scania_girl Skrevet Mars 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2011 noen her som har god peiling på hvordan det fungerer angående sjåførkort og utenlandskjøring? dersom en er med som hjelpemann - uten å skulle kjøre i det hele tatt - er det da allikevel krav til at man skal ha i sjåførkortet som sjåfør nr 2? bare for å registrere at man er med? Eller er det kun den som kjører som skal bruke sitt..? har prøvd å funnet svar på nettet angående dette, men ikke funnet noe.. om noen vet om noen bra sider med informasjon om dette mottas de med takk! håper på svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Mars 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2011 Velkommen til forumet! birthday Passasjerer behøver ikke ha lappen for å sitte på med en bil... ellers ville det jo vært et krav i Norge også, og da naturlig nok en 18-års grense samt førerkort for å sitte i en bil, og et forbud for mindreårige å være med på kjøretur i det hele tatt. Endel småbarnsforeldre som ville blitt irrritert da... Om du er med som hjelpemann eller whatever har ingen noe med, og det eneste du trenger er gyldig legitimasjon i utlandet, dvs. pass. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scania_girl Skrevet Mars 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2011 For noen jeg kjenner hadde nå blitt stoppa i Danmark/Tyskland og fått bot nemlig for dette.. Men trodde også at det ikke skulle være nødvendig.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Mars 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2011 (endret) Du mener førerkort når du sier sjåførkort? Du kan ikke bli registrert i ferdsskriveren som sjåfør nr. to når du faktisk ikke har lappen, og dét vil selvfølgelig bli slått ned på om dere blir stoppet... slikt kalles utnyttelse av kjøre- og hviletider og kan gi store bøter for den egentlige sjåføren. Endret Mars 23, 2011 av TransMedia Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scania_girl Skrevet Mars 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2011 (endret) nei, tenkte sjåførkort - altså til digital fartsskriver.. de er begge yrkessjåfører - med det de trenger av sertifikater og alt sånt.. mn er det da nødvendig at han står som sjåfør nr to - når han ikkje skal kjøre i det hele tatt? Endret Mars 23, 2011 av scania_girl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Mars 23, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2011 Nei. Med mindre sjåfør 1 som nevnt vil utnytte dette for å kunne kjøre doble skift selv. Er det kun én sjåfør på bilen iflg. fartsskriver, spiller det ingen rolle hva passasjerene har av sertifikater. Utifra spørsmålsstillingen høres det jo dog ut som om sjåfør 1 har noen kreative tanker om hvordan han kan få kjørt mest mulig selv... Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scania_girl Skrevet Mars 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2011 okai - neida, han som er med som hjelpemann har vært de stedene de skulle til i Tyskland før - og er da med som "kartleser/hjelpemann".. De er begge veldig nøye på å overholde kjøre- og hviletidsbestemmelser. men tusen takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 24, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2011 Slik jeg har skjønt det, så er det kun krav til skive/kort om man skal kjøre, ikke om man skal sitte på bare. Men skal man kjøre, så skal kortet puttes inn innen 1 time etter turen startet med 2-sjåfør i bilen. Men uansett, ville jeg tro det var en lettvin forsikring å bare putte kortet sitt inn i 2-skuffen på skriveren, og er den passasjeren lønnet vil det jo si at denne er på jobb, og arbeidstid skal dokumenteres i dette yrket. Om man er 2 sjåfører, så sparer man ikke inn noe mere enn 45-minutterene, evt. man kan komme frem litt tidligere, men begge må ha døgnhvilen. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OlavE Skrevet Juli 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2011 Øøøh... Ein sparar ganske mykje på å vere to sjåførar, jo. Då kan bilen rulle samanhengjande i 30 timar før det er naudsynt med noko som helst døgnkvile! Sjåførane køyrer då på skift, 4,5 timar kvar. Forsvarleg? Nåja... Lov? Javisst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.