Remulade Skrevet April 7, 2011 Rapporter Share Skrevet April 7, 2011 Har nå fått laget meg en flens! En jeg kjenner kom over noe tykt stål og borret huller og gjenget det opp for meg i tillegg! Blir vel cat removal om noen uker regner jeg med, skal selvsagt poste bilde av røret og ikke minst lyden! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 7, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2011 Nå du bytta ut lyddemperen, byttet du røret fra flensen eller kappa du røret rett bak den gamle lyddemperen og skjøta det der? Sveisa du på lyddemperen, eller brukte du rørklammer? Jeg skal se om jeg får sveisa igjen hølet i kat. inntil jeg finner meg en annen i morgen. Tenker jeg tar turen til Torshov på mandag og kjøper en lyddemper der å ser om jeg rekker og fikse det inna mandag eller tirsdag :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet April 8, 2011 Rapporter Share Skrevet April 8, 2011 Nå du bytta ut lyddemperen, byttet du røret fra flensen eller kappa du røret rett bak den gamle lyddemperen og skjøta det der?Sveisa du på lyddemperen, eller brukte du rørklammer? Jeg skal se om jeg får sveisa igjen hølet i kat. inntil jeg finner meg en annen i morgen. Tenker jeg tar turen til Torshov på mandag og kjøper en lyddemper der å ser om jeg rekker og fikse det inna mandag eller tirsdag :) Jeg kappet røret akkurat rett over opphenget bak. Dvs en cm fra potten i tilfelle jeg måtte ha sveiset det sammen igjen :P Den nye potten tredde jeg på røret og brukte klemmer. Legger ved noen bilder. Ser her at gummiopphenget ikke henger helt på kroken i toppen! Det må inspiseres! Greit å bruke begge krokene bakerst slik at eksosen ikke voggler side om side Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2011 Rikti :) Da skjer nok dette til uka :) Skal også lete etter "ny" kat. inntil videre :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 Ny kat koster 6100,- hos møller pluss div. andre steder. Skroten i nærheten tar 1000,- men ingen av de 3 i nærområdet hadde. Må nok lete litt i sverige tenker jeg. Så da nøyde jeg meg med kun bakre lyddemper. DTM eksos fra Torshov Bil. Koster egentlig 1199,- men denne var på til bud til 599,- (ikke gærlig) Så denne pluss klammer, skjøterør og pasta kom på ca 800,- :) Jeg hadde forøvrig en lik eksos "tupp" før men da kun slik som dere ser her. Jeg startet med å kappe av her. Slik ble det under bilen. Slik ble overgang(ene) Sluttresultatet Desverre går det ikke ann å filme med speilreflekskameraet mitt, så noen video ble det ikke i dag, men det kommer :) Og forresten, nå har 6'er lyden kommet skikkelig frem :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet April 11, 2011 Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 Ble jo flott det der. Akkurat samme oppsett som min. Skal slenge på en større stuss! Ble litt spinkelt med det greiene jeg har nå... Men ene drivknuten røk, så må bytte begge nå om en ukes tid eller noe. Kommer til å lage en guide på vw audi forumet om du pleier å henge der inne og. Eksosen kommer etter dette er i boks! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2011 Nei, har ikke fått somlet meg til å bli medlem der enda, men skjer nok etterhvert :) Kjedelig med uforutsette kostnader.. Jeg skiftet akkurat drivledd på min touran, brukte ca 2,5 time, veldig rett frem jobb så lenge alt løsner slik det skal :) Skifte drivledd er en forholdsvis enkel jobb så lenge splindsen på drivakselen løsner fra spindelen. Har fremdeles mareritt etter ett drivledd skifte på en eskort der jeg måtte ut med drivaksel og bruke tonnpresse for at splindsen løsna. Alt satt rustafast. :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forgot10 Skrevet April 12, 2011 Rapporter Share Skrevet April 12, 2011 Hei å hå! Stjeler tråden for å gi et lite tips om det kan hjelpe.. Jeg byttet nettopp drivknutemansjett på venstre side av bilen, det var relativt enkelt og fort gjort (1 time per side med masse røykpauser) for en som meg som aldri har rørt understellet på en bil før. ;) - Løsne senterbolten med en kraftig latmannsarm. (Ikke skru den ut, kun