Gå til innhold

Motoren går varm.. Men hvorfor?

Ranger emnet


Angell18

Anbefalte innlegg

Har en 520i 91 mod. 24ventiler, automatkasse

 

I går da jeg var ute å kjørte, gikk nålen på rødt, skulle fylle på mer kjøleveske, men tanken var full. Letta litt på lokket og kjøleveska var kald. Så det virker så han ikke har sirkulasjon.

Varmeanlegget kommer bare med kald luft..

 

I mårrest da jeg skulle sjekke tanken på nytt (uten å hatt bilen igang) hadde kjøleveske nivået minsket, så jeg kunne fylle på litt..

 

Har nettopp bytta både varmepumpa og termostaten, da jeg hadde samme problemet før.

Etter byttet gikk alt fint i 3 uker, kunne stå på tomgang uten å bli varm.

Men nå er alt samme gammle igjen.

 

Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et h.. å lufte bmw-er må si at et såpass stort bilmerke må klare å få til en annen løsning enn lufteskruen på radiatoren de alltid har hatt. Når jeg har skrudd bmw på jobb så har jeg jekka den opp i fronten og skrudd opp lufteskruen. Prøv det du.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke akkurat skiftet vannpumpe ville jeg trodd den hadde skylda.

Det ble montert pumpe med metallimpeller?

 

Luftinga av disse kan være en artig ting.

 

Åpne lufteskruen og rus opp, hold nivået høyt i tanken, når det ikke virker å komme luft, lukk lufteskruen, hold ca 2000 rpm, da skal du se en bra spyl i ekspansjonstanken fra radiatoren.

Ha bilen i oppoverbakke er alltid en fordel ved lufting av dette.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

Lufting av E39 er ikke noe problem. Men ikke start motoren. (Sett gjerne snuten på bilen litt høyere). Åpne radiatorlokket og lufteskruene og fyll opp med kjøleveske. På min etterhvert vil lufta komme ut fra det laveste hullet. Når det ikke kommer mer luft steng igjen denne, deretter gjør du det samme på neste. Når all lufta er ute fyller du helt fullt med kjøleveske og stenger igjen radiatorlokket. Da er det bare å kjøre. Sjekk nivå neste gang (kald motor 20 gr.) du skal ut og kjøre og du vil se at det er på riktig nivå. Fikk dette tipset av Alf Lie (E39 Guru)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår