Gå til innhold

utenlandskjøring?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

noen her som har god peiling på hvordan det fungerer angående sjåførkort og utenlandskjøring?

dersom en er med som hjelpemann - uten å skulle kjøre i det hele tatt - er det da allikevel krav til at man skal ha i sjåførkortet som sjåfør nr 2?

bare for å registrere at man er med?

Eller er det kun den som kjører som skal bruke sitt..?

har prøvd å funnet svar på nettet angående dette, men ikke funnet noe..

om noen vet om noen bra sider med informasjon om dette mottas de med takk!

håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! birthday

 

Passasjerer behøver ikke ha lappen for å sitte på med en bil... ellers ville det jo vært et krav i Norge også, og da naturlig nok en 18-års grense samt førerkort for å sitte i en bil, og et forbud for mindreårige å være med på kjøretur i det hele tatt. Endel småbarnsforeldre som ville blitt irrritert da...

Om du er med som hjelpemann eller whatever har ingen noe med, og det eneste du trenger er gyldig legitimasjon i utlandet, dvs. pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener førerkort når du sier sjåførkort? Du kan ikke bli registrert i ferdsskriveren som sjåfør nr. to når du faktisk ikke har lappen, og dét vil selvfølgelig bli slått ned på om dere blir stoppet... slikt kalles utnyttelse av kjøre- og hviletider og kan gi store bøter for den egentlige sjåføren.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Med mindre sjåfør 1 som nevnt vil utnytte dette for å kunne kjøre doble skift selv. Er det kun én sjåfør på bilen iflg. fartsskriver, spiller det ingen rolle hva passasjerene har av sertifikater. Utifra spørsmålsstillingen høres det jo dog ut som om sjåfør 1 har noen kreative tanker om hvordan han kan få kjørt mest mulig selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har skjønt det, så er det kun krav til skive/kort om man skal kjøre, ikke om man skal sitte på bare.

Men skal man kjøre, så skal kortet puttes inn innen 1 time etter turen startet med 2-sjåfør i bilen.

 

Men uansett, ville jeg tro det var en lettvin forsikring å bare putte kortet sitt inn i 2-skuffen på skriveren, og er den passasjeren lønnet vil det jo si at denne er på jobb, og arbeidstid skal dokumenteres i dette yrket.

 

Om man er 2 sjåfører, så sparer man ikke inn noe mere enn 45-minutterene, evt. man kan komme frem litt tidligere, men begge må ha døgnhvilen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår