Gå til innhold

selge bil(nybegynner)

Ranger emnet

HairBall

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp med salg av en bil.

Jeg eier en Bora 99 mod, 1,6L Higline. OG har aldri solg en bil privat før, har tenkt til å legge den ut på finn.no

Hva av papirer trenger jeg, jeg har fra før: Vognkort DEL 2, salgsmelding fra vegvesenet og en kjøpskontakt på bil fra forbrukerombudet. Trenger jeg noe mer?

1. Jeg har betalt årsavgift på bilen, er det normalt da at kjøper for dette i tillegg på prisen av bilen?

2. Når sier jeg opp min egen forsikring, og skal jeg forlange og se nytegnet forsikring av kjøper på bilen?

3. Skal jeg selv sende inn vognkort del 2, etter salget er fullført?

4. Trenger jeg å opplyse om jeg en dør er byttet, selv om det er satt inn ny orginal dør fra merkeverksted og orginal lakk?

5. Noen andre gode råd setter jeg meget pris på.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*

Hva av papirer trenger jeg, jeg har fra før: Vognkort DEL 2, salgsmelding fra vegvesenet og en kjøpskontakt på bil fra forbrukerombudet. Trenger jeg noe mer? dette er vell greit nokk, så lenge kjøper ikkje forlanger noe mere..

1. Jeg har betalt årsavgift på bilen, er det normalt da at kjøper for dette i tillegg på prisen av bilen?

ang. dette så er det jo helt opp til deg og vurdere\bestemme om du vill selge den uten årsavgift eller med, altså om du vill så legger du jo bare årsavgiften inn i prisen du skal selge bilen for og skriver i annonsen at prisen er inkl. årsavgift :)

2. Når sier jeg opp min egen forsikring, og skal jeg forlange og se nytegnet forsikring av kjøper på bilen?

dette er jo og ditt valg, om du har sakt opp forsikringen din så er det kjøper sitt problem om han har forsikring eller ikkje, så lenge du kan dokumentere med en salgsmelding fra datoen du sa opp forsikringa di

skall og skall.. vill sterkt anbefale deg og sende den inn selv, så du er sikker på at det blir gjort med en gang, for det er mange som slurver og "driter" i det..

4. Trenger jeg å opplyse om jeg en dør er byttet, selv om det er satt inn ny orginal dør fra merkeverksted og orginal lakk?

må ikkje infortmere om at døren er byttet, men om du opplyser om det når det er visning på bilen så vill kansje folk se på deg som en serriøs og erlig selger, da er det jo større mulighet for at det blir salg der og da :)

vell, tror du har vert innom det meste eg kommer på i farten :) kansje opplyse om div. serviser og sånne ting når du viser bilen, kansje i sammenheng med døren :)

*

dette er jo bare mine meninger om ting, og ikkje noe fasit :) men kansje det hjelper deg litt? :)

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trenger litt hjelp med salg av en bil.

Jeg eier en Bora 99 mod, 1,6L Higline. OG har aldri solg en bil privat før, har tenkt til å legge den ut på finn.no

Hva av papirer trenger jeg, jeg har fra før: Vognkort DEL 2, salgsmelding fra vegvesenet og en kjøpskontakt på bil fra forbrukerombudet. Trenger jeg noe mer?

Det du skal fylle ut er Vognkort DEL2 og kjløpskontrakt, salgsmelding er ikke lenger nødvendig så lenge du har vognkort del2 og bilen har skilter.

Det bestemmer du selv om du legger årsavgiften på den totale prisen eller ikke

Du sier opp din forsikring dagen etter at vognkort DEL2 er levert, den delen leverer DU. Ikke gi denne til kjøper. Når du har sagt opp din forsikring er det ikke i din interesse om vedkommende har forsikret bilen. Mao, ingen grunn til og kreve og se noe forsikrings bevis.

Etter at betaling har skjedd, kontrakt er skrevet og del2 fylt ut leverer du dette personlig på biltilsynet

Du trenger ikke og nevne dette men det viser tillitt at du gir beskejd, hvis det dog står et punkt om skader i kontrakten og du unlater og skrive noe og det blir et problem med døren siden kan det bli krøll mellom deg og selger.

Vær ærlig om bilens tilstand og bruk hue.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider