Gå til innhold

Eksperthjelp søkes... Motor koker!!!

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Klarte å fryse vannet, slik at motoren kokte og blåste toppakninga..

 

Har byttet toppakning og planslipt toppen, og nå så koker motoren nesten med en gang jeg starter den, ca etter 2min...

Har sjekket dette:

 

Termostat: OK

Vannpumpe: OK

Vannlekasje: OK

 

Virker alikevel som at vannpumpa ikke virker, eller virker feil på en eller annen måte.. Det blir et sinnsykt trykk og vannet står ut av ekspansjonstanklokket og det freser og putrer noe jævlig...

 

Noen som veit hva dette kan være? Kan toppakninga ha ryket igjen? Tror egentlig ikke det for da hadde det kommet luft bobler i ekspansjonstanken med en gang motoren startet..

 

Håper på noen svar som leder til løsning.. Ellers så blir det motorbytte.... :rolleyes:

 

EDIT:

Det er snakk om en B20a motor.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte til en gammel volvo-nisse nå.. Han foreslo luft i kjølesystemet... Men ville ikke lufta blitt med ut når dritten koker??

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende problem med en 140. det viste seg å være luft i varmeapperat registeret.

Ta av øvre slange og fyllpå vann til det renner ut av den.Hvis du har radiator med kork øverst på venstre side kan du jo fylle vann der mens motoren går.

Husker at en B20 jeg hadde en gang som var ganske slitsom å få ut lufta på,brukte måten over.

 

PS

Sjekket du for sprekker da du hadde av toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen sprekker i toppen, den er god som ny + litt til.

Tror jeg har løst problemet..

Måtte kjøre bilen opp på rampe forran sånn at radiatoren kom høyere enn motoren, så tok jeg av lokket på ekspansjonstanken og startet den.. Så pumpet jeg på slangen som går mellom termostathuset og radiatoren.. da kom det en del luft ut i tanken..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Ikke noen sprekker i toppen, den er god som ny + litt til.

Tror jeg har løst problemet..

Måtte kjøre bilen opp på rampe forran sånn at radiatoren kom høyere enn motoren, så tok jeg av lokket på ekspansjonstanken og startet den.. Så pumpet jeg på slangen som går mellom termostathuset og radiatoren.. da kom det en del luft ut i tanken..

 

Du må alltid presse (pumpe) på radiatorslangen (den tjukke) etter å ha tømt den for kjølevæske, for å få lufta ut... regna med at du hadde gjort det :rolleyes:

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gjort det...

 

Ser ut til å virke nå...

 

Men nå lekker noe jævli med vann.. selv om jeg ikke finner ut hvor..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Hadde gjort det...

 

Ser ut til å virke nå...

 

Men nå lekker noe jævli med vann.. selv om jeg ikke finner ut hvor..

 

Sjekka rundt vannpumpa? Det er ikke noen pakninger som har sprukket av kokingen? Eller kanskje toppen som har slått seg...? hehe...:eek:

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Hadde gjort det...

 

Ser ut til å virke nå...

 

Men nå lekker noe jævli med vann.. selv om jeg ikke finner ut hvor..

 

sjekk de slangene som går inn i torpedoveggen..

de kan lekke på baksiden slik at det er vanskelig å se.

 

det kan også være de lekker i kupèen, men da skal du kjenne en litt merkelig lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår