Gå til innhold

15" subb + 2x 6x9 på samme forsterker?

Ranger emnet

Steff89

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan du det, men sånn som du spør, så kunne du like gjerne spurt "hvor lang er en hyssingstump"

Det kommer helt ann på hvilken forsterker det er, og hvilken sub det er.... som du sikkert vet så har de fleste spillere en innebygd 4 kanals forsterker, denne kan du IKKE bruke til sub.

Når du sier 6x9" så skal du sikkert ha disse i hatthylla, og suben i en kasse i bagasjerommet..?? Dette er ingen god løsning da 6x9" vil påvirkes av trykket fra suben, og dermed låte fælt. Dessuten så er det foran du sitter og kjører, så da er det der du bør prioritere lyden ;)

Kom med så mye info du kan om forsterker og sub, så kan vi svare på om det er en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :)

Planen var å montere subben i seteryggen (Gamle eier har laget hull der fra før av, så tenkte å utnytte det så slipper jeg å lage kasse) og montere 6x9 i hattehyllen ja. Kommer 6x9 høyttalerne til å bli påvirket av subben hvis den monteres i seteryggen? Kommer i så tilfelle til å droppe 6x9`ene!

Har ikke kjøpt forsterker ennå, tenkte å høre litt her inne først hva dere anbefaler :)

Info om anlegget:

Subben: Hertz ES 380

6x9: hertz ECX 690

Høyttalerne jeg tenkte å montere i døren: Hertz ESK 165

Link med bilder:

http://www.bilforumet.no/til-salgs/bilstereo-til-salgs/251192-hertz-anlegg-selges-4x15-subber-6x9-og-6x6-hoytalere.html

Noen forsterkere dere vil anbefale?

Burde jeg kun kjøre subben bak og høyttalere i døren pluss diskanter framme?

Mvh Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne suben trenger ikke så stor kasse, så det å montere den i seteryggen uten kasse tror jeg ikke blir så bra, men du må gjerne prøve.

Du trenger en forsterker som gir 450w rms i 4ohm til den suben, og skal det være så billig som mulig, så kan denne være en idè: http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/zachry-k1200d-p333293/

Hvis du fortsatt har et komponensett liggende, så bruker du det foran, med feks denne forsterkeren: http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sluttrinn-c78173/zachry-k475-p333286/ (brokoblet) og dropper 6x9" baki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hertz ESK er noe jeg hadde holdt meg unna, hørte det i en bil en gang, fikk vondt i øra. Anlegget ble prøvd justert av en som er ganske kyndig, likevel ble det ikke noe særlig god lyd ut av det. Diskanten var horribel..

Hvis du skal ha sub i bagasje, så er 6*9" bare å glemme. Jeg vil nå si at man ikke har bruk for det uansett.

Frontsett foran med skikkelig montering, er det som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen :) Så er et bra frontsettet som er det viktigste da!!

Blir kun subben bak med monoblokk (mulig jeg kjøper den du linket til :) )

Så prøver jeg Hertz ESK med diskantene framme først, siden jeg har de liggende... Hvis de er ubrukelig kjøper jeg meg et annet frontsett :D

Noen anbefalinger på et bra frontsett?

Hvordan broklobler man forsterkeren egentlig?

Mvh Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En monoblokk kan du ikke brokoble(har bare èn utgang, noen ganger to, men disse er summert inne i forsterker), men du tenker sikkert på å parallellkoble spolene på suben din. Da tar du + på +, og - på - og vips så er du i boks.

Ja, et bra frontsett er fint det, men er nok monteringen, og ikke minst plasseringen jeg tenkte på. Man må sørge for at midbass har skikkelig kasse(får mye mer trykk da!), og at mellomtone ikke spiller inn i leggen osv.

Jeg har egentlig ikke prøvd så mange frontsett-systemer, har satt sammen selv :p Men jeg har prøvd Pioneer, Magnat, Boston, Kicker og sikkert mer. Hvis du vil ha noe som spiller voldsomt høyt(pga. det tåler veldig mye effekt, spiller jo ikke høyt uten ordentlig forsterker..), og tåler masse juling så anbefaler jeg Magnat(New Edge), vil du ha noe som koster mye mer enn du får, så kjøper du Kicker. Pioneer fikk jeg egentlig ikke så mye å si på, annet enn at det kanskje låter litt hardt(?), men det koster jo ikke mye heller da..

Men det som er å prøve er vel Ground Zero, Focal, Morel(noen vil si disse har litt tamm lyd), Polk...osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan fint kjøre en fire kanaler med det ja, men dropp 6x9 og putt på en front istede. får du en litt kraftig 4 kanaler går dette fint, kjører selv midligtidig en soundstream forsterker på en 15 GZ hydrogen og et Hertz MILK 165 sett og funker bra, men som sakt er en ganske stor 4 kanaler (4x120w RMS )

men best er en mono blokk og en 2 kanaler til front ;) men ikke billigst :P

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider