Gå til innhold

Mest ut av subber?

Ranger emnet


MeSs

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg få mest ut av subberene mine??

Har 2 MDS Fanatic 12" (den gamle modellern) og en

MA Audio M1883i:

Selectable Bass Boost (0db, 6dB, 12dB)

50Hz - 250Hz Low Pass Filter

 

1 x 400W Rms @ 4 Ohm Mono

1 x 800W Max @ 2 Ohm Mono

 

Fuse Rating: 25A x 2

Dimensions: 13" L x 9.5" W x 2" H

 

Åssen kabler skal jeg bruke og Hvordan skal jeg få mest ut av subberene mine????

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en skikkelig stiva opp MDF kasse med asfaltplate og riktig demping og mål og en grom monoblokk hadde vært en begynnelse. Jeg gidder ikke nevne forsterkere for det blir enda en tåpelig diskusjon om merker og sånn som jeg ikke årker å ta del i. De andre kan sikkert anbefale deg noe mer detaljert.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger det kassetegninger i den linken du la ut...

 

Så med det du har, ville jeg paralellkoble sub'ene, slik at du får 2ohm.

Da er det ikke mer å hente fra forsterkeren din. Mulig det holder... Synes bare det var rart at de oppgir MAX watt i 2ohm, istedenfor RMS watt... Enten en skrivefeil, eller så er det veldig dårlig strømforsyning i den forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp.. vet d.. har bygd kasse.. med 23mm sponplater.. Masse vatt!! Spikra :S, heh.. hadde ikke treskruer! men det funker jævli bra! Limt og sparkla!

Paralellkoble??? nå er det en kabel ut.. har bare tatt den ene ledningen inn på den andre..

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har seriekoblet dem... Da får du 8ohm, og veldig liten effekt... Ca 200watt fordelt på begge sub'ene.

 

Om du trekker en ledning fra pluss på forsterkeren din, inn på pluss på den ene sub'en OG pluss på den andre sub'en. Så en ledning fra minus på forsterkeren, til minus på begge sub'ene.

Da har du paralellkoblet dem. Den totale impedansen blir da 2ohm. Og du bør få rundt 800watt fordelt på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Neida.. Ped= moped :op men.. får lappen den 29-30 mars! Ingen som vet åssen kabler jeg bør bruke???

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

181103033318_parallel_kobling.jpg

Riktig???

Noen som har forslag til høytaler kabler??!!? Skal koble opp til helgen, så jeg trenger svar raskt..

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Originally posted by Bisarre

Nå ligger det kassetegninger i den linken du la ut...

 

Så med det du har, ville jeg paralellkoble sub'ene, slik at du får 2ohm.

Da er det ikke mer å hente fra forsterkeren din. Mulig det holder... Synes bare det var rart at de oppgir MAX watt i 2ohm, istedenfor RMS watt... Enten en skrivefeil, eller så er det veldig dårlig strømforsyning i den forsterkeren.

 

Du glemte en ting jeg mener er veldig viktig. Kobler du de i 2 ohm drar de no så jævlig med strøm. Så om forsterkeren din kutter ut så kobler du de i serie og guffer opp litt mere på kontrollærn.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder teknisk til forsterker så bør du ha en bra headunit som leverer -minst- 4V, helst ren 4V (non-clipped). Og noen bra kabler fra denne til blokka.

Det som fungerer best i min bil når det gjelder delefiltre er oppsettet slik:

på forsterker:

- Ligg unna bass boost, den treger elementenes bass og er ofte en grunn til at bassere blir sprengte. Det er headuniten som skal ha den jobben med å gi disse signalene.

- Low-pass filteret satt jeg på 125Hz (mange anbefaller også 80Hz, men folk er forskjellige. Utgangspunktet her går ut i fra 125Hz)

- Sub-sonic/"high-pass"-filter satt jeg på det samme som den laveste frekvensen som er oppgitt i "frekvens respons"

- Om du har delefilter på headuniten, så setter du de også på 125Hz lowpass. Eller det du måtte ønske, det fungerte best med 125Hz i min bil.

- Har du også en equalizer så forsterker du Frekvenser fra 50Hz til 63Hz om du er ute etter litt allround-dypbass, skikkelig dyp-bass så forsterker du 30-40Hz, er du ute etter rock evnt. slagbass, forsterker du (70)80-100Hz.

 

Oppsummering av hvordan bass-anordningen i min bil er:

headunit:

* Equalizer: 50Hz (highest and widest (Alpine EQ))

* 125Hz lowpass 18db/slope

amplifier:

* 125Hz lowpass 18db/slope

* 20Hz sub-sonic 18db/slope

subwoofer/box:

* single bass

* bassreflex 4" port

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår