11. Rotér motor slik at veiv er i ØD (0-merke på svinghjul ligger plant med nedre flate i insp.hull mot svinghjul. Her viser 0-merket for ØD som skal ligge overens med den nedre flaten i hullet. ØD-merke på svinghjuledemper. Sjekk så at merke på kamdrev står overens med merke på dekselet bak kamdrevet. Se bilde under, der vises merke på kamdrev og på dekselet bak. Det nederste bildet viser merket på et originalt kamdrev, det øvre er et justerbart kamdrev. 12. Skru av strammemekanismen for registerreima. De to øvre boltene er i glidespor, den nedre er opplagring. 13. Løsne og skru ut senterbolten på svinghjulsdemperen og ta av demperen. Denne bolten sitter svært godt og du bør ha spesialverktøyet VAG 2084 tilgjengelig for å holde demperen igjen. Jeg har lagd et selv med 80 cm arm som går ned i bakken. Å Sette bilen i gir og få noen til å holde på bremsen mens bolten løsnes er ingen god løsning. Sporkilen i demperen kan knekke, eller du kan i verste fall ødelegge kilesporet i veiva. Bolten har vanlige høyregjenger, ikke links! Når svinghjulsdemperen er av, skru så av metalldekselet bak denne og ta av den gamle registerreima. Bilder av VAG 2084 Kilesporet på veiva 14. Skru ut de tre boltene som holder vannpumpa. Ta ut vannpumpa og monter den nye. Boltene tightes med 20 Nm. 15. Monter tilbake reimskivehjulet på servopumpa. Vil da se ut som på bildet under. 16. Monter det nye strammehjulet, skru til boltene for hånd. 17. Legg den nye registerreima rundt veivakselen og oppover, skru så på metalldekselet bak svinghjulsdemperen. 18. Legg registerreima rundt drevet bak på svinghjulsdemperen og monter svinghjulsdemperen på veiva. Husk at denne kan kun monteres en vei grunnet sporkilen! 19. Den nye senterbolten til svinghjulsdemperen settes inn med Loctite, da av typen gjengesikring, ikke gjengelåsing. Loctite 243 fungerer bra. Skru inn bolten og tighte den til 450 Nm. Husk mothold med verktøyet VAG 2084. 20. Sjekk at veiv er i ØD og kamdrevet står overens med merket på dekselet bak drevet. Legg registerreima med tennene i inngrep med drevet på veiva. Hold den så stramt oppover og legg den over drevet på vannpumpa og videre over kamdrevet. Det som er viktig er at reima er uten slakk mellom veiv, vannpumpe og kamdrev, all slakk skal tas opp via strammehjulet. 21. Reima strammes med strammehjulet. Når den er passe stram så tighte boltene som holder strammehjulet, 10 Nm. Reima er passe stram når man mellom vannpumpa og kamdrevet kan vri denne 90 grader med to fingere. Rotér veiv litt mot klokka før strammingen sjekkes. Når dette er ok så rotér veiva to omdreining hver vei. Sjekk etterpå at merke på kamdrev er riktig når veiv er i ØD. Om ikke gå tilbake til pkt 20. 22. Sett på plastdekselet over registerreima. 23. Monter strammeren til multireima. 24. Tre multireima på plass og skru på igjen kjøleviften. 25. Om du hadde blå kjøleveske fra før så kan denne med fordel byttes til rød. I såfall må kjølesystemet og radiator spyles godt først, nå er et perfekt tidspunkt til dette. 26. Monter tilbake radiatoren og kople til alle slangene. Fyll på NY kjøleveske med blandingsforhold 50/50. 27. Nå kan alt resterende monteres tilbake i motsatt rekkefølge.Husk wiren til panseråpneren, samt å teste funksjonen før panseret lukkes. Start motoren og la den gå på tomgang. Når motoren blir varm og termostaten åpner så vil nivået i ekspansjonstanken synke fort. Etterfyll kjøleveske umiddelbart, hold også motor på 2-3000 omdr av og til for å få opp turtall på vannpumpa. Når nivå i ekspansjonstank er stabilt så skrur du på lokket på ekspansjonstanken. Luft nå kjølesystemet, luftes ved å åpne lufteskruen på slangen ut av varmeregisteret (i vannkassen) til kun kjølevann kommer ut (og ikke luftbobler). Ikke alle modeller har denne lufteskruen, og husk at det kommer ut damp og svært varmt vann! Etter en kjøretur, sjekk nivået på ekspansjonstanken da mer luft kan ha kommet ut av kjølesystemet. Et annet triks for å få ut 'trappet luft' i toppen (både for de med og uten lufteskrue på varmeregisteret) er å finne den bratteste oppoverbakken, kjøre opp i denne med driftsvarm motor, stå litt på skrå slik at det høyeste punktet på bilen er venstre foran. Hold ca 2500 omdr helt til viften på radiator starter (vit at viften fungerer før du gjør dette slik at du ikke dreper motoren, uansett skal motortemp ikke over 105 grader). Lufteskrue på varmeregister. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.