løsne) - Jekk opp bilen og ta av hjulet. - Sving rattet til motsatt side av den du skrur på. (Hvis du bytter på venstre side, må du svinge rattet til høyre, slik at du kommer til bak hjulnavet.) - Skru ut senterbolten. - Løsne drivakselen på girkassesiden, skruene er HEX eller Umbraco. - Skyv drivakselen så langt fremover mot motorrommet som mulig mens du følger med om drivknuten kommer med ut. Må bøye og herje for å få den ut. - Når den er ute, skrur du senterbolten tilbake i drivknuten, helt inn til den stopper, og så enda litt til, til du hører et *pop*, for da skyver du drivknuten av drivakselen. - Da kan du bytte drivknute. Så "følger du bare denne walkthrough'en baklengs når du skal montere" Jeg vet ikke hvilket moment man trenger på senterbolten ved montering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet April 12, 2011 Rapporter Share Skrevet April 12, 2011 flott med masse innspill her! Vel, kan bytte drivknutene i blinde for har vært så mye av og på med forstillingen :P De knutene som er på nå gikk fra hverandre så jeg trykte de sammen og slengte på nye klemmer. De varte ikke evig som sagt. Gleder meg til å bytte de faktisk :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 12, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2011 Denne tråden kunne vel egentlig bli gjort om til en tråd med masse rart som handler om C4 :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 12, 2011 Rapporter Share Skrevet April 12, 2011 (endret) Hei å hå! Stjeler tråden for å gi et lite tips om det kan hjelpe..Jeg byttet nettopp drivknutemansjett på venstre side av bilen, det var relativt enkelt og fort gjort (1 time per side med masse røykpauser) for en som meg som aldri har rørt understellet på en bil før. ;) - Løsne senterbolten med en kraftig latmannsarm. (Ikke skru den ut, kun løsne) - Jekk opp bilen og ta av hjulet. - Sving rattet til motsatt side av den du skrur på. (Hvis du bytter på venstre side, må du svinge rattet til høyre, slik at du kommer til bak hjulnavet.) - Skru ut senterbolten. - Løsne drivakselen på girkassesiden, skruene er HEX eller Umbraco. - Skyv drivakselen så langt fremover mot motorrommet som mulig mens du følger med om drivknuten kommer med ut. Må bøye og herje for å få den ut. - Når den er ute, skrur du senterbolten tilbake i drivknuten, helt inn til den stopper, og så enda litt til, til du hører et *pop*, for da skyver du drivknuten av drivakselen. - Da kan du bytte drivknute. Så "følger du bare denne walkthrough'en baklengs når du skal montere" Jeg vet ikke hvilket moment man trenger på senterbolten ved montering. Du trenger ikke løsne knuten mot girkassen. Skru ut bolten i fjærbeinet, altså den som holder nedre bærekule og løsne bærekula. Knuten kan da vippes ut av navet og demonteres. Er en del raskere enn å løsne hele knuten på girkassen ;) Bolten skal tightes til 200 Nm + 90 grader. Og husk NY bolt :) Endret April 12, 2011 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forgot10 Skrevet April 12, 2011 Rapporter Share Skrevet April 12, 2011 Ja, eller det! ;) hehe! Men da er det vell veldig lurt med firehjulskontroll vell? ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 12, 2011 Rapporter Share Skrevet April 12, 2011 (endret) Trenger ikke det om du løsner kula fra fjærbeinet da ingenting forandrer seg. Er ingen justeringsmuligheter her da kula og bærearmen er en og samme komponent :) Legger med bilde :) Endret April 12, 2011 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet April 13, 2011 Rapporter Share Skrevet April 13, 2011 Korrekt, trenger ikke noen justering etterpå. Kun en bolt til bærekulen som skal av. Også den store til knuten seff. Blir bra dette her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 13, 2011 Rapporter Share Skrevet April 13, 2011 Kan legge til et lite tips til de som skal løsne nedre bærekule. Jekk opp begge sider på bilen slik at stabilisatorstaget ikke står i spenn. Om ikke så er det en tung og svært utrivelig jobb å få akselen på kula ut av fjærbeinet ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.